How To - Uitlaat Opknappen

nberlijn

******
Aangezien ik hier niet veel op het forum over kon vinden, schrijf ik er zelf maar ééntje! En het misschien voor sommige mensen altijd nog handig kan zijn. Het Topic zegt het al, hoe knap ik mijn uitlaat op als die echt helemaal vollop geroest is! En je hem weer er goed uit wilt laten zien, dat kan!! Je hebt wel veel geduld en tijd nodig als het een echte roest uitlaat is!


Wat hebben we nodig :

dsc05199zy9.jpg

Staalborstel voor op een boormachine

boormachine02lt7.jpg

Boormachine

dsc05165jn8.jpg

Waterproof Schuurpapier van korrel 200 t/m 600+

dsc05167ef9.jpg

Ammoniak, om te ontvetten

dsc05171jl6.jpg

Gasbrander met een kleine blauwe vlam (Niet zo'n simpel gasbrandertje van 5 euro)

dsc05168tj0.jpg

Hittebestendige Blanke Lak tegen 650*/750* graden

dsc05169zu1.jpg

2Takt Olie of andere Motor/Scooter Olie kan ook


Stappen :
1 - Staalborstel gebruiken
2 - Waterproof Schuurpapier gebruiken
3 - Ontvetten
4 - Lasnaden terugbrengen
5 - Blanke Lak inspuiten
6 - 2Takt Olie insmeren
7 - Afronden
8 - Onderhoud



P.S. Ik neem steeds een voorbeeld ervan bij van mijn "Yasuni Roest" die later ook een Yasuni R word!

yasuniroestln0.jpg

Zo kreeg ik hem


#1 - Staalborstel gebruiken
Met de staalborstel die op de boormachine zit kan je snel je roest van je uitlaat afschuren. Ga net zo lang door tot alle roest ervan af is en desnoods kan je met een klein schuurpapiertje de moeilijke plekjes wegschuren. Hierin zit wel wat tijd!

dsc05141uq1.jpg

Na een paar uur schuren


#2 - Waterproof Schuurpapier gebruiken
Nadat je uitlaat er al een stuk beter eruit ziet zonder roest kan je hem nog wat gladder maken dan die is en gelijker met waterproofschuurpapier. Zoals de naam het al zegt, je doet er steeds wat water erop en dan begin je, je hele uitlaat te schuren.

dsc05144qd0.jpg

Resultaat na waterproof


#3 - Ontvetten
Vervolgens gaan we de uitlaat ontvetten met Ammoniak. Je pakt een emmertje met lauw water en daarbij doe je wat Ammoniak. Vervolgens smeer je, je hele uitlaat ermee in. 1/2 Minuutjes laten liggen en dan met een doekje het erweer afvrijven.


#4 - Lasnaden terugbrengen
Dan komt er een onderdeel dat moeilijk is en waarvoor je geduld moet hebben, en je moet oefenen!
Je pakt de gasbrander en je probeert er een mooi klein blauw vlammetje van te maken. Je mikt op een lasnaad, en daar hou je hem 15/30 secondes op, dan zie je dat de lasnaad gaat gloeien en verplaats je snel naar beneden door en zie je dat het vanzelf mee brand en de lasnaald vanzelf breder word. Dat houd dus in niet te lang op 1 plek blijven hangen!!! Anders krijg je lasnaden van 10cm breed en is dus niet meer mooi! Het blijft en is een moeilijke kunst. Als een lasnaad echt helemaal mislukt is? Geen paniek! Je gaat gewoon er weer eventjes met de staal borstel eroverheen en het is er zo vannaf! En je kan weer rustig opnieuw beginnen... Neem de tijd voor dit!!!

dsc05145ss2.jpg

Na het aanbrengen van de lasnaden


#5 - Blanke Lak inspuiten
Het is verstandig je uitlaat nu ergens aan op te hangen met een stukje ijzer of touw of iets ophangbaars! Zo kan je overal makkelijk met je spuitbus langs gaan. Je spuit een laagje blanke lak over je hele uitlaat heen, en het is ook fijn als die nog warm is van de gasbrander zodat het lekker kan intrekken. Herhaal dit rond de 5/10 minuten en doe dit 3 á 4 keer. Dan laat je het nog eventjes intrekken 30minuutjes tot uurtje (mag ook eerder). Dan ga je hem lekker opwarmen met je gasbrander! Gewoon met het vlammetje over de uitlaat heen gaan eventjes. Als je denkt help! Het lijkt net alsof de blanke lak smelt of het is plakkerig geen paniek! Gewoon erna lekker eventjes laten intrekken! Laat de blanke lak achteraf weer eventjes intrekken

dsc05149sa2.jpg

Resultaat van de Blanke Lak


#6 - 2Takt Olie insmeren
Nadat de blanke erop zit en goed is ingetrokken ga je, je uitlaat insmeren met 2Takt of andere Olie. Gewoon met een doekje eroverheen vrijven, en herhaal dit net zoals de blanke lak rond de 5/10minuutjes en doe het 3 ä 4 keer. Ja kan hem ook af en toe een beetje opwarmen zodat de olie ook kan intrekken! Als je de olie erop hebt, laat je dat ook weer eventjes drogen en ga je ook met de gasbrander erover heen. Bij mij ging de olie aardig druppelen of smelten, maar dat kon geen kwaad (Dan is het laagje wat te dik maar is niet heel erg!). Erna is die best wel plakkerig maar dat gaat vanzelf weg!

