Gewicht/Weight zaken enzo.

Leuk topic :! ;) ikzelf ben van mening zolang het maar "VEILIG" blijft !

Vb:
-Kappen wat bewerken zonder polyester / plamuur
newstufff.jpg


-Gaatjes boren waar mogelijk
HPIM0033.jpg


-Afdraaien
velgen.jpg


Deze dingen helpen maar de 3grootste punten zijn volgens mij :

1. Gewicht van de persoon zelf
2. Type scoot ( Vb aerox tegenover een zip )
3. De belangrijkste = afstelling ;)
 
Leuk...Een wheely landen, en dan ook met je frame op straat kletteren.
Dat gaat toch gewoon knikken daar boven in die hoek!?

s5030003cx6.jpg


Hoe bepaal je of dat nog sterk genoeg is?
Doe je dat zelf door een test?
of laat je het bepalen door SBO mensen?
(ervan uitgaande dat de gewichtsbesparende mensen SBO gaan rijden)
 
Wat ik dan niet snap is dat de persoon van die scooter zoveel werk steekt in het gaatjes boren. Met als reden om zoveel mogelijk gewicht te besparen (een andere reden bestaat er niet om zoveel gaten in je frame te boren) en dan wel zo'n zware FS32 vork en een 13 inch voorwiel:?

Zit totaal geen logica in die hele scooter als je het mij vraagt.
 
Mijn voorvelgje:



Moet nog afgedraaid worden(deze week:)), ik hoop dat ie rond de 1,5kg uit gaat komen.
Ik heb er wel over nagedacht maar niet zo heel erg veel. In Hockenheim heb ik een sprinter van 2 buitenlandse gasten (Colombia ofzo?) gezien met ook zulke velgen daar heb ik het min of meer van afgekeken.
 
Pfff er zijn idd dingen hier die onverantwoord zijn.

Ik zou eerder zon klein licht alu velgje kopen, zoals die nu op online shops te verkrijgen is, dan proberen dit gewicht van een bestaande zware velg af te draaien.

Bij deze velgen lichte alu velgen is er materiaal op de juiste plekken weg gehaald, en is het ontwerp er ook voor geschikt. Over dat MTB schijfje, ik denk dat dit goed te doen is mits je hem niet al te veel belast. Op een sprintframe kun je makkelijk gedoseerd remmen aan het einde van de baan. Bij een frame die ook nog wel eens op straat bereden word voor de fun/testen is dit onverantwoord.
 
Mijn voorvelgje:



Moet nog afgedraaid worden(deze week:)), ik hoop dat ie rond de 1,5kg uit gaat komen.
Ik heb er wel over nagedacht maar niet zo heel erg veel. In Hockenheim heb ik een sprinter van 2 buitenlandse gasten (Colombia ofzo?) gezien met ook zulke velgen daar heb ik het min of meer van afgekeken.

Dat meen je niet serieus toch? Dit 8 gaten is echt iets te veel van het goede.
 
-Gaatjes boren waar mogelijk
HPIM0033.jpg

dit is niet de meest slimme manier van verlichten naar mijn idee. je kunt beter grote vlakken er uit halen en daarbij nog eens die gaten boren.
op deze manier is er veel ruimte onbenut.

op plaatsen waar jij 2 rijen met gaten hebt gemaakt. kan je makkelijk 3 rijen met gaten boren. als je wat netter meet.
 
deze velgen hebben de gaten alleen iets verder uit elkaar liggen. of ze hebben een veel groter aantal spijltjes.

edit:
op de foto van jou velg lijkt het veel minder dan 4 mm. vandaar mijn opmerking :)
 
Last edited:
Boren ga ik eigelijk niet veel meer doen. Daar geloof ik niet zo in, ik heb het op mijn frame gewogen, achterkant volboren scheelde ongeveer een halve KG. Je kunt beter door slim na denken overbodig materiaal eruit halen. Ik heb bijvoorbeeld een NRG MC2 type frame. Als ik nog een extra KG wil pakken zou ik een Typhoon frame moeten hebben die aan allebei de kanten enkelwandig is aan de achterkant. Ook door de middenbuis weg te slijpen en te vervangen met een licht alumiunium buisje scheelt ook zo 1 KG.

