nberlijn
******
Aangezien ik hier niet veel op het forum over kon vinden, schrijf ik er zelf maar ééntje! En het misschien voor sommige mensen altijd nog handig kan zijn. Het Topic zegt het al, hoe knap ik mijn uitlaat op als die echt helemaal vollop geroest is! En je hem weer er goed uit wilt laten zien, dat kan!! Je hebt wel veel geduld en tijd nodig als het een echte roest uitlaat is!
Wat hebben we nodig :
Staalborstel voor op een boormachine
Boormachine
Waterproof Schuurpapier van korrel 200 t/m 600+
Ammoniak, om te ontvetten
Gasbrander met een kleine blauwe vlam (Niet zo'n simpel gasbrandertje van 5 euro)
Hittebestendige Blanke Lak tegen 650*/750* graden
2Takt Olie of andere Motor/Scooter Olie kan ook
Stappen :
1 - Staalborstel gebruiken
2 - Waterproof Schuurpapier gebruiken
3 - Ontvetten
4 - Lasnaden terugbrengen
5 - Blanke Lak inspuiten
6 - 2Takt Olie insmeren
7 - Afronden
8 - Onderhoud
P.S. Ik neem steeds een voorbeeld ervan bij van mijn "Yasuni Roest" die later ook een Yasuni R word!
Zo kreeg ik hem
#1 - Staalborstel gebruiken
Met de staalborstel die op de boormachine zit kan je snel je roest van je uitlaat afschuren. Ga net zo lang door tot alle roest ervan af is en desnoods kan je met een klein schuurpapiertje de moeilijke plekjes wegschuren. Hierin zit wel wat tijd!
Na een paar uur schuren
#2 - Waterproof Schuurpapier gebruiken
Nadat je uitlaat er al een stuk beter eruit ziet zonder roest kan je hem nog wat gladder maken dan die is en gelijker met waterproofschuurpapier. Zoals de naam het al zegt, je doet er steeds wat water erop en dan begin je, je hele uitlaat te schuren.
Resultaat na waterproof
#3 - Ontvetten
Vervolgens gaan we de uitlaat ontvetten met Ammoniak. Je pakt een emmertje met lauw water en daarbij doe je wat Ammoniak. Vervolgens smeer je, je hele uitlaat ermee in. 1/2 Minuutjes laten liggen en dan met een doekje het erweer afvrijven.
#4 - Lasnaden terugbrengen
Dan komt er een onderdeel dat moeilijk is en waarvoor je geduld moet hebben, en je moet oefenen!
Je pakt de gasbrander en je probeert er een mooi klein blauw vlammetje van te maken. Je mikt op een lasnaad, en daar hou je hem 15/30 secondes op, dan zie je dat de lasnaad gaat gloeien en verplaats je snel naar beneden door en zie je dat het vanzelf mee brand en de lasnaald vanzelf breder word. Dat houd dus in niet te lang op 1 plek blijven hangen!!! Anders krijg je lasnaden van 10cm breed en is dus niet meer mooi! Het blijft en is een moeilijke kunst. Als een lasnaad echt helemaal mislukt is? Geen paniek! Je gaat gewoon er weer eventjes met de staal borstel eroverheen en het is er zo vannaf! En je kan weer rustig opnieuw beginnen... Neem de tijd voor dit!!!
Na het aanbrengen van de lasnaden
#5 - Blanke Lak inspuiten
Het is verstandig je uitlaat nu ergens aan op te hangen met een stukje ijzer of touw of iets ophangbaars! Zo kan je overal makkelijk met je spuitbus langs gaan. Je spuit een laagje blanke lak over je hele uitlaat heen, en het is ook fijn als die nog warm is van de gasbrander zodat het lekker kan intrekken. Herhaal dit rond de 5/10 minuten en doe dit 3 á 4 keer. Dan laat je het nog eventjes intrekken 30minuutjes tot uurtje (mag ook eerder). Dan ga je hem lekker opwarmen met je gasbrander! Gewoon met het vlammetje over de uitlaat heen gaan eventjes. Als je denkt help! Het lijkt net alsof de blanke lak smelt of het is plakkerig geen paniek! Gewoon erna lekker eventjes laten intrekken! Laat de blanke lak achteraf weer eventjes intrekken
Resultaat van de Blanke Lak
#6 - 2Takt Olie insmeren
Nadat de blanke erop zit en goed is ingetrokken ga je, je uitlaat insmeren met 2Takt of andere Olie. Gewoon met een doekje eroverheen vrijven, en herhaal dit net zoals de blanke lak rond de 5/10minuutjes en doe het 3 ä 4 keer. Ja kan hem ook af en toe een beetje opwarmen zodat de olie ook kan intrekken! Als je de olie erop hebt, laat je dat ook weer eventjes drogen en ga je ook met de gasbrander erover heen. Bij mij ging de olie aardig druppelen of smelten, maar dat kon geen kwaad (Dan is het laagje wat te dik maar is niet heel erg!). Erna is die best wel plakkerig maar dat gaat vanzelf weg!
Resultaat na de Olie
#7 - Afronden
Nadat je alles hebt gedaan, kan je de uitlaat gewoon onder je scooter hangen en hem gaan inrijden. Je kan hem ook nog een nachtje laten drogen zodat die niet meer zo plakkerig is! Hij wordt vanzelf lekker en glimmend glad.
Resultaat van de uitlaat
#8 - Onderhoud
Onderhoud is ook erg belangrijk voor je opgeknapte uitlaat! Smeer hem regelmatig steeds opnieuw in met olie en laat dat lekker intrekken zodat die steeds een nieuwe beschermlaag heeft! Je kan hem ook helemaal opnieuw gaan opknappen en dan zal het veel sneller gaan!!! Aangezien je uitlaat dan ook geen roestpijp is. Maar let wel op dus!
