Honda NSC50R, iets sneller maken

semt-x

Well-Known Member
Beste allemaal,

ik heb sinds kort een Honda NSC50R, waar ik enorm tevreden over ben. Heel fijn rijdende scooter.
Alleen het optrekken en de topsnelheid zijn wel erg laag.

Topsnelheid ligt rond de 47 kilometer maar en voordat ik daar ben, moet ik zeker een seconde of 15 het gas vol open zetten.

Ik zou deze scooter graag iets sneller willen hebben lopen, maar hoe kan ik dit doen?

Op internet staan er ander vario's van Malossi en Polini. Maar als ik deze monteer kom ik rond de 65 km/h uit (volgens internet). Dit zou betekenen als ik op een rollerbank kom, ik boven de marge zit en een WOK status heb. Om dit te voorkomen zou ik de scooter rond de 60 km/h willen hebben (op de teller). Dat zou ongeveer betekenen rond de 55 km/h en net onder de marge!

Is het bijvoorbeeld mogelijk dat ik een van deze vario's eronder zet en dan "knijp" met een vario-ring?

Ik hoor graag jullie adviezen!

Ps. Misschien wel belangrijk om te vertellen dat de scooter nieuw is, en er nu rond de 250 kilometer op staat...

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Er zijn weinig opties voor deze scooter.. Omdat de injectie elekrisch geregeld word net als bij aprilia SR ditech.. Of het zit er zo ingebakken dat het niet te verwijderen is..
Of je heb daar een injectie computer reader er voor nodig.. Zo ver ik weet is daar bijna onmogelijk om er aan te komen..

Sport vario is momenteel enigste optie zover.

http://www.scooter-freaks.nl/forum/...r-honda-nsc50r-injectie?p=8844346#post8844346
AIDIX said:
Die simpele 4t injectie scooter ecus laten zich niet programmeren, dat is ook niet nodig want het is uitontwikkeld. Dus nee dit is een complete mission impossible.
Het is wel mogelijk om met een externe powerbox de aansturing van de injectie en bobine over te nemen, dat doet bijv Malossi bij hun bigbore sets voor injectie scooters. Die heb je inmiddels ook voor Honda 4t 50cc scooters. Je krijgt dan een 80cc en een nieuwe injectiecomputer met een hogere toerenbegrenzer.

80cc ombouw set is je enigste optie.

Meer info hier:

http://www.scooter-freaks.nl/forum/...uning/8844245-begrenzer-honda-nsc50r-injectie
 
Last edited:
Beste eurokit, dank je wel voor je reactie.

Ik ga toch maar eerst eens serieus naar een sport vario kijken... Ik denk dat er inderdaad weinig andere opties zijn.
Maar er zijn 2 verschillende vario's in omloop, Een Malossi Multivar en een Polini Hi-Speed.

Wat zijn de verschillen tussen deze twee?
Wat mij opvalt is dat in de verpakking hetzelfde zit, alleen bij de Polini zitten er ook nog andere trekveren... Multivar zitten ze hier niet bij.
Qua trekkracht en snelheid zitten ze ongeveer gelijk voor zover ik heb kunnen ontdekken op internet.

Heb je voor een sport vario ook een andere (grotere) sproeier nodig en moet er nog meer aangepast worden? Of is het een kwestie van sport vario installeren en gaan?

Wederom alvast bedankt!
 
Brute-Force, dank je wel voor je reactie.
Ik ben een leek op dit gebied, maar wat voor sproeier heb ik nodig? Ik zie zoveel maten en soorten, ik ga vanuit dat niet elke sproeier erop past?
Ik weet ook niet wat voor standaard maat sproeier erop zit, hoe kan ik daar achter komen?
 
Sorry niet goed gelezen... jou Scooter is Injectie, dan is een Sproeier niet van toepassing.

Dat ding kan aan een Laptop gehangen worden , en de Engine Mapping aangepast worden.
Enige wat je zelf kan doen is een andere Vario , en wat spelen / Testen met je rollen.
 
Dank je wel voor je reactie.

Is er misschien iemand die mij het verschil tussen een Malossi en een Polini vario voor de Honda NSC50R kan uitleggen?
 
