Ik zit met een Grote vraag...de uitlaatpoort

JBB

Well-Known Member
Stel dat ik een vlinderpoort heb die aan de bovenkant een groter opp. heeft dan aan de onderkant en dan kleine lage spoelers gebruik... Of ik gebruik een vlinderpoort die bovenaan een klein opp. heeft en vrij hoog spoelers heeft met een groot opp.
Bij de eerste zou je denken hoge carterdruk, grote stroomsnelheid en het verse mengsel komt pas laat aan bij uitlaat waardoor er minder verloren gaat als bij de tweede stelling. Hier geld dan weer trage stroomsnelheid van vers mengsel, maar omdat deze poorten eerder open gaan als bij de eerste stelling hebben zij meer effect van het zuig effect van de uitlaat, hier zou ik dan wel voor een vrij korte uitlaat kiezen zodat de sonische schokgolven meer mengsel terug kunnen sturen ipv een langere uitlaat zoals bij de eerste stelling.

Is de cilinder van de eerste stelling dan sneller of die van stelling 2, Of heeft die van 1 een hogere top dan 2 en heeft die van 2 dan meer koppel? laatste lijkt mij, of zie ik dat verkeerd?
 
Advertisement - register to remove this

de tuning van de cilinder heeft te maken met de rest er omheen...

bovendien is elke cilinder weer anders , carterdruk heb je weinig mee te maken als je de spoelpoorten omhoog haalt of niet hoor...

als je in een cilinder een bepaalde timing zet moet je daarbij ook een setup hebben die daar goed op reageerd. en wat het beste is is een kwestie van testen, testen en nog eens testen , wat werkt het beste ...
 
Hoe kleiner het spoelpoort oppevlak, hoe hoger je stroomsnelheid.
Hoe hoger je spoelpoort, des te kleiner wordt je blowdown.
Hoe kleiner je blowdown, hoe smaller je powerband.

En de rest van je setup is ook afhankelijk. Heb jij een hoge blowdown bijvoorbeeld 34 graden.. dan zal je piekvermogen ook hoger liggen, en heb je dus een langere powerband, waardoor je cilinder dus kieskeuriger is wat betrefd uitlaten.
 
antonrox said:
Hoe kleiner het spoelpoort oppevlak, hoe hoger je stroomsnelheid.
Hoe hoger je spoelpoort, des te kleiner wordt je blowdown.
Hoe kleiner je blowdown, hoe smaller je powerband.

En de rest van je setup is ook afhankelijk. Heb jij een hoge blowdown bijvoorbeeld 34 graden.. dan zal je piekvermogen ook hoger liggen, en heb je dus een langere powerband, waardoor je cilinder dus kieskeuriger is wat betrefd uitlaten.

Blowdown verhaal is andersom.

@JBB, hoe bedoel meer opp. in de hoogte of de breedte?
 
een kleinere blowdown zorgt toch juist voor een breedere powerband? ...

maar een cilinder met langere powerband kieskeuriger wat uitlaten betreft. de prestaties van verschillende uitlaten op een cilinder hebben niks te maken met de breedte van de powerband ... die verschilt per uitlaat

correct me when wrong ...
 
Back
Top