het uitlaten vergelijk topic

Carbon_RoX

Mother of all Roxes
hoi, ik vond dat het hier wel eens tijd voor werd.

gooi in dit topic zo veel mogelijk uitlaten, met setup en persoonlijke ervaringen van de uitlaat, en uiteraard een mooi fotootje ;).

reden voor dit topic is dat er heel veel vragen over uitlaten gesteld worden, en dit mij dus wel een nuttig topic lijkt. Bovendien kun je hier dus ook dingen afleiden over eventuele andere onderdelen die je zou willen kopen. ;)

IN DIT TOPIC IS HET DUS NIET DE BEDOELING DAT JE FOTO'S VAN JE SCOOT GAAT DROPPEN. OOK MAG JE HIER NIET REAGEREN, DAAR IS EEN DISCUSSIE TOPIC VOOR. REACTIES HIER ANDERS DAN SETUPS WORDEN VERWIJDERD.

Link naar discussie topic:

http://forum.scooterforum.net/forum/f109/het-uitlaten-discussie-topic-179627/

post hieronder dus je setup, met alles erop en eraan, zodat er in het discussie topic goede afwegingen gemaakt kunnen worden over wat de gemiddeld best presterende uitlaten zijn.

Voorbeeld hoe je lijstje er dus uit moet zien. Weet je iets niet, zet dan een streepje of nvt.

ZET BIJ JE SETUP ZOVEEL MOGELIJK INFO, DUS ALLES WAT JE WEET OVER JE SCOOTER: VAN ALLE ONDERDELEN: MERK, TYPE EN MATEN EN HET LIEFST OOK JAAR VAN INGEBRUIK NAME.

Mijn setup:

Merk: gianelli
Type: extra chrome
begrenzing: geen
Versie: 50cc
Scooter: yamaha aerox
Bouwjaar: 2002 (handig om te weten hoe oud de standaard onderdelen zijn)
Motor: minarelli horizontaal
Cilinder: stage 6 50
Aantal km cil: 500
bougie: standaard
Carburateur: standaard 12 mm
Sproeier: 100
Stationair sproeier: -
krukas: standaard
Luchtfilter: origineel aerox
vario: polini speed control
koppeling: geen idee, maar wel verstelbaar
trekveertjes: standaard
drukveer: malossi geel
rollers: 3.5 gram
v-snaar: standaard
vertanding: standaard

persoonlijke ervaringen uitlaat:

Geschikt voor: 50cc
Prestaties: Niet de beste uitlaat, maar als je er goed mee omgaat, is er best wat uit te halen.
Geluid: nogal "blikachtig".
Extra's: Worden rollen van 4,5 gram bijgeleverd, in chrome uitvoering of gewone.
Uiterlijk: De chrome versie ziet er zeer gelikt uit, ook mooi afgewerkt. De gewone uitvoering vind ik persoonlijk niet zo mooi.
Opmerkingen: Na een tijdje kan de demper rond gaan draaien.

Eigen ervaring: fijn uitlaatje, rijdt super bij mij, ongeveer 80 echte met stage 6 50cc, trekt in het begin wel heel langzaam op, maar dit ligt vooral aan mijn koppelingshuis dat te klein is tov. de koppeling, waardoor de koppeling al constant voor ongeveer 1/3 aangrijpt. Wat wel jammer is, is dat hij erg heet wordt en dat mijn onderkap net gesmolten is i.c.m. ophoogblokje.

Gianelli extra chrome:

Giannelli%20Extra%20chroom.jpg


gianelli extra:

extra.jpg


en don't be shy, neem er ff tijd voor, grote kans dat je er veel mensen mee helpt ;)

Veel plezier ermee.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Merk: Leovince
Type: zx chrome
begrenzing: geen
Versie: 50cc
Scooter: booster bws
Motor: minarelli vertikaal
Cilinder: standaard
Aantal km cil: 500
bougie: standaard
Carburateur: standaard 12 mm
Sproeier: 78
Stationair sproeier: -
krukas: standaard
Luchtfilter: Hebo powerfilter
vario: standaard
trekveertjes: tnt blauw (50%)
drukveer: malossi geel
rollers: 4.5gram
v-snaar: standaard
vertanding: standaard

Voor vertikale blokjes echt een degelijk pijpje.
Trekt goed op, top ongeveer 70 (echte dus 85 op teller).
En erg gemakkelijk af te stellen. Niets op aan te merken.
Je krijgt er rolletjes bij van leovince erg goed kwaliteit.
Geluid niet erg hard gewoon normaal.


