Henk's too hard to handle sprinter

Zoals sommigen al weten, wordt er hard gewerkt aan een zelfbouw sprinter. Een sprinter, die anders is dan anderen. Het heeft geen scooter cilinder, geen scooterkrukas, geen scootercarter, geen scootermembraan, eigenlijk zijn de overrange en de vertandingen het enige, wat van een scooter is.

Omdat vele mensen vroegen om hier een projectpagina aan te maken, doen we dat alsnog.

Kort samengevat:

- frame delen (die gelast moesten worden, allen aluminium 6082 T6
allen dus van de hoogst mogelijke aluminiumsoort te verkrijgen (niet in NL) We hebben over heel Europa gezocht om alles bijeen te krijgen. Denemarken, Engeland, Duitsland, etc. Deze aluminiumsoort is voor het lassen ca. 30% sterker dan het standaard 6060, na het lassen is deze OP de las 70% sterker.
- carter aluminium 7075 T6. Het zogenaamde vliegtuigaluminium. Ik heb het volledig in cad uitgetekend en Wilco Verhoeven heeft het voor me geprogrammeerd en vervolgens cnc gefreesd.
Daarna heb ik op de hobbyfreesmachine het hemd, de tapeinden, waterkanaal conventioneel gefreesd en gekotterd. Ookl is het carter deels met de hand bewerkt, omdat de spolers vanuit het membraan te voeden, in te programmeeren op de cnc machine niet voor eenmalige keer rendement op zou leveren
- cardan/vertandingskast aluminium 7075 T6. Volledig gecnc-ed en volledig kogelgelagerd. Ook zijn de assen in lijn gemaakt om zo enkel centimeters extra ruimte te creëren zonder een langere v-snaar toe te hoeven passen. Dit met name om de compressor te kunnen monteren.

Omschrijving setup:
- cilinderinhoud <94cc, cilinder getuned door Pieter Schmid
- Pieter Schmid uitlaat
- ontsteking ignitech met conventioneel gedraaide messing rotor
- carburateur nu nog keihin 28mm pwk, maar wordt een Mikuni TM SS 34mm. Deze wil ik later ook vergroten naar ca. 36mm
- vermogen ca. 33 pk met 18,5 Nm koppel
- krukassen speciaal aangepast, gedraaid, geslepen, splines erin gefreest, gekrompen en vervolgens uitgeklokt en wederom geslepen.
- in de vertanbdingskast is een complete Malossi zip98 overbrenging gemonteerd.
- dubbele achterbrugconstructie, geen monoarm meer.
- achteras gedraaid,gehard, gecnc-ed en voorzien van splines. rockwell 59. (uit fabriek is dit 61. Dus voor de kenners zijn wij erg tevreden.
- achterwiel is een aangepaste typhoonvelg met in het hart een lauminium adapter gedraaid en vervolgnes voorzien van een remschijf met polini zwevende remklauw.
- overrange, polini

het motorblok wordt nu weer verbeterd om vervolgens getest te worden met een soort compressor, hier trachten wij ca. 10 tot 20% vermogenstoename mee te behalen. Doel van dit project is om ca. 40 pk SAE geblokkeerd te halen. Al is dit geen pre, het moet goed lopen, om zo ook weer eens wat anders tussen de sbo-rijders te kunnen zien.
Voordelen van deze sprinter is het gewicht tov het vermogen. Ondanks dat het vermogen niet zo zeer meer een rol speelt, is dit bij de start hopelijk een voordeel. Wil uiteraard niet zeggen, dat dit per definitie sneller is.

Maar dat moet onze Henk gaan laten zien.

Hieronder volgen wat tekeningen foto's:




















UPDATE 10 januari 2011:
twee nieuwe krukassen met lnagere drijfstang en langere slag....tap gemaakt van krukasstaal, deze voorgeslepen, vervolgnes de splines erin gefreesd, daarna in de voorgeslepen krukas gekrompen. Dit om zeker van te zijn, dat alles in lijn staat. Daarna het geheel nageslepen en klaar om geperst te worden. Dit weekend hoop ik het blokje weer draaiend te hebben.....







Het carterdeksel is even los/vast gemonteerd en moet uiteraard nog afgewerkt worden. Nadien zal er alsnog een carbonnen deksel in de vorm van een puch oud model carterdeksel gemaakt. De motor starten geburd met een externe startmotor met vrijloop.
Daarnmaast zie je op de foto's nog wat buisjes met ductape gemonteerd, deze worden vanavond verlast. Enkel delen konden iets beter ivm monteerbaarheid carburateur en aansluting tbv wheeliebar, zodoende ligt hij nu uit elkaar om net wat gebruiksvriendelijker met sleutelen te worden. Deze is ook gereed en met een mooi en snel systeem de- en monteerbaar.

het blokje zit nu in elkaar. vhm kop is op maat gemaakt. dit omdat de slag en de inhoud van het motorblokje zijn veranderd. de ophoogplaat zit er nu onder, omdat de drijfstang langer is en uiteraard het blok een andere slag heeft.




ook is het frame inmiddels gepolijst (er zitten nog restjes polijstpasta op de lasjes, dit wordt nog verwijderd). Henk en ik zijn aardig bezig geweest. enkel het balhoofd moet nog worden nagelopen en de vork is nog helemaal niet gepolijst. dit zullen wij zeer snel oppakken.













FILMS UIT DE OUDE DOOS!

