Blom said:
Ik wil niet lullig overkomen.
Maar de mensen in dit topic zijn veelste optimistisch. Denk je dat een hemd er voor niks zit? Lijkt me niet, als je kijkt naar cilinder voor een 80mm drijfstang, die hebben allemaal een lang hemd. Omdat je zuiger veel meer de neiging heeft tot kantelen, dan een 85mm drijfstang (of langer).
Je kunt proberen ermee te gaan rijde. Een power 1 asje is niet schreeuwend duur en die evo is toch afgeschreven. Maar ik zal er vanuit gaat dat het binnen korte tijd in elkaar loopt.
Kijk maar is door je inlaat heen, dan zie je hoever de zuiger naar binne kort. Bij een volledig hemd schuift de zuiger als een mm-tje of 5 voorbij het hemd. Das nu een stuk meer. ( 2 cm of zoiets, das zowat een halve zuiger)
Suc6 iig
uitgaande van een te grote voetpakking (0,6mm) met slag (39,3) = 39,90mm
zuiger tot 39,90mm vanaf bovenkant geplaatst.
maximale niet ondersteunde lengte = 17,8mm.
dit is in zeer overdreven omstandigheden.
de totale vertikale lengte van de zuigerwand (het gedeelte dat tegen de cil wand zit) = 47,52mm
17,8/47,52 = 37,5% van de zuiger in ODP die geen ondersteuning heeft aan de bovenkant maar wel aan de onderkant.
de drijfstang blijft gewoon recht vooruit bewegen, het lijkt mij dat die 62,5% van de zuiger die wel stevig vast zit in de cilinder toch wel stabiel moet kunnen blijven.
Als we ervanuitgaan dat de zuigerveer volledig in contact is met de cilinder wand, en het achterste gedeelte dat zonder zuigerveer wel speling heeft tussen cil en zuiger, verwaarloosbaar klein is, dan zou het toch gewoon goed moeten lukken ?
Ik DENK dat dit nog wel goed moet lopen, maar ik heb de theorie hierachter niet bestudeerd.