Merk: Yasuni
Type: Z
begrenzing: geen
Versie: 50cc
Scooter: booster bws
Motor: minarelli vertikaal
Cilinder: Vervanging origneel
Aantal km cil: 500
bougie: standaard
Carburateur: standaard 12 mm
Sproeier: 76
Stationair sproeier: -
krukas: standaard
Luchtfilter: Hebo powerfilter
vario: Doppler Sbr2
trekveertjes: tnt blauw (50%)
drukveer: malossi geel
rollers: doppler 3.5 gram.
v-snaar: standaard
vertanding: standaard

Iets moeilijker af te stellen. Maar trekkracht is er wel maar van top had ik iets meer verwacht. Zal net 75 zijn maar komt mede door de doppler vario. En erg laagtoerig dus veel kracht zit er in de pijp niet in.
Kan je beter een paar tientjes bijleggen voor een Yasuni R
Geen rolletjes erbij wel een mooier knetterend geluid.
 
sorry voor de reactie , deze haal ik later wel weer weg , maar zet er wel even een plaatje van de uitlaat bij , er zijn mensen die het verschil niet weten tussen de uitlaten , dus hoe ze eruit zien en hoe ze heten.

daar word het een stuk duidelijker van.

bovenstaande reactie is btw een beetje veradelijk , aangezien een Hebo powerfilter met dit soort type uitlaten eerder storend is dan dat iemand wat aan deze info heeft.

en dus misleidend..

daar zou je dus een opmerking bij kunnen zeggen dat het totaal geen winst brengt oid in je inleidende post.

en meer van die dingen , zoals bijv. dat een andere vario wat beter is icm een andere uitlaat (op de lange duur) en dat je minimaal je drukveer , rollen en trekveren en sproeier moet afstellen in de meeste gevallen.

wat ook niet geheel onbelangrijk is is de plek van de originele SHIM ,oftewel de ring die std tussen de koelvin en de variobus zit , deze kun je namelijk achter de vario zetten ,of zelfs IN de vario en je kunt met verschillende diktes werken.
 
Mijn setup:

Merk: giannelli
Type: shotbegrenzing: geen
Versie: 70cc
Scooter: yamaha neos
Bouwjaar: 2005
Motor: minarelli horizontaal
Cilinder: dr rpm ac
Aantal km cil: 5
bougie: 8
Carburateur: 17.5mm
Sproeier: Ben ik vergeten
Stationair sproeier: -
krukas: standaard
Luchtfilter: origineel + ontgrensd
vario: p1
trekveertjes: verstelbare koppeling van stage6
drukveer: malossi geel
rollers: overrange
v-snaar: overrange
vertanding: standaard

persoonlijke ervaringen uitlaat:

Geschikt voor: enkel afgesteld op 70cc
Prestaties: Zeer goeie uitlaat! Vooral voor op een 70cc presteert die zeer bruut.
Geluid: Te luid naar mn gedacht als ik optrek.
Extra's: Geen.
Uiterlijk: Mooie uitlaat zeker
Opmerkingen: Geen.

Eigen ervaring: Jammer dat ie zo luid is.
 
versie 70cc?

hoeveel cc cilinder?

8 bougies?

17,5 amal?

overrange rollers? en wat voor maat? 16x13 of 19x15,5? maakt nogal verschil..

dit bedoel ik dus met vage berichten waar je weinig aan hebt..

@ carbon Rox , ik zou zeker even regels instellen , bijv. als je het niet meer weet NVT neerzetten oid , en duidelijk merk , type e.d. van de gebruikte onderdelen neerzetten.

DAT is namelijk heel belangrijk voor het lopen van de motor..
 
een bijdrage van mijn kant :

de Gianelli Giant 2

aerox6.jpg



Scooter : Yamaha Aerox ( 98 ) Minarelli Horizontaal

* Carters : standaard
* krukas : Powerone pen 12 (naaldlager stage6 pen 12 naar pen 10)
* membraan : standaard met standaard platen
* spruitstuk : standaard
* carburateur : PHBN 12 met handchoke , vacuum , olie , carb. verwarming
naaldbuis 208 GA , Naald A20 , gasschuif 30 , stationairsproeier 34
chokesproeier 45 , hoofsproeier 76
* luchtfilter : standaard met buisje erin , stage6 filterelement en deksel
grote type aanzuigbuis.
* cilinder : standaard (uitgeboord naar 40,50 met meteor pen 10 zuiger)
* cilinderkop : standaard Minarelli LC 210 cilinderkop
* vario : Malossi MHR 2000
* variorollen : 6 gram
* drukveer : Malossi rood
* koppeling: standaard , trekveren niet bekend (middelzwaar ongeveer)
* v-snaar : Polini (248.003)
* shim : achter de vario
* vertanding : standaard min hor LC
* uitlaatpakking: type flenspakking
* bougie : B7HS

