FAQ: Motorblok 4t scooters

ooodjjbooo

Well-Known Member
Het motorblok van een Baotian, Agm, Zhongyu, Lingben, Sirelli of hoe het scooterbeestje ook heten mag is een 4 takt, met als typenummer 139QMB.

gy6n1.jpg


gy6n2.jpg


Het motorblok 139QMB is dus een Chinese motor, het origineel is een Honda motor, die nu dus in licentie vervaardigd wordt in China.
Het origineel schijnt gemaakt te zijn als motor voor een aggregaat! (voorzover ik kon traceren)

Het 4 takt motorblok dat onder zo'n beetje alle chinese scooters zit is uiteindelijk een blok uit de Honda GY6 reeks. Dit blok deed rond 1990 zijn intrede. Indertijd is men ook in Taiwan begonnen met de productie van het blok, eerst als 125cc. Het GY6 50cc blok is uiteindelijk flink aangepast t.o.v. de GY6 125cc, alles is om te beginnen kleiner.
Het is dus niet mogelijk 125cc delen te gebruiken in het 50cc blok! Maar verder zijn de onderdelen uitwisselbaar, dus je kunt ook bijvoorbeeld een chinees of taiwanees 80cc blok op je scooter zetten! De opbouw van het motorblok is vrijwel hetzelfde/identiek!

Rechterzijaanzicht blok (zie de stand van de bougie!!) Zuigerstop gebruiken is ten zéérste af te raden! Aangezien men een groote kans loopt de zuiger te slopen!! (gebruik dus altijd een blokkeer-sleutel!)

gy6n3.jpg



Het GY6 50 blok wordt nu uiteindelijk in China gemaakt als de 139QMB.
Maar omdat er nu zoveel merken op de markt zijn waar importeurs hun eigen (stikker) merk van maken.., sommige geven het ook ruiterlijk toe dat men dit doet.., ga geen namen noemen want daar hebben we immers google voor.(mocht je het toch willen weten) Ziet men vaak door de bomen het bos niet meer!

Het type is ook terug te vinden op het kenteken document.

Typevermelding scooter;

Baotian: BT49QT/BT50QT,
Zhonghy: ZT50QT,
Fosti: FT50QT,
Jinlun: JL50QT,
Huatian: HT50QT,
Lingben: LB50QT/LB49QT,
Znen: ZN50QT,
Qingqi: QM50QT,
Xingyue: XY50QT,
Xinling: XL50QT-B
JiaJue: JJ50QT o.a op Roverbikes,
Benzhou/Yiying: YYQT50…et..c. (sommige type's worden ook aangeduid met : Motor Model: 1P39QMB/BZ139QMB 4-takt.)


Deze motorblokken zijn niet begrenst op de uitlaat, (vermogen) alleen de 2 takt scooters.
Over het algemeen zijn deze blokken begrenst op de variateur, carburateur, en de CDI.
Maar eigenlijk hoeft men aan de CDI niet te rommelen omdat een 4 takt toch geen toerenblazer is, mocht je het blok gaan voorzien van een snelle (80/85CC) cilinder en nokkenas e.d. is een 9.000/10.000 RPM CDI wel wenselijk. Andere manier is het ontgrenzen van de CDI, meestal door de draadlus door te knippen of d.m.v. een stekkertje los te trekken. Sommige hebben ook een inlaat begrenzer in de vorm van een luchtfiltervernauwing.

Variateur: (vario)

Ook de 4 takt scooters zijn begrenst op de vario (niet elk type!)..., d.m.v. een ring of blokkering!

Er zijn 3 soorten vario begrenzers:

1> Varioring op de varioglijbus.
2> Varioglijbus met opstaande rand/kraag.
3> Deksel aan de achterkant (blokkering) van de vario geschroefd.

gy6n4.jpg


ringoverglijbusbegrenzi.jpg



De vario (glijbus) doet exact hetzelfde als de ring! Het zorgt er namenlijk voor dat je v-snaar/tandriem niet hoger in de vario-poulies kan lopen!

gy6n5.jpg


Pic 1: Vario compleet
Pic 2: Blokkering (begrenzerplaat)
Pic 3: Vario zonder deksel en plaat terugplaatsen

thdekselachterkant1.gif
thbegrenzerplaatje.gif
thzonderdekselenbegrenz.gif


Op de onderstaande pic is te zien hoe hoog de v-snaar/tandriem loopt als er een begrenzing aanwezig is! Op het donkere gedeelte loopt de snaar.., je ziet dat er nog een heel stuk onbenut wordt! En dit komt.., je raad het al door de begrenzer!