Testbank met NOS in 2007, met die motor reed ik dat jaar al @ Hockenheim 6,25 incl reactie.
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=8SrEHVq9FvE"]‪SBO Eindhoven, testbank‬&rlm; - YouTube[/ame]

film Lemelerveld 2010, halve finale
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=l_3Vrj1PGfo"]‪SBO Sprint Lemelerveld 14-08-2010 Halve Finale Super special Heiko‬&rlm; - YouTube[/ame]


hierbij een filmpje van Etten-Leur 2011, wegens latere ernstige wielspin nummer 4 geworden, terwijl 2 er makkelijk in zat, zelf reed ik hier op dit filmpje en met een tijd van max. 6,32 sec incl. reactie
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=KjU4NMcGhCU"]‪SBO Sprint #1 2011 Etten Leur Omloop Super Special Heiko (HT) vs Jos (Kossen Tuning)‬&rlm; - YouTube[/ame]

hier het filpmje met de wielspin, waarin ik het verpeste, ook Etten-Leur 2011 dus.
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=Mm_P_s9uxIQ"]‪SBO Sprint #1 2011 Etten Leur Halve Finale Super Special Heiko (HT) vs Vinnie (TB)‬&rlm; - YouTube[/ame]

hierbij een filmpje van Kloosterzande 2011, nummer 2 plaats behaald. tijd van 6,14 incl reactie en zonder 5,99...zoals je ziet nog niet genoeg grip
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=dkhP_...layer_embedded[/ame]

filmpje van Meinerzhagen DE, nummer 1 plaats behaald. tijd van 6,24 incl reactie en zonder 6,11
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=bvI19EWIi5U&NR=1"]‪HT Tuning Henk Meinerzhagen 2011‬&rlm; - YouTube[/ame]

dezelfde, enkel dan zonder vreugdedans
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=6ZYNI4c_sRc"]‪Record run‬&rlm; - YouTube[/ame]

een link naar mijn projectpagina op Scooterforum:
http://forum.scooterforum.net/forum/f66/

een link naar dezelfde projectpagina op Scooter-freaks: (je moet misschien ingelogd zijn???)
http://www.scooter-freaks.nl/forum/s...d.php?t=434705


2009, Lausitz @ DE
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=tfz3qeJk58o"]‪HT dragracer‬&rlm; - YouTube[/ame]

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=WQwaCqsNpe0"]‪Lausitzring Heiko scootersprint‬&rlm; - YouTube[/ame]

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=bAqH-lzDscs"]‪Lausitzring Heiko scootersprint‬&rlm; - YouTube[/ame]

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=fbxEz...eature=related[/ame]

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=WQwaC...eature=related[/ame]


2009, Lausitz @ DE TIMEWARP filmpjes
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=lgI1NQ2dfiA"]‪TimeWarp: HT‬&rlm; - YouTube[/ame]

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=gijpCwjawr4"]‪TimeWarp: HT dragracer‬&rlm; - YouTube[/ame]

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=bEmFWUeQg3k"]‪HT wheelspin‬&rlm; - YouTube[/ame]
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Lekker bezig heiko, ben benieuwd wat je d'r mee gaat bereiken.

Vind alleen de carterdeksel niet echt mooi, maar zoals je al aangeeft wordt hij nog aangepast. Succes met het project
 
Mooi eigenzinnig project, ben benieuwd naar de sprinter in IRL en wat die gaat doen op de baan met Henkie erop *D
 
Ben toch wel benieuwd wat deze zelfbouw doet op de 150 m


Lekker bezig heiko, ben benieuwd wat je d'r mee gaat bereiken.

Vind alleen de carterdeksel niet echt mooi, maar zoals je al aangeeft wordt hij nog aangepast. Succes met het project

Deksel dat Heiko bedoeld is volgens mij een ontstekingsdeksel.
 
Z
- frame delen (die gelast moesten worden, allen aluminium 6082 T6
allen dus van de hoogst mogelijke aluminiumsoort te verkrijgen (niet in NL)

6082 T6 is gewoon bij MCB te bestellen...

mooi innovatief project, het zat eraan te komen dat er iemand met een zelfbouw carter ging rijden. ben benieuwt wat het gaat doen op de 150 meter! succes
 
Ziet er zeer goed uit jammer genoeg heeft het dit jaar nog niet kunnen rijden,ik wens je veel succes met die project! Kwa mooiheid vind ik dat het op de tweede plaats komt eerst laten knallen dan komt dat vanzelf wel goed!als het maar hard gaat....en dat komt vast wel goed,ik ben erg benieuwd vind het zoiezo tof dat je het op het forum post!
 
Ziet er goed uit, ben benieuwd wat het gaat doen.

Maar zie ik nu dat het frame direct op het blok is gelast?
Of heb ik het mis??
 
Wow, :W

Het wordt ook steeds gekker, ze mogen met dit soort machines de baan wel verlengen > misschien wat voor een 1/4 mijl race :7:7

'k ben benieuwd hoe het gaat lopen, succes iig !
 
Zie update 1e post.

het blok zit er op de foto's niet in.
Op de foto hieronder zie je het blok er in zitten. Het blok schuift in het frame, je zet het vast met 4 lange doorgaande m6 bouten (2 op foto zichtbaar) vervolgens monteer je de cilinder en het spruitstuk.
vertandingskast: schuif je tussen de kokers, trek het naar achteren door een geul en zet het vast met inbus bouten. Beide systemen werken prima, het zit strak in het frame, maar toch goed de- en monteerbaar.



@ Henri en Jordi, je moet minstens 1000 m1 bestellen, dan kan je bij groothandels bestellen. Vandaar dat ik het voor kleine hoeveelheden uit het buitenland heb gehaald. Als je 1,5 jaar bezig bent met zo'n project dan doe je hier en daar wat researsch.
 
Last edited:
Back
Top