Kleine scooter/brommer voor in de bergen?

thijmen17

New Member
Hallo,

Ik ben op zoek naar een kleine scooter/brommer (zo licht mogelijk) die op de trekhaak van de auto kan worden vervoerd en voldoende trekkracht heeft om een berg op te rijden. Zal even uitleggen waarom.

Een aantal keer per jaar gaan we naar de bergen toe om daar te deltavliegen (soort paragliden, maar dan met een driehoekige vleugel). Het principe hiervan is dat we met 1 auto de berg op rijden en daarna met de auto, die van te voren op de landing is geparkeerd, de auto die boven staat op halen. Dit betekent dat elke keer als we gaan vliegen we met 2 auto's op vakantie moeten en het dus, naast extra kosten, ook niet bepaald gezellig is.

Nu willen we op de trekhaak van de auto een kleine brommer/scooter zetten zodat we alles met 1 auto kunnen doen. Jullie een idee voor een goed vervoersmiddel? Zo licht mogelijk ivm trekhaak belasting. We hoeven er niet met 2 personen op.

Een scooter lijkt me qua trekkracht/betrouwbaarheid wat beter dan een tomos, maar is wel groter/zwaar. De omgeving waar we vliegen is meestal warm, dus betrouwbaarheid is wel een ding. Kosten proberen we zo laag mogelijk te houden. Denk aan ~400 euro, goedkoper is beter! Overigens geen Puch oid, die heb ik gehad en de betrouwbaarheid is beneden het 0-punt heb ik gemerkt..

Benieuwd naar jullie ideeën/oplossingen!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Nu lijkt die Piaggio zip me wel wat, alleen na wat langer denken komen we wel tot de conclusie dat het al snel te zwaar wordt. Formaat Tomos zou wel kunnen.

Denken jullie dat een Tomos voldoende trekkracht heeft (na aanpassing tandwielen, uitlaat, HD kop etc?) 70 cc kan ook, maar weet niet of we dat nog redden voor we weer gaan in September. Ook aangezien het al een tijd geleden is dat ik aan Puchjes heb gesleuteld.
 
Een scooter proberen te vervoeren is zoiezo bijna niet te doen.. Een scooter heeft een lompe afmeting en wegen best wel wat door het moterblok..

Misschien kan je een honda dax / monky overwegen of zo.. Anders kom je al heel snel uit bij een normale brommer.
 
De Skyteam Monkey is een van de kleinste brommers die ik ken. Ik zag ook een keer een Duitser op een hele kleine soortgelijke 2-takt-brommer rijden maar ik zou zo niet weten wat het merk geweest is. Versnellingen lijken me sowieso erg handig in de bergen.
 
Back
Top