Kosten brommerrijbewijs

Murdock87

Well-Known Member
Hallo,

ik wil graag m'n brommerrijbewijs gaan halen en vraag me af hoeveel dit ong. gaat kosten, ik las ergens 400 euro maar dat kan ik niet geloven lol,
of dan moeten ze al lessen enzo hebben begerekent, verder wil ik vragen of je ook gewoon je rijbewijs kan halen zonder lessen te volgen dus gewoon meteen examen te doen, dat is dan iets van 36euro voor theorie maar ik weet niet voor praktijk. Ook had ik ergens gelezen dat als je brommer praktijk hebt gehaald dat je dan geen theorie hoeft bij autorijbewijs, klopt dit?

ty :)
 
Last edited by a moderator:
Advertisement - register to remove this

hmm ok,
ik heb zelf nog wat opgezocht en theorie kost 30-37euro,
praktijk examen kost 175euro, maar je hebt ook pakket van 4 lessen + examen = 295euro,
maar ik denk dat ik geen lessen nodig heb, maar ik vraag me af of dat dat verplicht is, anders is het maar 105 euro ofzo denk 140 voor mij want 1 praktijk les is wel chill
 
geloof mij, je hebt wel lessen nodig.... en je kan niet alleen een exame doen.
je zult dan gewoon minstens een aantal lessen moeten volgen (afhankelijk van het pakket van de aanbieder) met theorie, 5uur lessen en praktijk exame was ik 400 euro kwijt.....
 
hmm, theorie hoeft zowieso niet, dat deden ze voor het praktijk ook al niet,
praktijk is wat anders, maar heb je denk ik aan 1-2 lessen ook wel genoeg,
zo moeilijk kan dat toch niet zijn?
 
hmm, theorie hoeft zowieso niet, dat deden ze voor het praktijk ook al niet,
praktijk is wat anders, maar heb je denk ik aan 1-2 lessen ook wel genoeg,
zo moeilijk kan dat toch niet zijn?

Tja, ik doe binnekort ook examen, maar ik rij gewoon af en toe even op me aerox buiten op een verlaten deel, af en toe op een vriends aerox, dan leer je alles ingeschatten en raak je aan het scooteren gewend,

ik doe zelf 1 lesje lijkt me wel genoeg
 
dat bdoel ik ;)
maar ik zit met probleem dat ik alleen maar rijscholen vindt die zo'n pakket van 4 lessen + examen voor 290 euro doen, vind ik gwoon te duur, ik moet iemand hebben die ook losse lessen + examen doet, in de buurt van roermond, ken je iemand? :)
 
dat zullen ze niet doen, is niet voordelig voor ze, en die lessen zijn wel belangrijk, je leert de omgeving kennen we leert dus op welke borden je moet letten en hoe je op het verkeer moet anticiperen, ik reed ook al lang op mn scooter.... tog is het goed dat ik die lessen had gehad, omdat waar ik moest afrijden heel anders is dan waar ik normaal reed.
 
ja ok, maar dan nog, vind niet dat ze dat moete verplichte, er zijn er gewoon die dat makkelijk oppikke dan andere. theorielessen is ook optie.
 
theorie lessen nooit van gehoord, maar jij bent afhankelijk van de rijscholen, zij bepalen dus welke pakketten jij kan kiezen, zij buiten dit uiteraard uit!
 
haha ik weet :p,
drm zoek ik iemand waarbij je die lessen los kunt, had iemand gebeld en die zei hebbe we nog niet, dus dat gaf me hoop dat iemand anders dat misschien wel al heeft ;)
 
Er zullen geen honderden rijscholen in jouw stad en je twee of drie buursteden zitten. Bel ze even af en je weet het. Ik geef je weinig kans aangezien dit iets nieuws is
 
Weet iemand ook toevallig wat je moet oefenen.
En wat je allemaal bij die lessen moet doen ben er gewoon nieuwschierig naar :)
 
bedoel je theorie of praktijk?
bij theorie heb je zon boekje als het goed is, en praktijk rij je op een brommertje rond en rijdt er iemand achter je op een brommertje en die houdt je dan in de gaten :p,
ook heb je zon soort van koptelefoon met microfoon zodat je kan praten las ik ergens :p
 
Ik heb dat exame 3 weken geleden gehad.
Ze zijn zig in de eerste weken aan het orienteren wat jongeneren kunen en wat voor lat ze kunnen opleggen.
Ik zeg je je kunt echt niet zonder rijlessen.
Ik dat eerst dat ik het ook niet hoefde maar bij de eerste les kom je er achter veel dingen die op automatische piloot moet leren.
Je moet kunne spiegelen evenweidig door de bocht komen weggen van recht in de gaten houden ook op snelheid letten (met te langzaamrijden kan je zakken)en in voegen enz.
Het is echt moeilijker dan je denkt.
Als je meer info wilt moet je gewoon naar de rijschool bij jou in de buurt bellen.

Grtz. Ferdi
 
hmm, is het praktijk examen dan ook zo moeilijk?
want ik zeg niet dat het makkelijk is maar vind 4 lessen standaard gwoon beetje dom :p,
lijkt mij als je 1-2 lessen dus al 2 uur hebt geoefend het tog al wel ong. moet lukke, meeste leer je tog pas na dat je je rijbewijs hebt
 
Dat klopt ik dacht het ook te kunnen zonder te kunne maar omdat het nog een maand duurde tot me exame heb ik het toch maar gedaan.
De eeste les kreeg ik een simulatie dus de instructeur kan in een keer op de weg springen en zeggen shit daar is een auto dat soort dingen.
Daar bleek voor mij dat als je met 50 km/h in de buurt komt van een kruising je moet spiegelen over je schouder kijken en kniperlicht aan zetten en evenwijdig door de bocht komen.
Toch veel is nu ik 3 weken me rijbewijs heb is dat normaal en doe je dat autoatisch.
Maar in het begin vond ik het moeilijk.
Bij het exame ging het een stuk beter omdat ik toen al 4 uur ervaring had opgedaan en dus ik het automatischme al een heel stuk geleerd had.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Grtz
 
jah ik snap het wel ongeveer :),
maar nog 1 ding he, op mijn brommer zit geen spiegel of knipperlicht op, krijg je dat dan evengoed met examen? want je kan tog ook gewoon je hand uitsteken en achter je kijken? of doen ze beide of examen?
 
je lest en doet exame op een scooter waar al het verplichte op zit, ook moet dit een speciale scooterzijn met de letter L op de achterkant. je lest/rijd dus niet op je eigen scooter
 
Back
Top