Korsluiting/rook na vervangen startmotor

Mijn elektrische start van mijn Kymco Agility werkte niet meer. Ik hoorde alleen nog een klik. Ik heb vervolgens de startmotor vervangen en verder vonkte de scooter ook niet. Daarvoor heb ik de bobine vervangen.

Vervolgens vonkte de bougie weer, de startmotor sloeg ook kort aan een nieuwe poging tot starten echter kwam er een lichtwitte(smeulende rook) onder de accubak vandaan. Ik heb toen de accu eruit gehaald en die zag er compleet normaal uit. Het was ook nergens warm. Zodra ik de startknop loslaat stopt het smeulen ook.(dus met het contact aan is er nog niks aan de hand, pas bij het starten)

Wat kan hier aan de hand zijn?
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb het wel eens gehad dat ik een goedkope startmotor kocht (geen originele) dat de startmotor het niet goed deed (had het heel zwaar met rond komen.. Ook werd de bedrading erg heet.. Daarom ga ik ook nooit meer voor de goedkoopste startmotor en kijk ik eerst of het van een goede merk naam komt. Liever zoek ik de originele. En anders een jong gebruikte originele die er nog goed eruit ziet.
 
Oorzaak is dat ik met mijn domme hoofd de kabelboom verkeerd tussen de kap heb gemonteerd en er kortsluiting is ontstaan.(denk ik) Zie foto. Of kan dit komen door een aftermarket startmotor(DMP)?

Moet ik de hele kabelboom nu zeker vervangen?

Ik heb het omhulsel eraf gehaald en over een lengte van ongeveer 20 cm lag het koperdraad op verschillende gedeeltes bloot.
 

Attachments

  • 369ACF61-836B-4349-A133-A2D99F826A01.jpeg
    369ACF61-836B-4349-A133-A2D99F826A01.jpeg
    140.7 KB · Views: 34
Last edited:
Dit kan zeker door kortsluiting komen , of overbelasting. Maar het is niet de startmotor denk ik , want dan moet je dikke kabel , die ik hier niet in de boom zie lopen en waarschijnlijk apart ligt , naar de startmotor via het relais het begeven , en niet de gewone bedrading . Dus klem zitten en daardoor sluiting, of een overbelasting ,is een optie als je verder niets veranderd hebt. Of een defect start relais , maar die hoorde je voor je actie klikken en toen had je nergens last van , en heb je niet vervangen. Je kan de startmotor apart even op de accu proberen
Wat ik wel vreemd vindt is dat de zekering bij de accu niet gesprongen is , zit er bij jou wel een zekering. Als je dat stuk verbrande draden èèn voor èèn vervangt , netjes met krimpkous en aan elkaar soldeert ( dat stuk wat verbrand is dan 20cm) moet het goed komen . Voor alle zekerheid wel even testen voor dat je alles weer inpakt met isolatieband en de juiste diameter draad gebruiken.
 
Top hier kan ik wat mee , ik ga vanmiddag aan de slag en zal het resultaat posten. Er zitten 2 originele zekeringen in die beide nog goed zijn. Ik heb echter nog een 3de zekering vlakbij de spanningsregelaar die maar aan kant aangesloten zit. Kan de de draad op de andere helft niet vinden. Misschien van de Handvatverwarming die er op zat?
 
Het is niet goed op de foto te zien welke kleur isolatie en hoe dik die verbrandde draad is.
Maar mij lijkt deze draad even dik als de draden die in dezelfde tule zitten en groen van kleur.

Wat gebeurd zou kunnen zijn, is dat de massa van je motorblok geen contact maakt.
Door nu op de startknop te drukken komt de spanning/stroom tot aan de startmotor.
Hier kan deze stroom niet terugvloeien, naar de min-pool van de accu, via de normale weg.
Dus de stroom zoekt zich een alternatieve weg en wel via de dunne groene draad tussen massa van het motorblok naar de cdi en vanaf die tweede groene draad bij de cdi naar massa.
Op zich zou dit moeten kunnen want de stroom is weer bij de min-pool van de accu belandt, zij het niet dat deze draad veel te dun is en dan gloeiend heet wordt.