loopoppervlakvsnaar.jpg


Ook bij Kymco, Sym, en Peugeot hangt dit type blok eronder, echter zijn dit weer directe neefje’s en nichtje’s van het welbekende blok die dus in Taiwan geassembleerd wordt. Deze blokken zijn goed te noemen en er is zorg besteed aan het motorblok (geen snel,snel assemblage) ook de afwerking van deze scooters is goed te noemen. Vandaar dat deze merken ook iets duurder in aanschaf zijn, echter komt dit ruimschoots goed door de algehele afwerking van de scooter.
Regelmatig komt het voor dat scoots vanuit de krat of voor 700 euro rijklaar afgeleverd worden gemiddeld nog geen 1.000 km mee gaan. Deze zijn van een zeer lage kwaliteit te noemen/kwalificeren en eigenlijk is het weggegooid geld!!

Ook zijn deze blokken over het algemeen zeer slecht afgesteld…, bij sommige type’s is inmiddels de sproeiergroote aangepast. De carburateurs zijn voorzien van sproeier 80 wat soms zelfs nog te klein blijkt!
Ook klepspelling, carburateur afstelling e.d. laten nogal te wensen over bij deze stikkermerken. Dus voorkomen in deze lijkt me beter dan genezen.., dus oriënteer je goed op het aangeboden scooter aanbod!!

De carburateur:

Ook zijn deze scooters/motorblok voorzien van een CVK 18mm carburateur van het type Keihin. De Constant Velocity- of Constant Depression carburator werkt met een geringe onderdruk. De constante luchtsnelheid of constante onderdruk carburateur heeft als voordeel dat die beter is af te stellen. Ook kan de 4-takt motor bij het plotseling opendraaien van het gas zich niet verslikken (of gaan hikken). De gashandle bedient de vlinderklep. De vlinderklep tussen gasschuif en motor regelt de onderdruk. Echter op Chineese scooters komt men vaak d.i.v. merken chinese imitatie carburateurs tegen. Sommige van deze carbs zijn soms niet eens fatsoenlijk af te stellen.., o.a. gasnaald e.d. Ook de dealers, pepa-shops kampen met deze imitatie rubbish qua afstellen. (let er goed op!)

Carburateur d.i.v. scooters 50cc GY6 139QMA, 139QMB.
Carburateur Baotian , Kinroad, Qingqi , Kymco, Linhai, Huibang, haizhimeng, Zhongyu, Yiying et...c. (zie typevermelding kenteken/scooter!)

Begrenzer carburateur:

b005aanslaghoogtedeksel.jpg


Aanslaghoogte in carburateur (koperen stiftje) zodat de gasschuif niet (volledig) bovenin komt. (sommige zonder stiftje, indien niet aanwezig het uitstekende deel afzagen/snijden)
Uitlaatgas regeling, niet alle modellen (meestal geen Baotian) hebben een membraanklep die de warmelucht toevoer regelt naar het luchtfilter.
LET OP: Als je bij sommige carburateurs de "staaf" gelijk legt met het deksel kan het zijn dat de gasschuif te hoog komt, de naald uit de naaldbuis komt en ernaast komt te zitten. dus op eigen risico!!!
De staaf zit er om de gaschuif en veer te geleiden. Alleen als hij verlengd is, bijvoorbeeld met een messing bus, of verdikt met een moer is het een begrenzer, je merkt het snel genoeg als je de gasschuif met je vinger omhoog duwt.


gy6n6.jpg


Goede imitatie carb (verstelbaar) met acceleratiepomp

gy6n7.jpg


Nieuwe type carb zonder acceleratiepomp


Acceleratiepomp uitschakelen:

gy6n8.jpg



De bougie:


Orgineel is gemonteerd de A7RTC bougie!
Echter is dit bij de meeste dealers/scootshops e.d. niet bekend of is niet leverbaar!
Het vervangingstype voor deze bougie is de; NGK 7HSA. (of de C7HSA)

article1011591.jpg



CDI:

Zoals al omschreven zijn deze begrensd op toerental en te ontgrenzen d.m.v stekkertje los te trekken of draadlus door te knippen. (Niet alle Chinese scooters zijn begrensd op de CDI. Dit verschilt per merk en per type.)


cdiagmsirelli.jpg


(het is voor ons echter onmogelijk om elk kleur draadje te vermelden simpelweg omdat er veel d.i.v. CDI's in omloop zijn..., ja idd daar hebben we de chinezen weer!) Wil je het risico mbt knippen of snijden in bedrading niet nemen, koop dan een onbegrensde unit!

