kleinere slag, meer toeren mogelijk ?

Kale-Man said:
mijn scootertje loopt altijd nog beter als dat ding van jouw dus ik zal wel weten of mijn scooter goed stond niet pronkje!!!!!!!

Dat hoeft tog niet goed te praten, dat je een 1+1=2 theorie omver probeert te schoffele. Met een langere drijfstang is je slag evengroot. Alleen de versneling van je zuiger loopt iets anders.

on topic:

het is gewoon wel zo dat je met een korte slag in theorie meer toeren aan zou kunnen. Maar het hoeft niet altijd voordelen te hebben. Het ligt ook aan de toepassing. En voor hoever de rest van je onderdelen het nog bij kunnen benen. Bijvoorbeeld een schappelijk uitlaatje voor zoveel toeren. En je moet ook richting de roterende inlaat.
 
Kale-Man said:
mijn scootertje loopt altijd nog beter als dat ding van jouw dus ik zal wel weten of mijn scooter goed stond niet pronkje!!!!!!!

Je hebt PM...Super-M...uhh ik bedoel 'Kale-Man'
 
Last edited:
JohnB said:
Wat is dat nou voor onzin , lange slag draait minder toeren. Dat is allemaal tot een bepaalde grens. En met die slag van 44mm kan je gewoon 14k draaien zonder problemen.


kickje :+

hoe denk je dan over de traagheidskrachten van de zuiger van de zuiger wat daar mee gebeurt? Om de 44 slag als voorbeeld te nemen, op het zelfde toerental als een std slag zie je dat krachtenspel wel aanzienlijk groter worden. Ook lijkt me dat een langere slag bij onze 2taktjes langere zuigers betekent, die uitlaatpoort moet namelijk wel netjes afgesloten, langere zuiger is dus weer zwaarder. Dan word het al steeds minder aantrekkelijk om net zoveel toeren te draaien lijkt me...
 
ruud. said:
kickje :+

hoe denk je dan over de traagheidskrachten van de zuiger van de zuiger wat daar mee gebeurt? Om de 44 slag als voorbeeld te nemen, op het zelfde toerental als een std slag zie je dat krachtenspel wel aanzienlijk groter worden. Ook lijkt me dat een langere slag bij onze 2taktjes langere zuigers betekent, die uitlaatpoort moet namelijk wel netjes afgesloten, langere zuiger is dus weer zwaarder. Dan word het al steeds minder aantrekkelijk om net zoveel toeren te draaien lijkt me...

Juist dat krachtenspel bepaalt het maximum toerental dat daalt bij een langere slag.
Verder is een 2Fast voorzien van Evo zuiger en heb je nog marge over...
 
Joël said:
Juist dat krachtenspel bepaalt het maximum toerental dat daalt bij een langere slag.

tuurlijk, maar de meeste blokken draaien niet op de maximum toerentallen, het gaat om de toerentallen waarop gereden word. Jullie stellen dat het gewoon even veel toeren moet knallen, terwijl dus die krachten rap oplopen.

johnB heeft het over een bepaalde grens, wat is de grens dan? Dat bij een 78,5mm slag hij ineens 6 duizend toeren minder draait? clue, lijkt me duidelijk dat het toerental minder word naar mate de slag langer word.
 
ruud. said:
tuurlijk, maar de meeste blokken draaien niet op de maximum toerentallen, het gaat om de toerentallen waarop gereden word. Jullie stellen dat het gewoon even veel toeren moet knallen, terwijl dus die krachten rap oplopen.

johnB heeft het over een bepaalde grens, wat is de grens dan? Dat bij een 78,5mm slag hij ineens 6 duizend toeren minder draait? clue, lijkt me duidelijk dat het toerental minder word naar mate de slag langer word.

Een aantal posts terug geeft Runner1987 grenswaarden aan die gebaseerd zijn op een maximale gemiddelde zuigersnelheid van 25 m/s.
 
Joël said:
Een aantal posts terug geeft Runner1987 grenswaarden aan die gebaseerd zijn op een maximale gemiddelde zuigersnelheid van 25 m/s.

Wie zegt dat de blokken het beste presteren bij een 25m/s zuigersnelheid? :)

Prestaties gaat t om, niet wat het theoretisch maximaal technisch verantwoord toerental is (stukje over de r6 heb je vast al gelezen dat die boven de 25 m / seconde zit? ) , gaat om het toerental waar het hoogste vermogen gehaalt kan worden..
 
Joël said:
Een aantal posts terug geeft Runner1987 grenswaarden aan die gebaseerd zijn op een maximale gemiddelde zuigersnelheid van 25 m/s.

Is 25 m/s niet veel te snel voor een tweetakt? Ik dacht dat 25 m/s zo ongeveer het maximum voor een 4 takt was.
 
25 m/s is voor zowel 2 als 4 takt een gegeven. Yamaha r6 tikt dacht ik al de 26 m/s aan ongeveer, dus de techniek gaat er zeker op vooruit.
 
ruud. said:
Wie zegt dat de blokken het beste presteren bij een 25m/s zuigersnelheid? :)

Prestaties gaat t om, niet wat het theoretisch maximaal technisch verantwoord toerental is (stukje over de r6 heb je vast al gelezen dat die boven de 25 m / seconde zit? ) , gaat om het toerental waar het hoogste vermogen gehaalt kan worden..

