Gewicht/Weight zaken enzo.

Quote: zou iemand mij een bruikbaar 13" wiel kunnen laten zien waarbij de massatraagheid 1,5 keer kleiner is dan een bruikbaar 10" wiel ?

zo niet, kunnen we dan nu eindelijk zeggen dat een (licht) 10" wiel voordeliger is ?


Je zal het wel juist hebben, ik kan daar moeilijk over oordelen. Ik zal graag wel willen weten waarom 10inch wiel altijd beter is, ook al ligt er meer rubber op de weg met een 13inch en is het kleinere moment van de 13inch te compenseren met vertanding. Ik dacht dat massatraagheid ook te maken had met "als het voorwerp eenmaal op gang is het ook door wil gaan" (om het maar zo te zeggen) en dat ligt bij een 13'' ook wat anders. Of zijn dit dingen niet niet/weinig ter zake doen?
Ik zal in iig een 10"" achterwiel monteren om te kijken wat het doet en of het mss fijner is af te stellen.
 
bij een sprint blijf je accelereren, het gaat er dus alleen om hoeveel energie het kost om een wiel op een bepaalde snelheid te krijgen.
of het wiel uiteindelijk lastiger af te remmen is doet er niet toe, zoveel weerstanden ondervind je niet onderweg.

de energie die het kost bestaat uit het verplaatsen van het wiel én het ronddraaien van het wiel.
het verplaatsen van het wiel is voornamelijk afhankelijk van het gewicht.
het ronddraaien van het wiel is afhankelijk van meerdere dingen.
- gewicht (velg, band, schijf etc)
- diameter (van het zwaartepunt tov het hart)
- hoeksnelheid
(- weerstand)

gewicht en zwaartepunt bepalen de massatraagheid (I).
hoe groter de massatraagheid hoe meer energie het kost om het wiel rond te draaien.
een 13" wiel zal nagenoeg altijd een grotere massatraagheid hebben dan een 10" wiel.
echter is de benodigde energie ook afhankelijk de hoeksnelheid, deze ligt bij het 13" wiel weer wel lager.
je hoeft hem immers minder vaak rond te laten draaien om dezelfde snelheid (afhankelijk van de omtrek) te kunnen krijgen.

uit mn berekeningen blijkt dat het 10" wiel meestal voordeliger is, tenzij je echt een 13" wiel weet te vinden die een stuk lichter is dan het 10" wiel.
daarnaast heeft een 10" wiel ook minder rolweerstand, wat ook een (klein) voordeel geeft.
 
Om nog even terug te komen op de grote radiateurs op de sprintframe's.
Zou je niet gewoon een kleinere radiateur kunnen monteren, want hij hangt zowiezo vol in de wind, en ik denk dat je met een zip radiateurtje, of met een nsr radiateurtje in de open wind je spul echt wel goed op tempratuur kunt houden.

Ik rij namelijk zelf met een Zip radiateur onder mijn scooter en daar zit nog een stuk onderkuip voor, en dan stijgt de tempratuur maximaal 2-5 graden.
 
Om nog even terug te komen op de grote radiateurs op de sprintframe's.
Zou je niet gewoon een kleinere radiateur kunnen monteren, want hij hangt zowiezo vol in de wind, en ik denk dat je met een zip radiateurtje, of met een nsr radiateurtje in de open wind je spul echt wel goed op tempratuur kunt houden.

Ik rij namelijk zelf met een Zip radiateur onder mijn scooter en daar zit nog een stuk onderkuip voor, en dan stijgt de tempratuur maximaal 2-5 graden.

Is ook afhankelijk van de rest van het systeem.
Als je een heel kort systeem hebt (dus weinig water), kan het zijn dat (bv) een zip rad niet genoeg is.

Met mijn zip (zonder kappen) kon ik iig de temp (in de zomer) niet lang rond de 55 graden houden met een std rad.
Opzich valt er wel te sprinten met een klein radje, maar een aantal runs achter elkaar is vaak niet mogelijk (denk aan de finale rondes @ sprints).

Je kunt beter iets wat meer gewicht meenemen dan dat de temp 10 graden of meer oploopt (imo).
 
mee eens, verschil tussen een kleine en een grote rad is misschien 200 gram (incl kvs), ik denk dat je dat verschil wel goed maakt met een constanter vermogen.
 
Ik ben het met bas eens. Er zijn al wat sprint frames die met een NSR radiateur bijvoorbeeld rond rijden, en ook nog constante tijden.

Ontluchten is erg belangrijk en pomp richting. Doe je dat goed ben je al een heel eind en bied een big-ass radiateur steeds minder toegevoegde waarde.
 
Ik ben het met bas eens. Er zijn al wat sprint frames die met een NSR radiateur bijvoorbeeld rond rijden, en ook nog constante tijden.