* zeer goeie vervanging van de std uitlaat
* zeer stil
* veel trekkracht en een goeie topsnelheid
* doet net wat meer dan de std uitlaat

mijn bevindingen met deze uitlaat op 50cc std cilinder zijn dat de uitlaat net even wat meer koppel geeft dan de std uitlaat , ik heb met deze uitlaat getest met zowel de standaard ,de Hebo en de MHR vario , maar ook met compleet standaard setup.

ook heb ik deze uitlaat met 70cc getest :

zelfde setup en verder :

* DR70 standaard (malossi membraanplaten, 90/92 sproeier zonder prop)
* Stage6 Pro 70 standaard (Malossi membraanplaten , 90/92 zonder prop)

met DR70 was het koppel wel meer dan bij een std setup , echter met de Pro cilinder was het koppel toch aanzienlijk hoger , ook de topsnelheid.

dit ligt IMO meer aan de cilinder dan de uitlaat.
 
Last edited:
nog 1 : Stage6 Pro Replica

stage6proreplica1.jpg


* Scooter : Aprilia Area51 (minarelli Horizontaal)

* carters : standaard (vacuum op carter , std area)
* krukas : Top Racing std model pen 10
* membraan : standaard met standaard platen
* spruitstuk : standaard
* carburateur : standaard Area51 (zonder vacuum) met olie , carb. verwarming en handchoke , verder helemaal std. sproeier 78
* luchtfilter : standaard met malossi element met prop
* cilinder : standaard (gehoond op 40,50)
* cilinderkop : standaard 210 kop met themostaat
* vario : standaard
* variorollen niet bekend
* drukveer : Malossi geel
* koppeling : standaard , trekveren niet bekend
* v-snaar : standaard
* shim : achter de vario
* vertanding: standaard Area51 (min hor LC)
* uitlaatpakking type flenspakking

* met demperbegrenzing zonder begrenzer voor in de bocht weinig gang.
* uitlaat heeft een vrij hard geluid (veel lawaai dus)
* demper gaar vrij snel lekken tussen de kieren.
* snelheid is redelijk net als de trekkracht
* uitlaat is vrij zenuwachtig dus wat moeilijker af te stellen.

ook heb ik deze uitlaat getest met een Stage6 Pro 70cc (std) en Stage6/Athena bijgeleverde membraanplaten.

de uitlaat gedraagd zicht zeer zenuwachtig met 70cc , nog stukken meer dan op de std 50cc cilinder , en is dus lastig af te stellen. Ook vallen de prestaties tegen tov bijv, de Shot.

* leuk voor vervanging van std uitlaat voor de looks en de snelheid.
* geen geweldige uitlaat voor 70cc.
 
Last edited:
Yasuni c20
Yasuni%20C20.PNG


Merk: yasuni
Type: carrera 20 kevlar edition
begrenzing: geen
Versie: 70cc
Scooter: yamaha aerox
Bouwjaar: 2007
Motor: minarelli horizontaal
Cilinder: mhr (team) replica
Aantal km cil: 12xx
bougie: ngk b9hs
Carburateur: motoforce 21mm pwk
Sproeier: 105
Stationair sproeier: -
krukas: power1 p10
Luchtfilter: twinair
vario: power 1 racing
trekveertjes: zwart
drukveer: malossi zwart
rollers: 2.5gram
v-snaar: kevlar
vertanding: standaard

persoonlijke ervaringen uitlaat:
zeer goed, de uitlaat is eigenlijk bedoeld voor hoogtoerige 70cc's maar loopt ook goed op deze cilinder hoewel je er wel op moet letten dat ie pas bij iets hogere toeren goed gaat lopen. heb hiervoor met yasuni r gereden op dezelfde setup trekkracht met c20 is hoger en top ook
 
Last edited:
Stage6 Pro

uitlaatProMinarellihor1.jpg



Scooter 1 :