Ik plaats mijn radiateur pal voor mijn cilinder op mijn eigen gelaste (en verlengde) subframe. De lengte van de slangen zullen bij elkaar niet meer dan 20CM zijn omdat de uitgangen van me radiateur "idiaal" zijn.

@dragspert :
Weinig gewicht voor is alleen een nadeel als je gaat rijden met te lichte vertanding. Je zou dan eigenlijk gewoon zo moeten vertanden dat de machine net niet omhoog komt of je hem net kan beheersen. Als ik er gewicht aan de voorkant af haal dan denk ik er niet bij na of ik het wel aan de grond houd. Een goed voorbeeld voor mij is de Zip van Jerno, ruim 23PK een machine van waarschijnlijk rond de 40/45 kg en zelf niet meer als 55KG en toch alles aan de grond houden. Het is een kwestie van goed vertanden en oefenen.

Omdat mijn radiateur naar achter gaat is het gat voorin in me voorkap overbodig. Deze maak ik dicht omdat ik het mooi vind maar ook ivm aerodynamica, onder het motto alle kleine beetjes helpen.
 
Qua vertanding.. de zip van jerno iig de blauwe epc zip ging natuurlijk niet voor niks 175km/h op de testbank op Meppel.

Zelf ben ik ook begonnen om mijn scooter serieus te verlichten. Wat Maarten ook al eerder zei, je kan beter grote vlakken weghalen dan allemaal gaten ergens in boren. Ik heb mijn frame in 6 keren verlicht, eerst gewoon alle nutteloze ophangbeugels ed eraf gehaald en er toen 5 keer steeds voor gaan zitten en kijken wat er nog meer wegkon.
Ik heb toen ook een 2e frame erbij gehaald om te verzagen/boren om te kijken of het nog stevig is na de bewerking. Dit was wel makkelijk aangezien je dan de dingen kan wegzagen/boren die je in je hoofd hebt maar die zwaar negatief uit kunnen pakken waarvan je dan weer leert.

Het frame waarmee ik komend seizoen aan de start sta weegt vrij weinig maar is nog wel erg stabiel.

Ik denk dat de meeste mensen niet echt nadenken over de dragende delen van een frame en die dan hersenloos volboren.
 
@ Maarten : Ik heb als je goed kijkt 2 grotere gaten @ zeikant vant zadel waar ik wat plaats had voor de rest heb ik gewoon op het zicht gaatjes gemaakt waar ik kon want er zit een structuur in het zadel en ik kon niet zomaar grote gaten maken maarja boeije ;) voor mij is het goed! toch bedankt @ reactie

Grtz Robby
 
@Raceroxie: Wat ik niet snap he, waarom ga je voor die 100 gram die die paar kleine gaatjes opleveren rond het lager huis, je leven riskeren. Of deze velg het nou wel of niet houd, ik zou het niet eens willen testen.

Misschien kan ik dit beter voor mezelf houden, maar bij deze:
Ik hoop dat deze velg het tijdens eens sprint oid begeeft, en dat het eens les is voor alle andere die dit soort ideeen in hun hoofd halen. Want jij geeft blijkbaar toch niet om jezelf.
 
mijn gewicht bespaaring
afbeelding444oa3.jpg

Keuzen:
Ronde gaten hebben geen scherpen hoeken (minder kan op scheuren)
Vind het netter staan,en ik vind het beter te verdelen..

Mij Mening
Over frame,s gesproken
Ik heb hiet veel tijd ingestoken uitdenken wat er wel en niet af kon maar ook vooral,wat er wel af kon maar ook weer BIJ moest gelast worden.
van
frameku7.png

naar
afbeelding427ra4.jpg
 
Last edited:
Alle kleine beetjes helpen... alleen een hoop mensen maken gaten aan de onderkant van hun zadel. En dan gebruiken ze wel weer het "zware" schuim dat er op zit. Totaal nutteloos in mijn ogen.

Voor de rest vind ik het velgje van raceroxie alles behalven veilig er uit zien. Maar ik denk dat de praktijk moet laten zien of dit echt zo is.
 
Back
Top