Ontluchten is erg belangrijk en pomp richting. Doe je dat goed ben je al een heel eind en bied een big-ass radiateur steeds minder toegevoegde waarde.

Er zit natuurlijk een verschil tussen een "groter" radje en een bigass radiateur.
Het gewicht verschil (inclu water) tussen bv een zip en aerox rad is minimaal.
Daarentegen koeld een aerox rad een stuk beter.

Als jij een zip rad gebruikt icm een systeem waar 1.5 liter in kan, zal dit beter koelen dan een aerox rad icm een systeem waar maar bv 0.5 liter in kan.


Wat ik (en aerox-evo70) bedoelen is dat het gewoon belangrijker is je temp constand te houden.
Als je een systeem hebt waarmee de scooter strak op de gewenste temp blijft, is het niet verstandig de radiateur te vervangen voor een kleinere waardoor de temp gaat oplopen tijdens de sprint.

Komt niet ten goede van je vermogen.
Dan kun je beter 200 gram meer mee zeulen. :)
 
Ben het niet helemaal met je eens, het klinkt een beetje als een schaap die zijn kudde achterna loopt.

Kijk als je met een kleine radiateur gaat rijden en je temperatuur blijft nog steeds net zo stabiel, waarom zou je het dan niet doen?

En dan is een 200 gram besparing die geen risico's met zich mee brengt niet verkeerd.
 
200 gram op een sprintframe die toch al geen drol weegt kun je net zo goed niet gaan drinken voor een sprint of even gaan pissen. Je kan dus beter voor een constante vermogen gaan.
 
uiteindelijk komt het er toch op neer dat je moet zorgen dat je minimaal gewicht mee moet nemen met een zo hoog mogelijk constant vermogen ? :)
kees en andries doelen volgens mij precies op hetzelfde alleen zeggen het anders :p

ikzelf zou ook kiezen voor iets meer gewicht om zo een constanter vermogen te behalen..
 
Maar je kan dus ook gewoon een constant vermogen halen met een kleinere radiateur. Dat probeert Kees te zeggen volgens mij.
 
Als meer gewicht nodig is voor een constanter vermogen -> logisch.

Als je bij voorbaat al zegt dat je beter kan schijten / pissen ipv een sprinter 200 gram te verlichten vind ik je reactie al nutteloos. Kun je beter schijten, pissen en 200 gram besparen en zit je al bijna op een halve KG ;)

Eens met vinnie dus. Zo min mogelijk gewicht en zo hoog en constant mogelijk vermogen. Als dat constante vermogen blijft met een kleinere radiateur is een besparing van 200 gram toch mooi meegenomen ?

Edit: Vas begrijpt me dus :p
 
maar kees, waar hebben we het nu de hele tijd over?

Iemand komt met de vraag of het niet beter is een klein rad te plaatsen.
Ik leg uit dat het ligt aan het complete systeem.
Logisch dat je een klein rad monteerd als je het blok daarmee op temp kan houden.

Maar niet perse zinvol om altijd maar een klein rad te pakken omdat dat bij sommige andere mensen ook goed gaat.

Kees said:
"het klinkt een beetje als een schaap die zijn kudde achterna loopt."



Lees;

Het ligt er mede aan hoeveel water erin je systeem zit + hoe hard het water word rond gepompt.

Over feiten valt niet te discuceren.
 
Koelsysteem

En paar graden meer temperatuur op het eind zal in tijd hooguit 0.01 sec schelen. Maar datzelfde geldt ook voor een rad van een paar honderd gram minder.

Wat is dan wijsheid? In principe heeft mijn sprinter ook een wat overcapaciteit aan koeling, maar dat was toch wel erg fijn met die hoge temperaturen in Hengelo.
Want dat is ook een factor die je mee moet nemen: de buitentemperatuur. Het verschil tussen de koelste en de warmste dag kan zomaar betekenen dat het radoppervlak (voor dezelfde koeling) moet worden verdubbeld.

In dat geval heb ik liever iets meer koeling en nooit problemen (constante prestaties), ook na meerdere starts achter elkaar in de finale.
 
bedenk ook dat meer koelvermogen ook fijn is tijdens het testen van het blok.
op de sprinter zelf heb je niet echt veel koeling nodig, tenzij je temp meer dan 5 graden stijgt.
 
bedenk ook dat meer koelvermogen ook fijn is tijdens het testen van het blok.
QUOTE]


Als je gaat testen, kan je er net zo goed een super grote radiateur opzetten, dat doe ik namelijk ook. Voor de sprint leg ik er dan weer een kleinere voor in de plaats terug. Das een kleine moeite en dat scheelt gewoon ook weer dat gewicht.
 
Inderdaad, want mijn blok stijgt niet eens 20 graden zonder waterpomp. Hengelo was het wel 10+ moet ik eerlijk toegeven, kloosterzande was het +- 6 tot 8 graden.
 
Back
Top