Het grote draai/frees/las topic #3

zeker mooi werk zeg!!

ik kan nu zelf ook steeds meer , heb laatst een gereedschap (werkstukhouder) gemaakt waarop ik op mijn draaibank carters kan kotteren , kotterkopje had ik al gekocht en afgelopen week had ik mijn T-gleufmoeren binnen en meteen even getest ,blok nu gekotterd voor RT cilinder , is mooi om zelf te kunnen :)

maar cilinders maken dat is wel helemaal te gek ;)

is deze set niet vrij zwaar vraag ik me zo af? gewoon van normaal alu? 6062 geloof ik?

spoelpoorten erin maken lijkt mij zo ook wel een tijdrovendwerkje :*
 
Heel netjes werk Tom erg respect voor heeft zeker veel tijd en rekenwerk in gezeten !

Ben misschien ook van plan om een 52 boring van me TCR te maken + een langere slag krukas :)
 
Ziet er leuk uit Tom! Je hebt er veel werk van gemaakt zo te zien.

Waarom heb je niet voor een "vierkante" slag/boring gekozen als je toch zelf alles gaat ontwikkelen?
 
Iedereen bedankt voor de positieve reacties. :)

zeker mooi werk zeg!!

ik kan nu zelf ook steeds meer , heb laatst een gereedschap (werkstukhouder) gemaakt waarop ik op mijn draaibank carters kan kotteren , kotterkopje had ik al gekocht en afgelopen week had ik mijn T-gleufmoeren binnen en meteen even getest ,blok nu gekotterd voor RT cilinder , is mooi om zelf te kunnen :)

maar cilinders maken dat is wel helemaal te gek ;)

is deze set niet vrij zwaar vraag ik me zo af? gewoon van normaal alu? 6062 geloof ik?

spoelpoorten erin maken lijkt mij zo ook wel een tijdrovendwerkje :*

Een carter kotteren op de draaibank is (met wat extra werk) goed te doen, ik heb het zelfs wel eens op een kolomboormachine gedaan! :D

De cilinder is wel iets zwaarder dan bijvoorbeeld de 2fast4race en bigbore cilinders, maar zo heel veel scheelt dat niet. De cilinder heb ik gemaakt van aluminium 6082T66 zodat bij eventuele schade een reparatie mogelijk is. Alle overige aluminium delen heb ik gemaakt van 7075T7.

De Spoelkanalen aanmaken is inderdaad erg veel werk. Met een losse bus is dit nog wel te doen, maar daar ben ik geen voorstander van. Om de hoeken en radiussen in de kanalen goed te krijgen heb ik een aantal gereedschappen gemaakt.



Ziet er leuk uit Tom! Je hebt er veel werk van gemaakt zo te zien.

Waarom heb je niet voor een "vierkante" slag/boring gekozen als je toch zelf alles gaat ontwikkelen?

Het mooiste is inderdaad een boring/slag verhouding van 1, maar dat is helaas niet haalbaar in een piaggio carter. 47mm is naar mijn idee wel de grens. Achteraf gezien had ik net zo goed het carter ook nog zelf kunnen maken, maar ach...
 
wat is de reden voor de (dikke?) ophoogplaat?

is dit allemaal conventioneel gedaan eigenlijk? uiterlijk heeft wat weg van de 2fast cilinders.

waarom heb je gekozen voor een 6 poorter (als ik het goed zie)

keep up the good work!! ben benieuwt naar de project pagina hiervan!
 
wat is de reden voor de (dikke?) ophoogplaat?

is dit allemaal conventioneel gedaan eigenlijk? uiterlijk heeft wat weg van de 2fast cilinders.

waarom heb je gekozen voor een 6 poorter (als ik het goed zie)

keep up the good work!! ben benieuwt naar de project pagina hiervan!

Een cilinder uit vol aluminium maken brengt natuurlijk allerlei complicaties met zich mee. Bij het construeren van een dergelijke cilinder moet er rekening gehouden worden met de beperkingen van verspanende bewerkingen ten opzichte van zandgieten (wat waarschijnlijk nog altijd de beste methode is). Ik denk zelf dat er maar 2 goede (en relatief makkelijke) methodes zijn om zo'n cilinder uit vol materiaal te maken.


De eerste optie is het toepassen van een losse cilinderbus. Hierdoor zijn alle poorten goed toegankelijk voor bewerking, en kan het koelwater alle essentiële delen bereiken. Echter zitten er 2 hele grote nadelen aan deze methode; er bestaat een groot risico bij het inpersen van de cilinderbus in de buitenmantel dat er een hoekverdraaiing optreedt (poorten op de verkeerde plek). Een tweede nadeel is het op de lange duur ontstaan van koolresten tussen de twee delen. Hierdoor zal het thermisch contact in grote mate afnemen, en dat kost vermogen en/of eventuele vastlopers.

