Het grote poets, reinig en blinkmiddelen topic #6

Cross-post van een bericht wat ik op Carclean.nl had gepost:


Waar een paasweekend wel niet goed voor is: Detailen dus!

Tijd om m'n in januari gekochte 320ci eens even te verwennen. Onlangs al het gehele interieur gedaan, dus nu was het tijd voor het exterieur.

Stappenplan:
-Afspuiten (HD + water)
-Foamen (HD + AD Foam lans + SSF)
-Afspuiten (HD + water)
-Wassen (Meg's Washmitt's + Meg's NXT shampoo)
-Moeilijke plekken met kwast insoppen en afnemen (Kwast + sop + MF-doek)
-Afdrogen (2x PB's Drying Towel)
-Iron.X behandeling
-Afspoelen (water)
-Afdrogen (PB's Drying Towel)
-Kleien (Monello + Quick Detailer van Meg's)
-Afplakken (3M tape)
-Polijsten (DAP900 + pad's afhankelijk van testspot)
-Afblazen (Perslucht)
-Afnemen (Eraser)
-Waxen (Meg's M16)

**Helaas had ik geen glaze voorhanden. Ik ben benieuwd wat jullie van de kleur van de auto vinden en of Black Hole hierop tot z'n recht komt of dat ik beter een andere Glaze kan aanschaffen.

Ik kreeg al kramp in m'n klauwen bij het schrijven van het stappenplan, maar affain, toch de stoute schoenen aangetrokken en zaterdag begonnen.

Hier wat random foto's van tijdens het detailen aan de auto.

Foamen:
02.jpg


06.jpg


Iron.X:
01.jpg


03.jpg


05.jpg


07.jpg


09.jpg


10.jpg


11.jpg


12.jpg


13.jpg


14.jpg


En dan gelijk een opmerking voor alle Iron.X gebruikers: De standaard spuitfles hiervan is gewoon eerste klas ruk. Omdat je hiermee een straal van 3 meter kunt creëren kun je onmogelijk het oppervlak van je auto netjes inspuiten zonder overtollig veel product te gebruiken. Omdat ik natuurlijk de auto wel volledig in de Iron.X wou heb ik meer dan een halve fles!!!! over de auto gespoten.

A) Zonde
B) Dat spul meurt echt gigantisch :-&

Resultaat:
15.jpg


Toen de auto maar eens binnen gezet en deze begonnen te kleien met als resultaat:
16.jpg


De glans die hiermee te voorschijn kwam was al enorm. Blijkbaar hebben ze bij aflevering één of ander product van boomhars er op gesmeerd o.i.d. dus dat was al een prima verbetering!

Toen een verdere inspectie. Hierin kwamen enkele kleine krasjes naar voren maar er waren zo goed als geen swirls op de auto aanwezig. Uiteraard wel vol overtuiging dat er meer glans te behalen was! ;-p

Inspectie:
20.jpg


21.jpg


22.jpg


Kleine defecten dus. Niet iets waarvan ik verwachte dat een DAP-beurtje het niet kon fixen :p.

Afplakken/beschermen:
23.jpg


En toen dus los met de DAP900! Testspot verhelderde dat ik één hit met Mezzo op wit nodig had en om het feest helemaal te laten glimmen een hit met Finale op zwart.

En daarmee creërde ik de volgende glans (zonnebril op modus :cool: ):

Resultaat:
24.jpg


25.jpg


28.jpg


Helaas had ik dus geen Glaze die ik voor de wax kon aanbrengen. Iemand enig idee of deze kleur donker genoeg is voor Black Hole?

Nu was dus de M16 aan de beurt. Aangebracht met de hand, minuut of 5-6 laten werken en vervolgens afgenomen met een MF-doek die ik gratis van Carclean had gekregen!!! :love

Reflectiefoto:
31.jpg


Helaas had ik geen tijd meer om after foto's te schieten behalve een tweetal foto's van de beading op het dak nadat de auto twee tellen buiten stond:
32.jpg


34.jpg



Ook nog een filmpje van de beading/sheeting van Meg's M16:
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=coBFkd7vOGA"]Beading Megs M16 - YouTube[/ame]
 
DJ.. op het spuitstukje van de IronX zit 2x OFF en 1x STREAM & 1x SPRAY.. op spray nevelt het prima uit ;) (of gewoon een andere sprayer er in)
Als glaze zou ik ipv black hole, poorboys white diamond pakken :) (is wel een lastige.. zit er precies tussenin qua kleur)
 
Last edited:
Denk dat ik al weet wat je bedoeld. Dat is zo'n enorm spuitstuk met gewoon een rond draaiknopje aan de voorkant?

Vandaag ook voor het eerst geprobeerd, dat is idd een drama spuitstuk. Alleen me velgen heeft al een kwart fles gekost. Snel een andere bestellen!


Vandaag dus de GTI maar eens gewassen met nieuwe producten. Poorboys Concentrated shampoo, wat ruikt dat lekker! En ook nog eens zeer weinig van nodig. Reinigt echt veel beter dan Meq's gold. Alle teer/hars gaat er nu ook vanaf! :)

Gedroogt met de Dodo Juice premium towel. Geen een keer hoeven uitwringen, wat ik regelmatig moest met de Meq's water magnet.


Iemand nog een tip voor een goede wax? :)
 
Werkt dat nou echt zo goed zo een droogdoek? Want met afzeemen heb je altijd nog wel een beetje last van kalk vlekjes. Misschien ook maar eens overwegen om er 1 te kopen.
 
dat werkt zeker goed, ik wil niks anders meer!

Hebben alle mercedessen eigenlijk zo'n zachte lak? Bij is 1 hit met de witte pad + monello mezzo al voldoende om hem strak te krijgen, maar na 2 x wassen zitten er alweer swirls op. Agja, het houdt je van de straat :rolleyes:
 
Last edited:
Dan denk ik eerlijk gezegd dat je nooit een goede correctie hebt uitgevoerd met Mezzo op wit. Na twee keer met de hand wassen zou je nooit een swirl festijn moeten krijgen, tenzij je het in een zandbak hebt gedaan ofzo.
 
Dit weekend me kever gewassen en eigenlijk is bijna alles wel op of zijn de doeken oud en versleten (4 jaar oud). Was even aan het zoeken naar nieuw spul heb op dit moment dit staan.


Carclean.nl - Sprayfles - 1 liter met sprayer en maatverdeling
Poorboys World - Chenille Wash Mitt
Poorboys World - Deluxe Mega-Mega Towel - Groen - 40x68cm (3 keer)
Poorboys World - Spray and Wipe - 946ml
Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash - 946ml
Poorboys World - Waffle Weave Drying Towel - 60x90cm

Ik zoek nog een goede cleaner en polish (wax blijf ik nog Meguiars Gold Class gebruiken is nog halfvol).

Voor zowel de Volvo (rood) als kever (groen) beide niet metallic. Iemand nog tips?
 
Weet iemand nog wat Baas. gebruikte om die uitlaatpijpen onder de auto weer strak te krijgen? Ik herinner me daar een foto van... :p Edit: foto gevonden :p Heb hem ook al gemaild :)
 
Last edited:
Omdat ik zelf een stuk uitlaatpijp (van een fiets) heb wat ook verweerd is en wat ik graag op wil knappen. Is dat zo vreemd dan? :p
 
Back
Top