het grote portmap topic

Status
Not open for further replies.
Originally posted by Jacco
Of met je nagel voelen of je precies gelijk ligt, er zijn zat manieren om dat zeker te weten, als je maar een beetje precies bent ;)

als er op zulke on-preciese wijzes wordt gemeten, waarom dan een digitale-schuifmaat gebruiken?
 
Je meet niet met je nagel aap :p

Je voeld of de schuifmaat gelijk ligt aan je poort....

Ik werk op mijn werk met 0.001mm marges in luchtmotoren die meer dan 2500 bar lucht pompen, ik weet wel hoe ik iets precies moet meten hoor ;)
Misschien heb ik een verkeerde manier gezegd voor jullie, maar bij mij werkt het perfect ;)
 
Originally posted by Jacco
Je meet niet met je nagel aap :p

Je voeld of de schuifmaat gelijk ligt aan je poort....

Ik werk op mijn werk met 0.001mm marges in luchtmotoren die meer dan 2500 bar lucht pompen, ik weet wel hoe ik iets precies moet meten hoor ;)
Misschien heb ik een verkeerde manier gezegd voor jullie, maar bij mij werkt het perfect ;)

Ik was zegmaar op zoek naar de perfecte manier.:)

Normaliter kijk ik ook door de poort of iets ongeveer gelijk ligt, daarna even voelen of het ook daadwerkelijk zo is, maar de afwijkingen waar die hierdoor ontstaan zijn helaas groter dan de marges van een digitale schuifmaat, dus heb je net zo veel aan een normale (digitale is wel makkelijker aflezen:))
 
Zelf getuned:
- mina evo5 70cc LC
attachment.php
 
Hebo NG70 JS-3 Tuned

44291490.jpg


Is getuned op een Hebo Racing 2/3 pijp, vandaar de breedte van 23mm voor de poort..

Ik stuur em binnenkort weer Joël om die poort wat breder te leggen en alles netjes af te werken.
Afstand tot deck is btw ongeveer 19.6mm (heb geen dig. schuifmaat)
 
Ik heb het idee dat de meeste mensen bij het meten van de timingen niet eens rekening houden met de bevels.... maar ja, nog wat vreemds:
Ik ga een Peugeot DR70 tunen(dat std super laagtoerige ding).
Begin met het nameten van std timingen, maken van portmap, meten van bevels ed.
blijken d'r standaard niet eens bevels in te zitten!

Ik zal later de originele portmap met timingen(in mm en graden) geven en maybe ook de getunede.
 
Originally posted by jojo2jr
Ik heb het idee dat de meeste mensen bij het meten van de timingen niet eens rekening houden met de bevels.... maar ja, nog wat vreemds:
Ik ga een Peugeot DR70 tunen(dat std super laagtoerige ding).
Begin met het nameten van std timingen, maken van portmap, meten van bevels ed.
blijken d'r standaard niet eens bevels in te zitten!

Ik zal later de originele portmap met timingen(in mm en graden) geven en maybe ook de getunede.

Ontdekking...

Ik moet de eerste gietijzeren cilinder die met bevels uit de doos komt nog tegenkomen.

En vergis je niet in de hoogte van de uitlaatpoort bij de LC DR op Peugeot..........
 
Ik heb vanmiddag ff snel een poortmap getracht te maken. Dus ik zal em ff posten. Helaas moest ik het erg gehaast doen omdat mijn vader de cilinder niet mag zien :)

Er zitten dus een paar teken foutjes in, maar daar moet je maar gewoon niet zo op letten...

hier de poortmap van een Gilardoni 70cc Piaggio LC.

poortmap.jpg


alstu... zal dit een beetje rijden ? Op mina rijd et wel zwaar goed... een vriend van me heeft namelijk de gilardoni op Minarelli LC, en die is nog std. maar rijd erg goed moet ik zeggen...

wat verw88 jullie ?
 
Originally posted by streetje
maybe you can make a better picture? For now I have to agree witch wheelie*zip .

Thw picture angle makes it look like the ports are totaly different. (Look at the transfers) Otherwise they match wery well.
 
Originally posted by Speed Punk
???:| en nu in het nederlands nog een x :|

is toch duidelijk, hij bedoeld deck height meten met een voelermaat

verwacht van een standaard pia gila niet te veel..
 
Ik verwacht ook niet TE veel denk ik, maar die vriend van me heeft een aprilia SR. En die rijd dus ook met Gilardoni 70cc, en rijd nu zonder kappen... en trekt met gemak op z'n 8terwiel...

Dan moet m'n zip met die gilar dat tog ook wel gaan doen ? of is de piaggio versie slomer dan die voor Mina ??
 
Originally posted by wheelie*zip
slomer ?? joh, dat haddik egt nie verw8, scheelt et veel dan ? want pia heb wel weer fluiters en mina niet he...

Dat wel, maar bij Piaggio is de timing belabberd en helaas speelt dat hier een grotere rol...

De timing is overigens rechtstreeks door Italkit gekopieerd uit de Polini W-poorter...

Tot slot heeft de Minarelli versie een ovale uitgang van de uitlaatpoort, Piaggio is rond en een stukje minder qua oppervlak.
 
- Malossi MHR 70CC
- minarelli vertikaal/ luchtgekoeld

Deze cilinder schijnt de snelste voor vertikaal te zijn, ik zal het binnekort zien want ik heb hem pas net binnen hierbij een poortenmapje:

earth.prohosting.com/rgozers/poortmapmhr70.JPG
(link doet het niet automatisch, ff url plakken in nieuw venster!!)
Greetz,
Lennart
Ps: iemand ervaring met deze cilinder op vertikaal?
 
Last edited:
Poormapje van de MHR voor vertikaal doet het idd niet, heb een beetje gezeik met mn server als je hem wil zien hij staat wel op m'n scooterbase-pagina:
http://www.scooterbase.net/scoot.ph...036/poortmapmhr70.JPG[/IMG] Greetz, Lennart
 
Originally posted by gloomyglow
hoezo ligt bij die gilardoni de booster hoger dan de spoelers??? kan me niet voorstellen dat je daar wat aan hebt :S

Waar heb je het in vredesnaam over?

Vet trouwens die poortmap vandie MHR70 hierboven, heb je ook wat maten? Nog nooit mappie ervan gezien nml.
 
cilinder: TJT 47.6mm
blok: Minarelli Horizontaal LC

timings
Exhaust: 194 degrees
Transfer: 127 degrees (average)

minarelli%20lc%20-%20TJT%2070.jpg


Boosters in "Team 2004 stijl" zoals jullie zien.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top