Generic Trigger SM50 Lichtjes opdrijven

Antw0w

Well-Known Member
Beste mede 2takt supermotard schakelers,

Ik rijd momenteel met een Generic Trigger SM 50(aangekocht eind januari 2012, na eerst een half jaar een Skyteam PBR gehad te hebben, Mijn brommer heeft momenteel 1550 km) die op dit moment standaard loopt, erg traag, saai en vervelend dus. Hij loopt amper 45 (vlakke weg en maximum 50 met wat geluk, na 3 km op de baan te zijn) en dus erg traag :p Ik vind dat die begrenzing veel te nouw steekt, ze nemen het echt letterlijk die 45 km/u. En niet 50 a 55 ... maar ja je kent de wet.
Echter zou ik hem iets sneller willen maken dus niet opdrijven en tunen. Ik had in gedachten om de tandwielverhouding aan te passen en dus de tandwielen te vervangen. Een andere tandwielverhouding dus. Momenteel zit ik met 11 vooraan(kan dit, ik heb ze geteld maar het lijkt me zo weinig, de meeste standaard brommers zitten tussen de 12-14). Ik denk toch 11 ??? En 55 achteraan. Verbeter mij indien ik fout ben. Ik denk 11 - 55 kan ook anders zijn. Maar aangezien ik ze vooraan heb geteld en achteraan er duidelijk 55 op staat zal de verhouding wel 11-55 zijn wat ik erg raar vindt (want alle brommers rijden immers met 12/13-47 en ik 11-55)
Ik zou de tandwiel verhouding willen aanpassen om hem hoofdzakelijk sneller te doen acceleren maar ook iets sneller mag wel. Dus mijn doel is hoofdzakelijk snellere acceleratie en/of hem wat sneller doen!!!!! Hij moet (stukke) sneller trekken. van 0 tot 20 km/u trekt ie nog redelijk goed daarna niet meer ... Wat ik erg raar vindt. De eerste 20 a 25 km/u gaan zoals boter en daarna krijgt hij veeeel moeite om op te trekken. Wat stellen jullie voor, ik had gedacht aan een andere tandwielverhouding (de welke raden jullie mij het best aan voor betere acceleratie en iets meer topsnelheid ?) Ik wil geen 70 km/u rijden !!! 55 km/u a 60 max !! Andere oplossingen zijn ook goed, maar zijn die er wel behalve ontgrenzen ... en dan loopt het volledig illegaal ... Ontgrenzen is mijn laatste optie.
Bedankt en hopelijk kunnen jullie me een handje helpen
 
Advertisement - register to remove this

elke versnellingsbak kan andere verhoudingen hebben , dwz , elk type motorblok heeft zij eigen tandwielverhouding in de versnellingsbak , en hier word de eindoverbrenging ook naar aangepast.

bovendien zul je hoogstens 1 of 2 tandjes kunnen veranderen in de meeste gevallen.

als je de brommer niet een beetje opvoert heeft het geen enkele nut om de tandwielverhouding te gaan veranderen ,daarnaast zal ie waarschijnlijk ook slomer optrekken of komt in de hoogste versnelling helemaal niet meer op gang! Of de brommer moet nu al teveel toeren draaien!!

Maar het belangrijkste is nog dat als je de brommer iets sneller maakt dat je de tandwielverhouding niet eens veranderd omdat het zo goed kan lopen namelijk , je bent gewoon geen andere verhouding nodig!

met een groter voortanwiel zal ie minder snel optrekken en de kans is dat de brommer tegen de wind niet eens meer op gang komt zelfs!

de beste oplossing om iets meer trekkracht te krijgen is de uitlaat iets minder nauw te maken , er zit hoogstwaarschijnlijk een prop in de uitlaat , deze kun je minimaal groter maken zodat ie iets sneller loopt en iets sneller trekt , alhoewel het optrekken niet meteen spectaculair meer zal zijn omdat een begrensde 2 takt meestal voor geen meter loopt als ie begrensd is!!

nu denk je misschien dat een prop uitboren meteen opvoeren is , en zwaar illegaal oid , maar als je een ander tandwiel monteend is het helemaal niet meer origineel meer en eigenlijk dus ook illegaal ;)

ontgrenzen hoeft dus niet , als je ontgrensd haal je alles eruit wat het vermogen beperkt , maar als je de prop uitboord geef je de brommer maar een heel klein deel meer vermogen , zodat je net iets meer power hebt om toch de 50/55 te halen.
 
Heeft het (enig) nut dat ik EN mijn uitlaat uitboor (dus die trechter, die prop (deels) uitboor tot 65 km/u) EN de twv(tandwielverhouding) nog eens aanpas ook ? Zodat hij nog wat sneller trekt naar de 65 maar de 65 wel vast houdt en niet sneller gaat ? Ik wil dus hem uitboren + twv aanpassen om nog wat sneller te trekken wat denken jullie ? Geen nut ? Wel nut ?
 
Mijn mechanieker/mechanicien/technieker heeft dus het volgende gedaan:
Twv was 11-55 nu 12-55 dus vooraan 1tandje groter (een 12 dus) + deels uitgeboord, 4 piepkleine gaatjes in die prop
 
Back
Top