How To : Uitlaat Opknappen
Gemaakt door : Nils Berlijn
Vragen : Zijn Welkom
Wat hebben we nodig :
Staalborstel voor op een boormachine
Boormachine
Waterproof Schuurpapier van korrel 200 t/m 600+
Ammoniak, om te ontvetten
Gasbrander met een kleine blauwe vlam (Niet zo'n simpel gasbrandertje van 5 euro)
Hittebestendige Blanke Lak tegen 650*/750* graden
2Takt Olie of andere Motor/Scooter Olie kan ook
Stappen :
1 - Staalborstel gebruiken
2 - Waterproof Schuurpapier gebruiken
3 - Ontvetten
4 - Lasnaden terugbrengen
5 - Blanke Lak inspuiten
6 - 2Takt Olie insmeren
7 - Afronden
8 - Onderhoud
P.S. Ik neem steeds een voorbeeld ervan bij van mijn "Yasuni Roest" die later ook een Yasuni R word!
Zo kreeg ik hem
#1 - Staalborstel gebruiken
Met de staalborstel die op de boormachine zit kan je snel je roest van je uitlaat afschuren. Ga net zo lang door tot alle roest ervan af is en desnoods kan je met een klein schuurpapiertje de moeilijke plekjes wegschuren. Hierin zit wel wat tijd!
Na een paar uur schuren
#2 - Waterproof Schuurpapier gebruiken
Nadat je uitlaat er al een stuk beter eruit ziet zonder roest kan je hem nog wat gladder maken dan die is en gelijker met waterproofschuurpapier. Zoals de naam het al zegt, je doet er steeds wat water erop en dan begin je, je hele uitlaat te schuren.
Resultaat na waterproof
#3 - Ontvetten
Vervolgens gaan we de uitlaat ontvetten met Ammoniak. Je pakt een emmertje met lauw water en daarbij doe je wat Ammoniak. Vervolgens smeer je, je hele uitlaat ermee in. 1/2 Minuutjes laten liggen en dan met een doekje het erweer afvrijven.
#4 - Lasnaden terugbrengen
Dan komt er een onderdeel dat moeilijk is en waarvoor je geduld moet hebben, en je moet oefenen!
Je pakt de gasbrander en je probeert er een mooi klein blauw vlammetje van te maken. Je mikt op een lasnaad, en daar hou je hem 15/30 secondes op, dan zie je dat de lasnaad gaat gloeien en verplaats je snel naar beneden door en zie je dat het vanzelf mee brand en de lasnaald vanzelf breder word. Dat houd dus in niet te lang op 1 plek blijven hangen!!! Anders krijg je lasnaden van 10cm breed en is dus niet meer mooi! Het blijft en is een moeilijke kunst. Als een lasnaad echt helemaal mislukt is? Geen paniek! Je gaat gewoon er weer eventjes met de staal borstel eroverheen en het is er zo vannaf! En je kan weer rustig opnieuw beginnen... Neem de tijd voor dit!!!
Na het aanbrengen van de lasnaden
#5 - Blanke Lak inspuiten
Het is verstandig je uitlaat nu ergens aan op te hangen met een stukje ijzer of touw of iets ophangbaars! Zo kan je overal makkelijk met je spuitbus langs gaan. Je spuit een laagje blanke lak over je hele uitlaat heen, en het is ook fijn als die nog warm is van de gasbrander zodat het lekker kan intrekken. Herhaal dit rond de 5/10 minuten en doe dit 3 á 4 keer. Dan laat je het nog eventjes intrekken 30minuutjes tot uurtje (mag ook eerder). Dan ga je hem lekker opwarmen met je gasbrander! Gewoon met het vlammetje over de uitlaat heen gaan eventjes. Als je denkt help! Het lijkt net alsof de blanke lak smelt of het is plakkerig geen paniek! Gewoon erna lekker eventjes laten intrekken! Laat de blanke lak achteraf weer eventjes intrekken
Resultaat van de Blanke Lak
#6 - 2Takt Olie insmeren
Nadat de blanke erop zit en goed is ingetrokken ga je, je uitlaat insmeren met 2Takt of andere Olie. Gewoon met een doekje eroverheen vrijven, en herhaal dit net zoals de blanke lak rond de 5/10minuutjes en doe het 3 ä 4 keer. Ja kan hem ook af en toe een beetje opwarmen zodat de olie ook kan intrekken! Als je de olie erop hebt, laat je dat ook weer eventjes drogen en ga je ook met de gasbrander erover heen. Bij mij ging de olie aardig druppelen of smelten, maar dat kon geen kwaad (Dan is het laagje wat te dik maar is niet heel erg!). Erna is die best wel plakkerig maar dat gaat vanzelf weg!
Resultaat na de Olie
#7 - Afronden
Nadat je alles hebt gedaan, kan je de uitlaat gewoon onder je scooter hangen en hem gaan inrijden. Je kan hem ook nog een nachtje laten drogen zodat die niet meer zo plakkerig is! Hij wordt vanzelf lekker en glimmend glad.
Resultaat van de uitlaat
#8 - Onderhoud
Onderhoud is ook erg belangrijk voor je opgeknapte uitlaat! Smeer hem regelmatig steeds opnieuw in met olie en laat dat lekker intrekken zodat die steeds een nieuwe beschermlaag heeft! Je kan hem ook helemaal opnieuw gaan opknappen en dan zal het veel sneller gaan!!! Aangezien je uitlaat dan ook geen roestpijp is. Maar let wel op dus!
How To : Uitlaat Opknappen
Gemaakt door : Nils Berlijn
Vragen : Zijn Welkom