Er zijn 3 soorten begrensde CDI's:

1> CDI met roze signaaldraad vanaf CDI naar de vario. Komt voor bij o.a. Baotian.
2> CDI met blauwe draadlus. Draadlus doorknippen, CDI is ontgrensd. Komt voor bij o.a. Qingqi.
3> Niet uitschakelbare begrenzer. Komt voor bij o.a. Zongshen.

Er is echter één maar!

cdi20naraku20nk39005.jpg



Een onbegrensde CDI unit geeft geen watje meer vermogen, vandaar dat het ook maar minimale winst geeft over het geheel. Het heft eigenlijk alleen de begrenzing op die vaak zo rond de 7.000/8.000 RPM ligt. Normaliter ligt het piekvermogen een paar 100 RPM onder die 8000. Wat inhoud dat je die 8000 RPM eigenlijk nooit zal behalen, behalve wanneer je de heuvel af dendert of met een flinke meewind in je rug over het asfalt raast.

gy6n9.jpg


Is het slecht?

De meningen daarover zijn verdeeld!!

De toerenbegrenzer zit er niet voor niets in. Het is niet zo zeer vanwege de Ned wetgeving omtrent contructiesnelheid. Het is echter bedoeld ter bescherming van de scoot (motorblok). B.v. als je met wind mee of door op een andere "manier" boven de 9000-9500 toeren komt, heeft men een groot risico op grote schade aan de motor.



Oorzaak: "zwevende kleppen"!!!

De kleppen moeten namenlijk goed mee kunnen komen.
We bedoelen hier mee; als de zuiger bovenin komt (BDP), moeten de kleppen dus dicht zijn. Dit is op te vangen met b.v. sterkere klepveren.
Maar dat is uiteraard niet de bedoeling op conventionele standaard scooters.
Opgevoerd is dit natuurlijk een heel ander verhaal.
Men krijgt dus inderdaad NIET meer vermogen met een onbegrensde CDI.
Men geeft eigenlijk alleen de motor de mogelijkheid boven
het door de ontwerper veilig geachte toerental te gaan. (het kan dus ook fout gaan!!)

Men kan dan beter een goede sport (race) vario aanschaffen waardoor het geheel een beter toerenverloop krijgt.

gy6n10.jpg

De Koso HSC vario/Naraku

Standaard variateurs zijn van een mindere kwaliteit te noemen.
Variateurs van b.v. Naraku (Taiwanees) hebben een veel stabieler loopoppervlak van de poulies. Echter zit het geheim in de gradenplaat, deze zorgt er ook mede voor dat er veel minder weerstand/wrijving is en dat hij minder moeite nodig heeft om tot bovenin te geraken. (v-snaar/tandriem)
Bijkomend voordeel van de variateur verwisselen/omruilen voor een sport/race vario, is dat het toerental (rpm) fors daalt bij topsnelheid.., het loopt dan vloeiend en rustig over de gehele curve.
Aanpassing van het rollengewicht is wel aanbevolen alsmede de groote van de hoofdsproeier en een goede afstelling qua lucht/stationair verhouding!



Div fabrikanten 4 takt scooters/brommers.
gy6n11.jpg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Om het simpel uit te leggen, het staafje zorgt ervoor dat je je gashendel niet helemaal open kan draaien. Zonder het staafje gaat dit dus wel lukken. Theoretisch zou je dan bij gas open trekken meer mengsel in je cilinder gooien dus dat zou het trekvermogen en snelheid ten goede doen
 
Niet zo slim om te gaan verkondigen dat mensen die plastic staaf af moeten zagen, in de meeste carbs is dat geen begrenzer. Het ding zit er om de gaschuif en veer te geleiden. Alleen als hij verlengd is, bijvoorbeeld met een messing bus, of verdikt met een moer is het een begrenzer, je merkt het snel genoeg als je de gasschuif met je vinger omhoog duwt.

Nu gaan al die halve zolen die bus door de helft zagen.

En ja donnick ik wist wel dat je het hier vandaan had ;)
 
kymco AG 80cc

hey ff een andere vraagje heO-) hoe veel pk's kan ik er uit halen uit mijn kymco ag 80cc : Cdi onbegrenst, uitlaat met dikke bocht, 80cc, 82 sproeier, en hij rijd nu als wint stil zo 75 tot 80 km/u , dat is dan zonder die 80cc:p

weet iemand dat hoeveel pk's er uit kunnen halen met 80cc ?

bedankt alvast.

groetjes.
 
