HOWTO cilinder/zuiger/zuigerveren vervangen

Status
Not open for further replies.

Daanje

Well-Known Member
Omdat er veel mensen niet weten hoe simpel het is om cilinder/zuiger/zuigerveren te vervangen ben ik wel zo liev om er eentje te maken :)

Om te beginnen zorgt men altijd voor goed gereedschap en van die doekjes die reinigen.
Om te beginnen haal je alle kappen weg die je in de weg zitten om bij de cilinder te komen. Daarna haal je de bougie eruit en haal je de uitlaat eraf.
Bij een AC scooter hoef je enkel het koelingskapje te verwijderen dat over je cilinder heen zit. Bij LC cilinders heb je geen kapje eroverheen, maar moet je eerst de koelvloeistof eruit laten stromen.
Als je een minarelli scooter hebt, dan kan je beter eerst je vering eraf halen, want anders krijg je je cilinder er niet af. Het blok komt dan naar beneden te hangen.
Oke, je gaat nu beginnen met je cilinder eraf te halen.
Om te beginnen moet je de 4 moertjes op je cilinderkop losdraaien. Doe dit kruislings en telkens elke moer een klein stukje.
Als ze alle 4 los zijn, dan kan je de cilidnerkop er zo afschuiven. Let bij LC scooters wel op dat je die 4 kleine rubberen pakkingen niet kwijtraakt, want dat is zo gebeurd...
Nu kan je de cilinder zelf zo van het carter en de pennen die uit je carter steken afschuiven. Doe dit wel rustig en met beleid.
Oke, de cilinder ligt eraf. Je ziet de zuiger op je krukas zitten.
Haal nu het cir-clipje van de zuiger af en het liefst aan de kant vanuit waar je sleutelt. Is wel effe een priegelwerkje als je het voor het eerst doet. Je doet het met een tangetje waar je kleine dingetjes mee kan vastpakken.
LET OP!!! ZORG ERVOOR DAT HET CIR-CLIPJE NIET WEGSCHIET, ANDERS KAN JE NIET MEER VERDER EN MOET JE EEN NIEUWE HALEN! PAS OOK OP DAT IE NIET JE CARTER INSCHIET, ANDERS BEN JE OOK NOG NIET JARIG!
Oke, je moet nu effe een schroevedraaier aan de andere kant van de zuiger, dus waar het cir-clipje wel inzit, insteken en de pistonpen er een klein beetje uit duwen. Doe dit niet met grof geweld. Je kan nu vanuit de kant vanuit waar je werkt nu makkelijk de pistonpen eruit trekken.
Als de pistonpen eruit is, dan kan je de zuiger er zo afhalen, maar let op dat je naaldlager niet je carter invalt!
Haal als laatste de voetpakking eraf en vervang die het liefst door een nieuwe.
Als je een nieuwe cilinder of een nieuwe zuiger erop zet, smeer deze dan wel effe dunnetjes in met olie.
Oke, je gaat de nieuwe cilinder/zuiger erop zetten. Ik ga er vanuit dat je zuigerveren er al opzitten, want dat kan elke debiel.
Om te beginnen als je je ouwe cilinder er weer opzet, ontdoe deze dan van al zijn vuil, want vuil = schade = balen :|
Zet op de zuiger alvast 1 cir-clipje, maar doe dit het liefst niet aan de kant vanuit waar je werkt.
Zet nu je naaldlager terug in je small end van je krukas.
Oke, NU GOED OPLETTEN, WANT VEEL MENSEN GAAN HIER DE MIST IN!
Let op welke kant de pijl op de bovenkant van de zuiger opwijst! De pijl moet naar de uitlaatpoort gericht staan, dus bijvoorbeeld bij minarelli scooters moet die pijl naar beneden gericht staan.
Oke, positioneer nu de zuiger, hoe die erop moet komen en schuif de pistonpen door het gat aan de zijkant van de zuiger. Zet daarna het cir-clipje erin, maar let wederom op dat ie niet wegschiet!
Laten we ervan uitgaan dat ie niet is weggeschoten en dat het allemaal goed is gegaan.
Check nog effe voor de laatste keer of de zuiger niet bevuild is en als je nog effe wat vuiltjes eraf haalt, doe er dan effe een nieuw dun laagje olie eroverheen.
Oke, nu ga je je cilinder over je zuiger heen schuiven. Schuif em eerst naar de zuiger toe en maar stop vlak voordat je bij de zuiger bent. Je gaat nu checken of de zuigerveren aansluiten in de slotjes die in de randjes zitten van de zuiger. Die "slotjes" zijn die hele kleine rondjes in de rand waar de zuiger zit. Daar moeten de uiteindes van de zuigerveren op mekaar aansluiten. Hou de zuigerveren ingeknepen, zodanig dat ze goed gepositioneerd zijn, dus dat de uiteindes goed aansluiten bij de slotjes. Ingeknepen en al schuif je voorzichtig de cilinder eroverheen. Gewoon rustig de cilinder doorschuiven, tot ie op de juiste plaats zit.
Oke, nu zet je de koppakkingen op de cilinderkop en die schuif je die over die pennen die uit je carter steken, door je cilinder heen. Zorg wel dat je de cilinderkop niet verkeerd erop zet.
Oke, nu ga draai je eerst met je handen de 4 moertjes erop die op de cilinderkop zitten, totdat ze op de cilinderkop zitten. Niet verder draaien.
Oke, om te voorkomen dat je je cilinderkop schuin draait, moet je telkens de moertjes KRUISLINGS vastdraaien. Doe dit wel telkens een klein stukje per keer, anders kan je alsnog je cilinderkop schuin draaien. Als ze er stevig opzitten, zet je ze nog effe een tikje steviger erop.
Oke, je cilinder zit erop. Nu wat?
Bij AC scooters moet je nog wel effe het koelingskapje er overheen zetten, je bougie + dop erop en als laatste je uitlaat vastzetten en dan ben je klaar.
Bij LC scooters moet je nog de koelvloeistof bijvullen, maar zet eerst de uitlaat, bougie en bougiedop erop.
Haal de dop van de radiateur en vul em bij tot ie vol zit. Effe je scooter heen en weer shaken en dan zakt de koelvloeistof alweer een beetje. Dan vul je em weer bij. Oke, nu moet je de dop van de radiateur eraf halen om de circulatie van de koelvloeistof te ontluchten. Start je scooter dus zonder de dop van de radiateur met de kickstart. Als ie start, moet je em iets van 5 minuten stationair laten draaien. Af en toe een klein beetje gas geven mag wel, maar doe het niet overdreven.
Na ongeveer 5 minuten stationair draaien is ie wel ontlucht. Draai nu de dop van de radiateur erop. En voilà, je bent klaar :)

Veel succes met het in de praktijk brengen ervan :)
Ook veel plezier met afstellen :p

Deze HOWTO is copyright© by Da DaanJE en mag op geen enkele wijze zonder toestemming gebruikt worden zonder mijn toestemming.
Mocht er iets fout gaan, ik ben nergens aansprakelijk voor, dus ik sta niet in voor de consequenties!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Status
Not open for further replies.
Back
Top