Howto inrijden 2 takt nieuwe cilinder

je favo pinda

New Member
hoi allemaal, ik heb dus een nieuwe 50cc cilinder gekocht voor onder mijn aerox, dat komt doordat de boutjes waarmee de uitlaat vast zat allebei zijn afgebroken toen de scooter een keer omviel. nu hoor ik dat er best een dilemma is rond het onderwerp ''inrijden''. ik hoor dus dat het voor een tweetakt niet nodig is door de poorten maar van andere hoor ik dat het juist wel moet. ik ben dus erg verward en ik wil niet dat ik perongeluk iets fout doe want het is mijn daily, ik moet er iedere dag mee naar school.
zouden jullie mij alsjeblieft advies willen geven over wat ik nou juist wel en niet moet doen?
 
Advertisement - register to remove this

Of het wel of niet nodig is , blijft altijd een discussie , net als op het trabant forum de meng verhouding en olie merk.
Ikzelf heb het wel altijd gedaan , eerste 200km rustig aan , en af en toe meer toeren . Ik zelf denk dat goed warm rijden , geen korte stukken , en even stationair laten draaien , om de spanning in het materiaal de gelegenheid te geven af te koelen , na een rit , ook al een optie is
 
Inderdaad, de ene zegt gelijk volgas, de andere zegt een beetje voorzichtig aan in het begin.
Ik rijd al tientallen jaren 4-takt ,motor wel te verstaan, en het is al heeeel lang geleden dat ik nog een 2-takt had, maar ik tendeer ook meer naar wat @trabiarie hierboven post.
In het begin wat voorzichtig aan en geen volgas rijden want de boel moet immers nog op elkaar inslijten en het zaakje wordt toch wel wat heter in den beginne.
Na die eerste 200 km kun je beginnen eens het gas volledig open te trekken maar ook niet te lang achter elkaar maar met tussenpauzes die naar mate het aantal gereden kilometer vordert, korter kunnen worden.
Tenminste zo heb ik het altijd gedaan en heb nooit problemen gehad ook niet dat de brommer lui werd zoals nogal eens beweerd wordt.
 
inrijden is/was niet alléén maar rustig aan doen (wèl tot het op temperatuur is) maar dan vooral niet op 1 toerental blijven, maar juist afwisselen met korte stukjes hogere toeren/lage belasting en daarna die belasting ook nog rustig opbouwen. (voorlopig even nog niemand achterop, ookal is ze nòg zo lief..
 
Dankjewel, alleen dat gaat mn vriendin niet leuk vinden
haha, spijker op z'n kop dus?
misschien kun je wat met het gegeven dat touringcarbedrijven (in tegenstelling tot transportbedrijven, die toch veel zwaarder aan de vracht zijn) een paar honderd km zònder passagiers gaan rondrijden (vaak de monteur of een oudere chauffeur) nadat alleen al wielen los geweest zijn en weer aangedraaid omdat ze na die paar honderd km nòg eens aangedraaid moeten worden en ze dat nìet willen doen onderweg naar een vakantiebestemming met 50 toeristen erin die dan niet meer verder durven..?
oftewel, jij moet zo snel mogelijk, desnoods 's nachts of 's ochtends vroeg, die eerste kilometers maken zodat ze gauw weer gezellig bij je achterop kan ;)
 
Het voornaamste is dat je de nieuwe cilinder een paar keer warm laat draaien en laat afkoelen. Vervolgens ga je rijden en zorg je dat de afstelling van de carburateur in orde is. Dan heb je er waarschijnlijk al tientallen kilometers op zitten.

Het is vervolgens aan jou of je de boel wilt inrijden. Ik zelf heb dat nooit gedaan in de vorm van honderden kilometers. Geen slechte ervaringen gehad.
 
Als je een nieuwe cilinder plaatst en je smeert hem goed in met olie voor montage dan komt het wel goed. Een reden van inrijden was het niet goed gesmeerd hebben van de cilinder en de verhitting van nieuwe motoren. Met autos werd er vroeger niets gedaan en rolden ze droog van de band af, dan ging je inrijden en sprak men ook wel eens over een luie auto die niet goed op de staart werd getrapt zo nu en dan. Er was dan ook olie om, in te rijden wat gewoon dunner was (viscositeit).

Elk merk heeft eigenschappen zoals een mooie honinggraad in de wand voor smering, niet elke cilinder heeft dat en dan is de smering niet super. Het punt is dat het in de details zit en met een goed merk en juiste montage je gewoon vol gas kunt gaan. Als je het niet weet doe je iets rustiger aan in het begin.

Er is geen perfect antwoord omdat in het begin van de soort en de manier van montage al veel bepaald. Mensen die hier mooie setups doen zullen wel goed zijn in wat ze doen en dan heeft het vrijwel geen nut. Het zogenaamde temperen (heet, koud en herhalen) was voor de smerige legeringen in goedkope voertuigen.
 
Last edited:
Back
Top