Een andere in mijn ogen veel betere optie is het zo construeren dat het kritische gedeelte (met name rondom de uitlaatpoort) niet uit losse delen bestaat, en er dus ook geen overgangen ontstaan waar kool tussen kan komen te zitten. Het enige probleem is dan natuurlijk nog de toegankelijkheid van de spoelkanalen en het bundelen van het koelwater in verband met de kleine wateringang in het carter. Om dit op te lossen heb ik het cilinderhemd zo lang gemaakt dat er onder het uitlaatkanaal nog net voldoende materiaal staat. De spoelkanalen zijn met deze constructie goed bereikbaar, wat het aanbrengen en goed richten van de kanalen aanzienlijk vereenvoudigd. De ophoogplaat is onder de uitlaatpoort voorzien van een brede kamer zodat het koelwater genoodzaakt is om onderlangs het uitlaatkanaal weg te stromen.


Over de poortindeling:

Ik denk dat het verschil in vermogen tussen een 6 en 7 poorter niet zo groot is. De extra poortjes hebben naar mijn idee alleen zin in een situatie waar ze goed gericht kunnen worden. Bij de bovengenoemde constructie met losse cilinderbus was dat wel mogelijk geweest, maar bij de huidige situatie brengt het weer een hoop complicaties met zich mee.


Alles is conventioneel gemaakt ja. Het freeswerk heb ik op een 'schaublin 13' uitgevoerd. Een heel fijn freesbankje voor de hobbyist!

Ergens rond de eerste sprint maak ik wel een projectpage aan.

Gr,
Tom
 
Last edited:
Heel vet Tom! toch nog afgemaakt;) Toch blijf je met 1 zòn cilinder uiteraard wel beperkt in het testen van timingen, spoelrichting, uitlaatpoort vorm etc etc. Of je moet er uiteraard meerdere gaan maken:p
 
hulde tom, ik ben erg benieuwd naar de binnekant....;)
stuur jij een mailtje naar de DSSC om te vragen wat ze voor de NL-ers kunnen betekenen wat betreft <100cc blokken. kunnen we dan mee rijden met de topclass?
Ik stuur dan ook een mail.

@ Tommy, ook interesse om een balletje op te gooien....wel leuk natuurlijk:

- 2 cilinder monsterblok
- blok van Tom met een zelfgemaakte cilinder
- mijn zelfgemaakte motorblok

Toch mooi om aan onze buren te tonen en te laten zien hoe het moet.....
 
Nogmaals iedereen bedankt voor de complimenten. :)

Heel vet Tom! toch nog afgemaakt;) Toch blijf je met 1 zòn cilinder uiteraard wel beperkt in het testen van timingen, spoelrichting, uitlaatpoort vorm etc etc. Of je moet er uiteraard meerdere gaan maken:p

Ik vind troost bij de gedachte dat 10 'competitief waardige' cilinders, gewoon om te testen ruim buiten mijn begroting vallen. :D Wat dat betreft is er geen groot verschil...

Ik snap natuurlijk je standpunt wel. Ik kan in timing natuurlijk wel wat variëren door de verbrandingskamers op verschillende dieptes in de cilinder te laten vallen.


hulde tom, ik ben erg benieuwd naar de binnekant....;)
stuur jij een mailtje naar de DSSC om te vragen wat ze voor de NL-ers kunnen betekenen wat betreft <100cc blokken. kunnen we dan mee rijden met de topclass?
Ik stuur dan ook een mail.

Ik zal deze week wel eens een mailtje sturen. Waarschijnlijk blijft het gewoon tot 90cc, maar ik ben benieuwd.
 
hulde tom, ik ben erg benieuwd naar de binnekant....;)
stuur jij een mailtje naar de DSSC om te vragen wat ze voor de NL-ers kunnen betekenen wat betreft <100cc blokken. kunnen we dan mee rijden met de topclass?
Ik stuur dan ook een mail.

@ Tommy, ook interesse om een balletje op te gooien....wel leuk natuurlijk:

- 2 cilinder monsterblok
- blok van Tom met een zelfgemaakte cilinder
- mijn zelfgemaakte motorblok

Toch mooi om aan onze buren te tonen en te laten zien hoe het moet.....

Jongens van DSSC hadden ons Italië gevraagd of wij een keer met DSSC wouden meedoen. Lijkt mij wel leuk iedergeval, maar dan we gaan er geen jaar licentie voor nemen ofzo.
 
als we bij hun kunnen meerijden, doen wij ook mee met onze 2 cilinder -:-

je kan altijd meerijden, echter is de topclass nu tot en met iets van 88cc, offcieel dacht ik 90cc, en onze machines zijn allen tegen de 100cc.

dan kom je mneteen in een klasse van de tweecilinder 140cc....maar goed misschien kunnen we die een beetje bijhouden.
 
Back
Top