Dus het is zaak om te controleren of mijn theorie klopt anders ga je de boel repareren en bij de eerste druk op de startknop gebeurt het zelfde.
Het beste hiervoor kun je alle stekkers van de stator/vliegwiel uit trekken en controleren of je nog een lage weerstand meet tussen motorblok en min-pool accu.
 
Oorzaak is dat ik met mijn domme hoofd de kabelboom verkeerd tussen de kap heb gemonteerd en er kortsluiting is ontstaan.(denk ik) Zie foto. Of kan dit komen door een aftermarket startmotor(DMP)?

Moet ik de hele kabelboom nu zeker vervangen?

Ik heb het omhulsel eraf gehaald en over een lengte van ongeveer 20 cm lag het koperdraad op verschillende gedeeltes bloot.
DMP is kut zooi.

Heb nog niks van ze gehad wat echt lang mee ging of goed deed.

Krukas is matig, maar de rest is echt zooi (misschien dat alleen de remblokjes nog oke zijn (niet dat die ineens los laten tijdens het remmen..
 
Het is niet goed op de foto te zien welke kleur isolatie en hoe dik die verbrandde draad is.
Maar mij lijkt deze draad even dik als de draden die in dezelfde tule zitten en groen van kleur.

Wat gebeurd zou kunnen zijn, is dat de massa van je motorblok geen contact maakt.
Door nu op de startknop te drukken komt de spanning/stroom tot aan de startmotor.
Hier kan deze stroom niet terugvloeien, naar de min-pool van de accu, via de normale weg.
Dus de stroom zoekt zich een alternatieve weg en wel via de dunne groene draad tussen massa van het motorblok naar de cdi en vanaf die tweede groene draad bij de cdi naar massa.
Op zich zou dit moeten kunnen want de stroom is weer bij de min-pool van de accu belandt, zij het niet dat deze draad veel te dun is en dan gloeiend heet wordt.

Dus het is zaak om te controleren of mijn theorie klopt anders ga je de boel repareren en bij de eerste druk op de startknop gebeurt het zelfde.
Het beste hiervoor kun je alle stekkers van de stator/vliegwiel uit trekken en controleren of je nog een lage weerstand meet tussen motorblok en min-pool accu.
De groene draad welke verbrand is, is diegene die naar 1 van de contactpunten van de bibine gaat. ( niet de dikke welke naar de startmotor loopt)

Update: ik had de kabel dacht ik gefikst echter zelfde probleem. Nu heb ik de hele kous eraf gehaald en zag ik dat de plusdraad van mijn accu in 2 helften samen met de draad van de zekering in wat tape waren gebonden en half loshingen. Zie foto. Ook zat er groene aanslag op de contactpunten en een soort vochtige substantie.( gesmolten plastic?)

Ik ben niet heel goed in solderen dus heb een lasklem gebruikt. Voor ik het weer ga proberen graag jullie mening. Bedankt
Post automatically merged:

De groene draad welke verbrand is, is diegene die naar 1 van de contactpunten van de bibine gaat. ( niet de dikke welke naar de startmotor loopt)

Update: ik had de kabel dacht ik gefikst echter zelfde probleem. Nu heb ik de hele kous eraf gehaald en zag ik dat de plusdraad van mijn accu in 2 helften samen met de draad van de zekering in wat tape waren gebonden en half loshingen. Zie foto. Ook zat er groene aanslag op de contactpunten en een soort vochtige substantie.( gesmolten plastic?)

Ik ben niet heel goed in solderen dus heb een lasklem gebruikt. Voor ik het weer ga proberen graag jullie mening. Bedankt
Om je theorie te controleren: is de massa van je motorblok de dikke groene kabel? En is er daar maar 1 van?

Ook had ik de groene draad bij de startmotor aan de achterkant niet direct achter de bout kop gedaan maar tussen de startmotor en carter in als je snapt wat ik bedoel.
 