Je kwam dit tegen en dacht; ik jat het gewoon!
En wat is er aangepast dan?? Je hebt gewoon dingen weggelaten en logo's verwijdert!

Als jij weet waar het vandaan komt dan wil het zeggen dat jij ook ziet dat de foto's zijn bewerkt en aangepast voor dit forum. Daarbij kan ik ook melden dat waar het vandaan komt dat het daar net zo makkelijk geknipt en geplakt is als dat ik heb gedaan. En waarom in gods naam nou gaan zeuren dat ik logo's heb verwijderd? Spam kom je al genoeg tegen dus daar doe ik liever niet aan mee.


En even buiten dit beeld om is het gedeeld en niet gejat, ik loop niet te pronken dat het mn eigen tekst is of wat ik heb aangepast. Dus wanneer jij de laatste nieuwe playboy foto's gewoon op internet kan bekijken zou je die persoon niet dankbaar zijn voor het DELEN dan?

En voor jou even de definitie van het woord jatten of stelen

Van Dale said:
ste·len stal, h gestolen iets dat van ander is wegnemen om het voor zichzelf te houden

Zoals ik ook vaker tegen mensen zeg; Eerst nadenken :! Dan pas dat vlaaigat onder die neus open gooien :X
 
Last edited:
Mja het eerste stuk is half 'geleend' van mijn site en er staat wat extra flauwekul in bijv. dat het in licentie wordt gebouwd wat natuurlijk complete onzin is. En belangrijke info staat er weer niet bij, dat het 50cc blok door Kymco is ontworpen.

Maar misschien heb jij het weer van zo'n baotian forum oid en dat die het weer van mij hadden geript. Het is wel overduidelijk een chinees blok verhaal, dus echt gejat is het ook weet niet.
 
Last edited:
om even terug te komen op het verhaal van de carb begrenzing , als je bij sommige carbs de "staaf" gelijk legt met het deksel kan het zijn dat de gasschuif te hoog komt , de naald uit de naaldbuis komt en ernaast komt te zitten. dat is dus niet goed..
 
SPEEDY 50 YiYing (FLextech)

Hallo ,

Ik heb een Flextech 50 (ofwel YiYing)

het volgende heb ik nagekeken bij mijn scooter.
Ik wou hem iets sneller laten gaan,beetje vlotter .

STANDAARD:
-prop in uitlaat: niet aanwezig
-ring variateur:niet aanwezig
-carb zoals hier beschreven CVK;
sproeier standaard 79
-extra restrictie moer in deksel:JA

wat heb ik gedaan:
CARB:
-sproeier verhoogd naar 82
luchtschroef afgesteld /rijds iets vlotter pakt beter op.

1-acelleratie pomp uitgeschakeld: stuk vlotter bij gas geven.

2-restrictie moer in deksel eruit:gaat maar 35 meer..(met moer 49)

3-naald verzet 1 groefje lager,in het midden dus: (loopt dan maar 35)

4-CDI kastje kleur blauw,geen draadlus,geen draad los te maken.


leuk verhaaltje dus hierboven maar bij mij helpen al die dingen geen ene moer..:mad:

wat doe ik fout?tips welkom.

ps mijn leeftijd is 50-respect.9||6
 
Last edited:
Hallo ,

Ik heb een Flextech 50 (ofwel YiYing)

het volgende heb ik nagekeken bij mijn scooter.
Ik wou hem iets sneller laten gaan,beetje vlotter .

STANDAARD:
-prop in uitlaat: niet aanwezig
-ring variateur:niet aanwezig
-carb zoals hier beschreven CVK;
sproeier standaard 79
-extra restrictie moer in deksel:JA

wat heb ik gedaan:
CARB:
-sproeier verhoogd naar 82
luchtschroef afgesteld /rijds iets vlotter pakt beter op.

1-acelleratie pomp uitgeschakeld: stuk vlotter bij gas geven.

2-restrictie moer in deksel eruit:gaat maar 35 meer..(met moer 49)

3-naald verzet 1 groefje lager,in het midden dus: (loopt dan maar 35)

4-CDI kastje kleur blauw,geen draadlus,geen draad los te maken.


leuk verhaaltje dus hierboven maar bij mij helpen al die dingen geen ene moer..:mad:

wat doe ik fout?tips welkom.

ps mijn leeftijd is 50-respect.9||6

dikke cilinder erop zetten, kosten niks voor die yap yum scooters.
 
Back
Top