Iedere zuiger hetzelfde?

Beste lezers,

Na de aanschaf van mijn zip wil ik op mijn gemak de AEROX die ik nog heb staan verder opknappen... en de volgende situatie speelt zich nu af:

Ik heb 1 originele cilinder en 1 dr cilinder. De DR cilinder heeft te maken gehad met een warmloper. Zuiger zat vol met krassen maar cilinder heeft geen VOELBARE schade. Ik zie namelijk wel 4 aangebrande vegen op de cilinder zitten.

Nu moet ik dus mijn zuiger sowieso vervangen maar ik weet niet voor welke. Die van DMP zijn troep maar volgens mij wel universeel. Ik kan ook aan een DR zuiger komen maar past die ook in een originele cilinder? Ik dacht van wel aangezien al die zuigers 40mm zijn. Toch maar even vragen voor de zekerheid..

Daarnaast nog een vraag.. is het mogelijk om die DR cilinder te herbruiken zonder hem te honen? Ik kan even wat fotos maken als dat de zaak duidelijker maakt. Ik hoor zoals gewoonlijk weer graag van jullie
 
Advertisement - register to remove this

Ik denk dat die DR50 cilinder die warm gelopen is niet meer op te lappen is.. Je zegt dat je 4 aangebrande vegen op de cilinderwand ziet zitten..

Probleem met honen is dat je maar een heel erg dun laagje van de cilinderwand eraf haalt (gaat echt om tienden / hondersten). Maar de kans is heel erg aanwezig dat die verblauwing van het metaal een heel stuk dieper ligt.. Of te wel, al zal je die cilinder gaan honen. Denk dat je dan alsnog niet van dat blauw aangelopen metaal af komt.. En als een cilinder eenmaal is aangelopen, dan blijft die warm lopen aangezien dat daar op dit plek een heel erg gevoellige plek is geworden.. Dan kan je beter nog een nieuwe cilinder kopen..

Dus nee dat idee met de DR50 cilinder gaat niet door..

Dus dan word het de originele cilinder met nieuwe zuiger, of een nieuwe cilinder kit...

Mijn eigen ervaring met goedkope zuigers: Pistonpen niet op de juiste lengte, slechte kwaliteit circlips, slechte kwaliteit zuigerveren. Gladde zuigers die geen olie smeerfilm mee nemen en dus gaan krassen in de cilinder bij arme olie afstelling.

Zoek liever nog naar de volgende merken:

(hier heb je de originele:) (alleen een kale zuiger zonder alles erbij)
http://wkscootershop.nl/yamaha/9802...elli-horizontaal-verticaal-1000000067071.html

Of een motoforce:
http://www.euroscooters.nl/zuiger-plus-standaard-minarelli-horizontaal-watergekoeld-p-16885.html

Of een metrakit:
https://www.m2trading.com/nl/merken...inarelli-horizontaal-verticaal-40mm-metrakit-



- Power one
-101 octane

Voor de prijs van de originele zuiger heb je ook een complete cilinderkit:
http://www.schaafbromfietsen.nl/webwinkel/?nl/shop/Cilinders en Delen/Minarelli Horizontaal L.C.&d=00002382

Denk dat dit de beste deal is..




Vermijd:
-Meteor (dat is echt troep)
-DMP
- Of elke zuiger dat goedkoper dan 20 euro is.. voor een lagere prijs kan je ook geen kwaliteit verwachten, en het kost je weer meer tijd als het toch niet blijkt te passen om dat probleem weer te verhelpen.


Ik zou zeggen koop een nieuwe cilinderkit.. Ik weet niet hoe oud je originele cilinder is en hoeveel km erop staat en hoe het er momenteel erbij staat.
 
..Een Cilinder kan beoordeeld worden door een Meting ... of te wel klokken genoemd , en een nieuwe goede zuiger hoeft niet duur te zijn , bijv: Zuigers van Meteor, zijn goede zuigers voor niet te veel geld .
Tevens een Goede Scooterzaak met goede werkplaats , Meet eerst de nieuwe zuiger op , en de Cilinder word gehoond naar de maat van de nieuwe zuiger.
Vaak ben je beter en goedkoper uit door je Cilinder te laten honen en nieuwe zuiger te voorzien , als een nieuwe budget cilinder met zuiger te kopen.
 
Een cilinder moet inderdaad wel opgemeten worden met een schuifmaar in een kruis patroon. Om er achter te komen dat een cilinder ovaal is, kan je het beste een nieuwe zuiger erin doen... Je ziet namelijk heel snel of dat de boring nog rond is of ovaal..
Ik heb wel eens bij een DR70 gehad dat de boring ovaal was geworden.. De oude zuiger die paste er prima in, maar een nieuwe zuiger ging er voor geen meter meer erin.. Dan ben je idd zo ver om hem te laten honen zodat de maatvoering klopt..

Maar in het geval van de topic starter gaat honen van de DR cilinder het niet worden.. Als de verbranding van het metaal te diep is, dan is het compleet zinloos om te gaan honen.. Je haal het oude laagje weg.. En daar onder is het net zo zwak..
Ga je er weer mee rijden dan is de kans heel erg groot dat hij precies op hetzelfde punt weer warm loopt.. Dus nee kwa kosten is het niet meer te moeite.. En kwa tijd schiet je er al helemaal niet mee op ..
Jij zegt ook dat meteor goede kwaliteit zijn...

Heb je ze zelf wel gehad, voordat je mooi weer hier maakt..?

Ik heb paar maanden terug nog een meteor zuiger gekocht voor mijn peugeot viva-city.. Ik vond de kwaliteit maar erg matig eerlijk gezegd.. De pistonpen was ook te lang die er bij zat, want de laatste circlip kon dus niet in de groef vallen..
Ook de circlips zijn van een of ander goedkoop zwart staal draad.. Nee, met die meteor zuiger doe je echt een miskoop.
 
Back
Top