Waar hebben we het nu over? :?

De toerentalgrens die opschuift met een langere slag... Staan prestaties volkomen los van natuurlijk.
 
Joël said:
Waar hebben we het nu over? :?

ws over 2 verschillende dingen, ik lees net dat op pagina 2 er dus ook al over 2 verschillende dingen word gesproken :+

De toerentalgrens die opschuift met een langere slag... Staan prestaties volkomen los van natuurlijk.

om dan verder te gaan over de prestaties, juist dat vind ik interessant en was mijn vraag/ stelling. Net als melf zei op pagina 2.

--Zou een langere slag altijd een lager toerental moeten draaien op onze kleine motortjes voor topvermogen? --

> in hoeverre is het toerental van topvermogen afhankelijk van je cilinder inhoud? Hoort een 50 je met dezelfde slag als een 70 meer of minder toeren te draaien? Lijkt me dat er toch wel een verschil in moet zitten.

vragen zijn lastig te "formuleren", dat het setup afhankelijk is snap ik ook nog wel, ga maar uit van een situatie oid (piek-topvermogen, niet ideaal, maar wel een leuke vergelijkbare waarde) , dat is uiteindelijk toch het toerental waarnaar je tuned.
 
ruud. said:
om dan verder te gaan over de prestaties, juist dat vind ik interessant en was mijn vraag/ stelling. Net als melf zei op pagina 2.

--Zou een langere slag altijd een lager toerental moeten draaien op onze kleine motortjes voor topvermogen? --

> in hoeverre is het toerental van topvermogen afhankelijk van je cilinder inhoud? Hoort een 50 je met dezelfde slag als een 70 meer of minder toeren te draaien? Lijkt me dat er toch wel een verschil in moet zitten.

vragen zijn lastig te "formuleren", dat het setup afhankelijk is snap ik ook nog wel, ga maar uit van een situatie oid (piek-topvermogen, niet ideaal, maar wel een leuke vergelijkbare waarde) , dat is uiteindelijk toch het toerental waarnaar je tuned.

Wat betreft prestaties is mijn ervaring dat het toerental niet uitmaakt met een langere slag.

Mijn blok draait, net als getunede 70cc blokken tussen de 14 en 14500 rpm. Dat toerental wordt grotendeels begrensd door je inlaat. Meer toeren kan wel, maar dan hou je geen koppel meer over, daarvoor heb je een roterende inlaat nodig.

Het feit dat veel mensen met 2Fast "slechts" rond de 13500 rpm draaien zit hem vooral in de gebruikte uitlaat.
 
Joël said:
Wat betreft prestaties is mijn ervaring dat het toerental niet uitmaakt met een langere slag.

Mijn blok draait, net als getunede 70cc blokken tussen de 14 en 14500 rpm. Dat toerental wordt grotendeels begrensd door je inlaat. Meer toeren kan wel, maar dan hou je geen koppel meer over, daarvoor heb je een roterende inlaat nodig.

Het feit dat veel mensen met 2Fast "slechts" rond de 13500 rpm draaien zit hem vooral in de gebruikte uitlaat.


is mij ook opgevallen, mensen met 2fast die dan teamuitlaat kopen
 
Joël said:
Wat betreft prestaties is mijn ervaring dat het toerental niet uitmaakt met een langere slag.

Mijn blok draait, net als getunede 70cc blokken tussen de 14 en 14500 rpm. Dat toerental wordt grotendeels begrensd door je inlaat. Meer toeren kan wel, maar dan hou je geen koppel meer over, daarvoor heb je een roterende inlaat nodig.

Het feit dat veel mensen met 2Fast "slechts" rond de 13500 rpm draaien zit hem vooral in de gebruikte uitlaat.

waarom denk je dat er geen koppel valt te halen met een membraan-inlaat op ( stom voorbeeld) 16k? Vroegah dacht iedereen volgens mij hetzelfde over 14 / 15 duizend toeren...
 
ruud. said:
waarom denk je dat er geen koppel valt te halen met een membraan-inlaat op ( stom voorbeeld) 16k? Vroegah dacht iedereen volgens mij hetzelfde over 14 / 15 duizend toeren...

omdat je koppel bepaald word door de pk's bij het aantal toeren.
Hoe meer pk bij weinig toeren, hoe meer koppel.
Rekensom hiervoor weet ik zo niet meer uit mijn hoofd. Misschien dat iemand anders dat aan kan vullen.
Dat zegt natuurlijk niet dat je geen koppel meer overhoud bij 16k... als je maar genoeg pk's ervoor terug krijgt. (simpel gezegt )
 
koppel * toeren = vermogen , dat is al een oeroud rekensommeje. Mijn vraag dus aan joel, waarom kan je niet dat koppel opbrengen bij bijv 16 k wat een roterende machine wel kan? Ik denk dat het grootste voordeel van de roterende is dat het makkelijk is af te stellen, wil niet zeggen dat het met een membraan niet mogelijk is...
 
Back
Top