Honda sfx 50 loopt niet stationair na rijden

iStix

New Member
Hallo, speciaal een account gemaakt want ik ben einde raad...

Heb een sfx 50 uit 1997

Sinds een tijd liep die warm niet echt meer stationair. Als ik hem koud start wel maar na een stukje rijden moet ik altijd tikjes gas geven. Anders valt ie weg. Het moeten ook tikjes zijn als ik gas half houd lijkt ie te verzuipen.

Blok is standaard 50cc
Ontgrenste cdi
Gianelli uitlaat
Andere rollen en gewichten.
Standaard carb dacht 12 of 14mm
Grotere sproeier dacht 82 maar lang geleden

Hij liep altijd prima heb de setup al zon 7 jaar nu.
Hij loopt normaal rond de 60 65 afhankelijk van het weer en dat is nu nog 55 60. Er is dus wel wat mis.

Ik heb de carb open gehad en schoongemaakt. Vlotter gecontroleerd of die nog goed sluit. Gas naald gechecked. Bougie vervangen. De oude was aan de donkere kant maar niet zeiknat. Eerder iets vochtig.

p_ODk_Hb_I.jpg



Het maakt ook niet uit of ik de stationair schroef helemaal open of dicht heb. De luchtschroef stond dacht ik 2.5 slag open. Heb die ook lager en hoger gezet.

Nadat ik de carb schoon had gemaakt en ging rijden hield ie na 5min ineens in en wou niet meer optrekken. Ook niet na paar minuten stilstand.

Dus whats next?

Edit: foto toegevoegd en specs uitgebreid

ModEDIT: Foto even verkleint, anders neemt het de hele ruimte van het forum in.
 
Last edited by a moderator:
Advertisement - register to remove this

Het niet goed af kunnen stellen van je carburateur neigt in de meeste gevallen naar valse lucht. Hoe ik dit zelf altijd controleer is door de scooter eerst stationair te laten lopen en vervolgens met remreiniger te spuiten op de carburateur en het spruitstuk. Als de scooter daar op reageert, door hoger in toeren te gaan of uit valt dan trekt hij daar ergens valse lucht.

Als het daar niet aan ligt, zou ik het zoeken in het elektrische circuit. Bougie, cdi of iets dergelijks. Heb daar minder verstand van.
 
Heb je het onderhoud altijd zelf gedaan? (ik ga er wel vanuit omdat de bougie er erg slecht eruit ziet) En als je naar 7 jaar weinig onderhoud hebt uitgevoerd, zou ik al bijna een vermoeden hebben hoe de rest erbij staat..
En in 7 jaar kan je een hoop kilometers hebben gemaakt..


Ik denk momenteel aan het volgende:

- Huidige bougie ziet eruit dat deze op is.
- Vermoed dat in die 7 jaar je wel ongeveer 20.000 km ermee hebt gereden.. En vermoed ook dat je dan dingen in de cilinder zou moeten controlleren wat nog wel bruikbaar is en wat versleten is..
Ik denk aan zuigerveren die momenteel helemaal af zijn, blow-down die je zuiger heeft gehad.. En waarschijnlijk is de cilinder ook uitgelopen..

- Waarschijnlijk staat ook je afstelling te rijk (veel koolafzetting) en of carburateur slecht afgesteld.)
 
Het niet goed af kunnen stellen van je carburateur neigt in de meeste gevallen naar valse lucht. Hoe ik dit zelf altijd controleer is door de scooter eerst stationair te laten lopen en vervolgens met remreiniger te spuiten op de carburateur en het spruitstuk. Als de scooter daar op reageert, door hoger in toeren te gaan of uit valt dan trekt hij daar ergens valse lucht.

Als het daar niet aan ligt, zou ik het zoeken in het elektrische circuit. Bougie, cdi of iets dergelijks. Heb daar minder verstand van.


Hmm nee volgens mij geen valse lucht heb dat gister geprobeerd maakte amper verschil.


Heb je het onderhoud altijd zelf gedaan? (ik ga er wel vanuit omdat de bougie er erg slecht eruit ziet) En als je naar 7 jaar weinig onderhoud hebt uitgevoerd, zou ik al bijna een vermoeden hebben hoe de rest erbij staat..
En in 7 jaar kan je een hoop kilometers hebben gemaakt..


Ik denk momenteel aan het volgende:

- Huidige bougie ziet eruit dat deze op is.
- Vermoed dat in die 7 jaar je wel ongeveer 20.000 km ermee hebt gereden.. En vermoed ook dat je dan dingen in de cilinder zou moeten controlleren wat nog wel bruikbaar is en wat versleten is..
Ik denk aan zuigerveren die momenteel helemaal af zijn, blow-down die je zuiger heeft gehad.. En waarschijnlijk is de cilinder ook uitgelopen..

- Waarschijnlijk staat ook je afstelling te rijk (veel koolafzetting) en of carburateur slecht afgesteld.)

Hmm ik had de bougie idd al 3jaar laten zitten en ik laat onderhoud deels door een goeie scooterzaak doen de rest zelf. Alleen de grote dingen doe ik niet. Ja ben idd 18k km verder ook naar duitsland geweest enzo.

Ik heb de carb toch nog eens losgehaald met een vriend en hij vond vuil in beide sproeiers. Had ik volgens mij niet goed gekeken. Nu met een rager erdoorheen geweest en hij loopt ineens weer normaal! Volgens mij toch alleen dat.

Toen je over de cilinder enzo begon schrok ik al ;p maar hij trekt en loopt nog steeds zoals sinds ie is getuned.
 
Back
Top