Scooter : Yamaha Aerox ( 98 ) Minarelli Horizontaal

* Carters : standaard
* krukas : Powerone pen 12 (naaldlager stage6 pen 12 naar pen 10)
* membraan : standaard met standaard platen
* spruitstuk : standaard
* carburateur : PHBN 12 met handchoke , vacuum , olie , carb. verwarming
naaldbuis 208 GA , Naald A20 , gasschuif 30 , stationairsproeier 34
chokesproeier 45 , hoofsproeier 76
* luchtfilter : standaard met buisje erin , stage6 filterelement en deksel
grote type aanzuigbuis.
* cilinder : standaard (uitgeboord naar 40,50 met meteor pen 10 zuiger)
* cilinderkop : standaard Minarelli LC 210 cilinderkop
* vario : Malossi MHR 2000
* variorollen : niet meer bekend
* drukveer : Malossi geel
* koppeling: standaard , trekveren niet bekend (middelzwaar ongeveer)
* v-snaar : Polini (248.003)
* shim : achter de vario
* vertanding : standaard min hor LC
* uitlaatpakking: type flenspakking
* bougie : B7HS

* trekkracht vond ik matig , snelheid redelijk
* bevestigingsbeugel pastte echt totaal niet
* ik vind het geen aanrader met std cilinder tov bijv. Yasuni R die beduidend meer koppel afgeeft. de Giant 2 loopt in verhouding beter zelfs.
* veel lawaai.






Scooter 2 met deze uitlaat

Scooter : Malaguti Firefox

* Carters : standaard
* krukas : standaard
* membraan : standaard met standaard platen
* spruitstuk : standaard
* carburateur : standaard 12mm Dell'orto , hoofsproeier 76 rest niet meer bekend
* luchtfilter : standaard met buisje erin
* cilinder : Powerone 50cc Aluminium
* cilinderkop : standaard Minarelli LC 211 cilinderkop
* vario : standaard
* variorollen : 3,5 gram Bidalot
* drukveer : Malossi rood
* koppeling: standaard , trekveren niet bekend (middelzwaar ongeveer)
* v-snaar : standaard
* shim : achter de vario
* vertanding : standaard min hor LC
* uitlaatpakking: type flenspakking
* bougie : B8HS

*veel lawaai , gaten in de demper maatje groter geboord daarna stukken beter :)
*redelijk hoge topsnelheid , beetje flauwe trekkracht tov het toerental maar redelijk.
*loopt redelijk mooi icm de Powerone 50cc alu..
 
Tecnigas Next


sfnext.jpg




Scooter : Peugeot Speedfight 1

* cilinder : Airsal 50 std model (ovale uitlaatpoort) , later DMP50 Alu
* krukas : Rito
* sproeier : 68
* luchtfilter : prop is aangepast (niet door mij) met malossi filterelement , later Malossi
* vario : Hebo met rond de 5/5,5 gram rollen
* drukveer : standaard of Hebo (niet meer bekend)
* koppeling : standaard , trekveren niet meer bekend
* v-snaar : Bando , std model
* bougie : B9HS

* verder alles std

* redelijk geluid
* snelheid rond de 85 @ teller (rijdt het overigens met std setup onbegrensd ook)
* reedt met beide cilinder goed
* trekkracht redelijk te noemen , loopt netjes.
* goedkoop
 
Metrakit RR

(zeer oud en niet tot moeilijk te vinden)

maar wel bijzonder ..


MKRR-1.jpg

MK.jpg


Scooter : Aprilia SR Viper (Minarelli Verticaal AC)

* cilinder : Airsal 70 T6 (vlinderpoort) , later DR70
* membraan: standaard met Stage6/Athena platen
* bougie : B9HS
* variateur Hebo
* variogewicht: niet bekend
* drukveer : Hebo zwart
* carburateur: 19mm , verder niks bekend , hoofdsproeier 72
* luchtfilter : std met prop , nieuw imitatie
* spruitstuk : std
* v-snaar : Bando , std model
* koppeling standaard , Hebo blauwe trekveren
* vertanding standaard minarelli LC (dus langer)

* verder alles std

* leuk geluid , niet hard ook niet te zacht.
* rijdt goed , trekt goed met 70cc echter blijft de snelheid vrij laag (rond de 85/90 @ teller)
* bijzonder uitlaatje , alleen weinig meer te vinden
 
Tecnigas TEK Chroom


srgeert.jpg



Scooter Aprilia SR www (minarelli horizontaal AC)

* carburateur std aprilia SR www , olie , vacuum , sproeier 76
* luchtfilter geheel std met prop
* drukveer malossi geel
* rollen niet bekend
* koppeling std met Hebo groene veren

* verder geheel std

* chroom is van matige kwaliteit en roest zonder onderhoud zeer snel
* uitlaat loopt goed , echter zijn de prestaties nagenoeg gelijk aan de std uitlaat onbegrensd
* snelheid is vrij laag , ongeveer 85/90 op de teller
* vrij goedkoop
* alleen aan te raden voor de looks , niet voor prestaties.
 