Attachments

  • 888F3FE7-2D1A-42A1-A2FE-462E57CF5C23.jpeg
    888F3FE7-2D1A-42A1-A2FE-462E57CF5C23.jpeg
    221.6 KB · Views: 15
  • E48B730A-4468-4D20-90E1-C65905108F23.jpeg
    E48B730A-4468-4D20-90E1-C65905108F23.jpeg
    117.5 KB · Views: 13
  • 499E4BDB-6103-470D-BA26-94D7ADE9661F.jpeg
    499E4BDB-6103-470D-BA26-94D7ADE9661F.jpeg
    216 KB · Views: 20
Ik zou eerst een goede massa verbinding maken , vanaf je accu zoals Tim aangeeft onder een bout van je start motor .
Dan zorgen dat het hele spul weer gezekerd wordt door middel van de zekering . Zoals Sparky aangaf zal dat de weg zijn die de spanning naar massa zijn weg zoekt , waarschijnlijk via de bougie naar de bobine en zo naar massa . Draden een stukje inkorten , zodat ze weer een schone aansluiting hebben , en weer aan de zekering monteren.
alle corrosie plekken schoon maken met contact spray of met een staalborsteltje, daarna insmeren met een beetje zuurvrije vaseline
 
Die draad vanaf de accu zit er al. De beschadigde draden zijn ingekort en in de lasklem geplaatst. Ik twijfel alleen of ik meer moet doen voor ik het wederom ga proberen.
Post automatically merged:

Excuus zag dit over het hoofd;Het beste hiervoor kun je alle stekkers van de stator/vliegwiel uit trekken en controleren of je nog een lage weerstand meet tussen motorblok en min-pool accu.

Dat ga ik eerst nog checken.
 
En ik zou je massa draad die nu onder je startmotor zit , onder de bout kop doen op je startmotor , de startmotor moet vlak op het carter aansluiten , nu zit hij er scheef op.
 
Ik denk dat het probleem toch in de startmotor zit. Alle kabels opnieuw aangesloten/gerepareerd en de brandlucht en rook zijn weg. Echter zit de aansluiting van de +draad erg los op de startmotor omdat de aansluiting van de startmotor zelf niet goed vastzit en komen er grote vonken van de startmotor af. Ik heb geprobeerd het te filmen. Dit betreft een screenshot op het moment van vonken, het is telkens met een interval van een paar seconden.
 

Attachments

  • 2A500209-FED4-42FC-B848-02BD419BEB59.png
    2A500209-FED4-42FC-B848-02BD419BEB59.png
    453.6 KB · Views: 15
Ik denk dat het probleem toch in de startmotor zit. Alle kabels opnieuw aangesloten/gerepareerd en de brandlucht en rook zijn weg. Echter zit de aansluiting van de +draad erg los op de startmotor omdat de aansluiting van de startmotor zelf niet goed vastzit en komen er grote vonken van de startmotor af. Ik heb geprobeerd het te filmen. Dit betreft een screenshot op het moment van vonken, het is telkens met een interval van een paar seconden.
Koolborstel was gedeeltelijk afgebroken dus het is inderdaad goedkope troep want hij was splinternieuw. Nu denk ik maar een niewe koolborstel kopen of misschien maar een betere startmotor. Nu blijft de vraag bij mij of die kortsluiting nu daardoor komt of omdat de kabelboom in slechte staat is of beide.
 
kool borstels kan je tegenwoordig niet meer vervangen van die dingen.. Vroeger bij de OEM startmotoren kon het nog wel in de 90er jaren.

Maar dat blijkt niets op te leveren, ze verkopen je het liefst een complete startmotor.

Misschien kan je ergens eentje van RMS kopen? Die hebben namelijk ook een veel betere bendix dan de originele gy6 versies. Vooral die china dingen is echt om te huilen zo slecht die zijn.

Anders toch voor OEM kijken.. Schiet je ook niet mis dat deze het niet gaan doen.
 
Back
Top