dsc05154vy8.jpg

Resultaat na de Olie


#7 - Afronden
Nadat je alles hebt gedaan, kan je de uitlaat gewoon onder je scooter hangen en hem gaan inrijden. Je kan hem ook nog een nachtje laten drogen zodat die niet meer zo plakkerig is! Hij wordt vanzelf lekker en glimmend glad.

dsc05157bv0.jpg

Resultaat van de uitlaat


#8 - Onderhoud
Onderhoud is ook erg belangrijk voor je opgeknapte uitlaat! Smeer hem regelmatig steeds opnieuw in met olie en laat dat lekker intrekken zodat die steeds een nieuwe beschermlaag heeft! Je kan hem ook helemaal opnieuw gaan opknappen en dan zal het veel sneller gaan!!! Aangezien je uitlaat dan ook geen roestpijp is. Maar let wel op dus!


How To : Uitlaat Opknappen
Gemaakt door : Nils Berlijn
Vragen : Zijn Welkom
 
Advertisement - register to remove this

Het spijt me, maar ik vind hem niet zo heel erg mooi gelukt... Het lijkt wel of je nog steeds roest ziet zitten op het laatst... Beter begin je ipv de staalborstel met ontroestspul en dan grof schuurpapier en dan steeds fijner. Voor de rest wel netjes (lasnaden en blanke lak) gelukt :)
 
de uitleg is goed, alleen had de uitwerking ervan beter gekunt.

ik doe altijd met een schuurmachine de gehele uitlaat helemaal egaal maken (bij jou zie je nog allemaal putjes) dan in de owatrol (olie) en de gehele lak verwarmen en daarna de lasnaadjes strak maken.
 
Ik snap de olie na de lak niet zo.
Met de blanke lak dicht je de porieën, en vervolgens smeer je olie ove rje lak
Doe dan eerst de olie als je die bronziger kleur mooi vind, en daarna pas de lak, of laat de olie achterwege?
 
Ik snap de olie na de lak niet zo.
Met de blanke lak dicht je de porieën, en vervolgens smeer je olie ove rje lak
Doe dan eerst de olie als je die bronziger kleur mooi vind, en daarna pas de lak, of laat de olie achterwege?

Je kan ook zonder blanke lak ik zie het als exta beschermlaagje.... Maar er zit geen roest meer op is beetje raare foto reflex ofzo was in het donker gemaakt... Maar hij heeft veel zwarte donkere plekken die zowat niet weg te schuren zijn, binnekort koop ik nieuwe staalborsteltjes en ga ik hem helemaal proberen te polijsten als dat kan teminste met dit ding nog haha

Tenslotte een uitlaat is een uitlaat en niet iedereen doet er uren moeite voor alleen liefhebbers haha, ik binnekort wanneer ik tijd heb na mijn verhuizing....

En het gaat ff om de uitleg, ik was toch bezig dus maakte ik er maar een duidelijke uitleg bij ook
 
Ik snap de olie na de lak niet zo.
Met de blanke lak dicht je de porieën, en vervolgens smeer je olie ove rje lak
Doe dan eerst de olie als je die bronziger kleur mooi vind, en daarna pas de lak, of laat de olie achterwege?

Eerst invetten met olie, en daarna blanke lak erover?? ... Succes! :D
 
je kunt je uitlaat ook stralen en dan dan schuren / polijsten, is de roest er meteen goed af....

* wel handig als je een eigen straalkast hebt natuurlijk...

Het is heel handig ja! Maar ik denk dat er weinig een straalkast van 1000/2000 Euro hebben 8) Je kan ook gewoon tijd ervoor nemen en schuren of een middeltje gebruiken roest - afbijt ofzo.... Altijd goedkoper :W
 
de uitleg is goed, alleen had de uitwerking ervan beter gekunt.

ik doe altijd met een schuurmachine de gehele uitlaat helemaal egaal maken (bij jou zie je nog allemaal putjes) dan in de owatrol (olie) en de gehele lak verwarmen en daarna de lasnaadjes strak maken.

Het had gekunt ja maar ik had me uitlaat snel nodig haha dus ene snelle opknapbeurt ervan gemaakt! 8) Binnekort ga ik me best doen hem helemaal te polijsten en dan het hele verhaaltje weer opnieuw, zitten veel deukjes en dingetjes in ja, bijna niet weg te krijgen!!! Ma het is een poging waard!
 
een vriend van me heeft er zelf een gemaakt, en werkt perfect, materiaal kost bij elkaar net 50 euro ( inclusief die kop om mee te stralen ).

ik ga er binnekort zelf een maken, ik maak dan wel een how-to ofzo, want 't is echt een paar uurtjes werk meer niet..
 
een vriend van me heeft er zelf een gemaakt, en werkt perfect, materiaal kost bij elkaar net 50 euro ( inclusief die kop om mee te stralen ).

ik ga er binnekort zelf een maken, ik maak dan wel een how-to ofzo, want 't is echt een paar uurtjes werk meer niet..

Zozo 50 euro das netjes maak zeker maar is een How To haha8P
Zo'n kast lijkt me ook wat! :-:
 
Back
Top