Yasuni R (alu demper)


typhoonr2.jpg



Scooter Puch typhoon (piaggio AC lang)


* krukas imitatie , merk onbekend
* vario Malossi Multivar
* variorollen Malossi 6 gram
* v-snaar std
* drukveer Malossi wit
* koppeling DMP imitatie delta clutch , trekveren malossi zwart
* carburateur standaard , sproeier 72
* luchtfilter standaard

* verder geheel std

* topsnelheid vrij laag (80/85 @ teller) maar vertanding is ook zeer kort
* koppel is zeer goed
* uitlaat loopt mooi over het hele gebied
* makkelijk af te stellen
* blijft zeer lang mooi

* zeer goed geschikt voor laagtoerige 70cc's


later is deze scooter een beetje veranderd , de originele cilinder heb ik aangepast , er is een langere vertanding in gekomen (Polini iig) , een 21mm Dellorto op gekomen , het luchtfilter is de prop van verwijderd en een doppler krukas gemonteerd.

na deze aanpassingen liep de scooter zeer goed , met aardig wat meer toeren , maar met de R ging dit nog prima , ook liep de scooter bij 100 de teller uit (std typhoonteller :p) , al met al niet verkeerd dus.

de R is IMO zeer veelzijdig.

ook heeft op deze scooter ondertussen een Gilardoni 70cc (w-poort) gezeten met verder dezelfde setup , en andere membraanplaten (Stage6/Athena) en een Doppler krukas

hiermee liep de cilinder untuned best leuk , later heb ik de cilinder bijgewerkt en liep redelijk. IMO is een R met deze cilinder niet perfect , ligt imo meer aan de cilinder.

daarna is er nog een Top performances 70cc gietijzer op gekomen , die door mij is bijgewerkt , deze liep stukken beter met de R , hierna is er een C16 op gekomen.
 
Last edited:
Bidalot C16 (carbon demper)


zipjeroen-1.jpg



Scooter Piaggio zip (SSL1T oftwel oude type) Piaggio AC kort



* cilinder Top performances Trophy 70cc (48mm) ligt aangepast std en aangepast
* krukas Doppler
* membraan std met andere platen (carbon)
* carburateur 17,5mm Dell'orto voor piaggio AC , hoofdsproeier 72
* luchtfilter standaard
* variateur std , ongeveer 2,9 gram
* koppeling std , later std minarelli
* drukveer Malossi Paars
* v-snaar std
* overbrenging Polini langer (weet niet meer exact welke)

* verder alles standaard.

* heeft een leuk geluid ,en niet al te veel lawaai
* zeer degelijk
* gaat lang mee bij redelijk onderhoud
* geeft een zeer leuk koppel en zeer goeie snelheid met 70cc
*C16 kan op een vrij breedt gebied werken , dwz verschillende cilinder kunnen zeer goed draaien met deze uitlaat , van getunede gietzer cilinders t/m evo's etc.

ik heb deze uitlaat op Piaggio op mijn Project NRG gehad , waar het zeer goed liep met en Getunede Hebo Manston Replica , en een degelijk setupje verder , o.a. TM28. waarop deze uitlaat zich goed liet zien.

Dezelfde uitlaat en cilinder (tp trophy)hebben ook op de Typhoon verder naar boven gezeten , daarna is er een Stage6 Racing op gekomen.

de Stage6 Racing AC standaard uit de doos doet het redelijk met een C16 , maar ik heb er voor gekozen de cilinder toch bij te werken omdat de AC Racing uit de doos behoorlijk tam was.

de Racing draait na aanpassing van de uitlaatpoorttiming en wat afwerking nu 13,500 tpm ongeveer en loopt zeer goed. IMO is het dus wel raadzaam sommige cilinders aan te (laten) passen icm deze uitlaat.
 
Back
Top