1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Eurobegrenzer

Discussion in 'Motorisch, tuning en onderdelen' started by SuperSport, 2 December 2017.

  1. SuperSport

    SuperSport New Member

    Joined:
    2 December 2017
    Messages:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Dag forumleden,
    Ik kom uit een tijdperk waar je met de brommer zo hard kon rijden wat je kon. Politie controles bestonden toen niet...
    Helaas is dit nu anders. Voor mijn dochter een Vespa LX 50 4T 4V aangekocht en deze reed 50 kmu op de teller. Dat bleek zo'n 45 kmu reƫel te zijn.
    Dus ik de varioring verwijderd en dan reed hij 62 kmu op de teller. Dat vond ik ok en veiliger in't verkeer. Nu kan ze vlotter mee met de auto's die haar minder gevaarlijk voorbij rijden. Om boetes te vermijden heb ik nu een eurobegrenzer aangekocht maar met deze CDI rijdt de Vespa 75 kmu op de teller onbegrensd en steeds 60 kmu begrenst. Dit vind ik te veel en wil daarom de varioring terug plaatsen. Nu mijn vraag: kan dit zonder gevolgen voor de motor? Of zal dit schade veroorzaken?
    Alvast bedankt voor de tips...
     
    #1
  2. Advertenties - Gesponsorde links (Only for visitors)

  3. Bas

    Bas Administrator Staff Member

    Joined:
    27 May 2000
    Messages:
    8,109
    Media:
    706
    Albums:
    5
    Likes Received:
    121
    Trophy Points:
    213
    Dat kan zonder gevolgen, de varioring is juist iets wat ze standaard gebruiken.
     
    #2
  4. Advertenties - Gesponsorde links (Sign-up to remove)

  5. scooba1994

    scooba1994 Member

    Joined:
    14 August 2017
    Messages:
    51
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Kan dit ook in combinatie met een andere CDI? ik dacht dat een andere cdi vaak resulteert in meer toeren. In combinatie met een vario ring die ook nog meer toeren produceert kan dit dan geen kwaad?
     
    #3
  6. Bas

    Bas Administrator Staff Member

    Joined:
    27 May 2000
    Messages:
    8,109
    Media:
    706
    Albums:
    5
    Likes Received:
    121
    Trophy Points:
    213
    Vario ring geeft niet meer toeren. Vario ring is alsof je de versnelling vastzet in een bepaalde overbrenging.
     
    #4
  7. scooba1994

    scooba1994 Member

    Joined:
    14 August 2017
    Messages:
    51
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    maar dit kan dan verder geen kwaad bij deze specifieke CDI? ik ben namelijk zelf ook van plan om dit te doen en twijfelde hier ook over
     
    #5
  8. Bas

    Bas Administrator Staff Member

    Joined:
    27 May 2000
    Messages:
    8,109
    Media:
    706
    Albums:
    5
    Likes Received:
    121
    Trophy Points:
    213
    Probeer het zo te zien, je scooter zal bv eerst 9000 tpm maken bij een snelheid van 70km per uur omdat je overbrenging die snelheid toelaat. Nu ga je de overbrenging beperken door de vario ring. De scooter blijft dezelfde 9000 tmp maken, maar kan niet verder versnellen naar de 70km omdat de overbrenging dat niet meer mogelijk maakt. Wat je misschien hebt is dat ie overtoeren probeert te maken omdat hij nu nog voldoende kracht heeft bij 50km/u, maar dat durf ik niet te zeggen.
     
    #6
    scooba1994 likes this.
  9. SuperSport

    SuperSport New Member

    Joined:
    2 December 2017
    Messages:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Thx, Bas
    Ik ga de varioring terug plaatsen in combinatie met de eurobegrenzer CDI en post hier later de bevindingen.
     
    #7
  10. eurokit

    eurokit Well-Known Member Staff Member

    Top Poster Of Month

    Joined:
    11 April 2006
    Messages:
    2,401
    Likes Received:
    58
    Trophy Points:
    48
    Met een onbegrensde cdi NOOIT de vario ring meer terug plaatsen.. De vario ring heeft op een 4takt een iets andere toepassing dan op een 2takt scooter..

    Bij een 2-takt scooter werd het vermogen vaak begrensd door de doorgang van de uitlaat te vernauwen... En de ring zorgde voor een flinke snelheids afname..

    Zo ver ik het bij mijn eigen Piaggio New fly 4t 2V heb vast gesteld (en ja ik heb de vario ring ook verwijderd gehad, zonder enige andere aanpassing) Merkte ik toch echt duidelijk dat er een hele zware begrenzing op de CDI zelf zit, want het vermogen word op een bepaald punt direct naar beneden gehaald.. Met de ring ging hij ongeveer 47km/u op de teller.. Zonder de ring zelfs MAAR 52km/u en dat nog met enige moeite door het motortje wat harder te moeten laten draaien.. Voor mij was het verschil zo weinig dat ik de ring maar terug heb geplaatst zoals het allemaal origineel was.

    Daarbij kan ik tot de conclusie komen dat een vario ring op mijn scooter alleen diende om die paar enkele kilometers meer naar de 45km/u waarde te krijgen.. En in mijn geval de vario ring niet zo heel veel voor de snelheid deed..

    Daarnaast een onbegrensde CDI laat meer vermogen toe.. En dat wil je echt niet los laten op je blok met een vario ring erin.. Want ik denk dat dit nogal slecht is voor de nokkenas en de tuimelaars.. Want dat goedje moet dan ineens 2,5 / 3 keer veel harder werken en ik denk dat dit kwa slijtage niet ten goeden komt.. De reden waarom ik de ring terug hebt geplaatst is toch wel termijn der garantie, en met de ring erin trekt hij stuk vlotter dan zonder die ring erin.. En voor die 2 km hoef ik het niet te doen..



    En dat is niet goed voor je motorblok.. Want ook de kleppen / tuimelaars gaan sneller bewegen als je het toerental omhoog schroeft, omdat de riem in de versnelling blijft hangen.
     
    #8
  11. Bas

    Bas Administrator Staff Member

    Joined:
    27 May 2000
    Messages:
    8,109
    Media:
    706
    Albums:
    5
    Likes Received:
    121
    Trophy Points:
    213
    Ik ben toch wel benieuwd aangezien je in beide situaties eenzelfde toerental blijft draaien. Stel je houd die 9000 tpm met en zonder varioring, dan lijkt me dat redelijk eenzelfde belasting?
     
    #9
Advertenties - Gesponsorde links (Only for visitors)

Share This Page