Wat ik mij ook afvraag, als ik er een race vario (Malossi of Polini) erop zet deze rond de 60-65 km/h uitkomen. Kan ik dit ook iets indammen door bijv. lichtere of zwaardere rollen erin te zetten, of maakt dat bij een injectie-scooter niet uit?
 
Verschil tussen Malossi en Polini is naam / merk , beide een goed merk , en prestatie`s zijn gelijk denk ik .

Betreft Rollen kan je Snelheid verhogen en verlagen , echter bij te lichte Rollen ga je over toeren maken , en bij te Zware Rollen : onder toeren , dus kom je niet aan haalbare Topsnelheid wat je zou kunnen behalen .

Dus in onze tijd ../ verhouding / vergelijking ... Testen met je tandwiel verhouding met onze schakel brommers.

Met Scooters gaat dat in het begin eerst met Rollen , daarna bij meer/ zwaarder opvoeren OOK met Tandwiel verhouding / Primair /secundair/ achterwiel, maar dat is meer een 2-takt verhaal.
 
Ik heb de Malossi gekocht en erin gezet. In dit kit zitten de vario en een witte drukveer. Beide overgezet. Scooter maakt vanuit stilstand heel veel overtoeren, tot ongeveer 35 km/h en dan stopt het met overtoeren en gaat de scooter door naar de 65 km/h. Ik wil die overtoeren eruit halen. Bij de Malossi vario zitten 7,5 gram rollen. Standaard in de NSC50R zitten 7,0 gram rollen. Moet ik dan zwaardere rollen nemen? Bijv Malossi 8,5 gram? Gekke is, dat met een standaard vario er minder zware rollen in zitten en dan toch prima optrekken. Zou het eventueel ook de witte drukveer kunnen zijn?
 
Last edited:
Het is nu als volgt, ik heb de malossi vario erin gezet, met 8.5 gram 16x13 rollen erin. Scooter maakt vanuit stilstand overtoeren, maar tot ongeveer 27 km/h. Daarna maakt hij geen overtoeren meer. Maar het optrekken daarna is erg langzaam. Ik bedoel dan langzamer dan bij de standaard vario. Topsnelheid ligt nu op de teller 55 km/h begrenst met een 2mm ring. Het toerenverloop is vanaf 27 km/h tot ongeveer 50km/h constant en daarna loopt hij uit. Ik kan er nog steeds niet bij dat de scooter overtoeren maakt... De drukveer die bij de malossi geleverd is heb ik niet erin gezet omdat het verschil tussen de standaard en de witte drukveer die meegeleverd wordt geen verschil maakt. Zouden de overtoeren terug gebracht kunnen worden door de trekveren? Welke trekveer zou dan nodig zijn? Qua snelheid prima vanwege rollerbank, maar het optrekken zou wel een stuk vlotter mogen. De meeste zorgen maak ik me over de overtoeren...
 
Geeft dat geen onbalans in de vario? Nu zitten er 8.5 gram rollen in en nog maakt de scooter vanuit stilstand overtoeren.
Als ik die twee met elkaar combineer wordt het gewicht lager in de vario en zou je zeggen nog meer overtoeren???
 
Brute-Force, heb je misschien een idee waar eventueel de overtoeren vandaan komen? Trekveren lijkt mij niet het probleem. Als ik het gas langzaam opendraai, pak de scooter na een heel klein beetje gas al op. Lijkt mij geen trekveren probleem. Zou het misschien in de koppeling kunnen zitten?? Misschien een sterkere drukveer?
 
..Bij hoeveel Toeren vertrekt de Scooter >? tussen de 5000 en 6000 is normaal .
Hoeveel Toeren maak je op Topsnelheid ?
 
Ik heb helaas geen toerenteller op de scooter zitten, hoe zou ik dit evt kunnen uitlezen? Het enige wat ik kan zeggen dat ik merk dat de scooter bij de malossi vario hoger in toeren gaat dan de standaard vario. Het is een 4takt dus hele hoge toeren zouden niet mogelijk moeten zijn?
 
Back
Top