1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

[Ervaringen]Electrische Scooters

Discussion in 'Elektro forum' started by Wouzzie, 8 April 2009.

  1. Wouzzie

    Wouzzie FG(e)X

    Joined:
    29 July 2007
    Messages:
    1,079
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Wie van jullie heeft er ervaringen met een electrische scooter? laat je verhaal kwijt ;)

    Om maar af te trappen, heb vorige zomer een dagje op zo'n ding gereden, was best wel tevreden eigenlijk! nauwelijks lawaai, was eigenlijk net alsof ik op een fiets zat zonder dat ik hoefde te trappen, heerlijk was dat!

    Was alleen wel jammer dat de reikwijte niet zo heel hoog is, dus dat je altijd in de buurt van een stopcontact moet blijven....
     
    #1
  2. Advertenties - Gesponsorde links (Only for visitors)

  3. Just Me

    Just Me Tauris

    Joined:
    17 November 2006
    Messages:
    299
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ik zie zelf (nog) geen toekomst in Electrische scooters, het heeft meer nadelen dan voordelen.

    Even de voor en nadelen van mij op een rij, Vul het gerust aan :)

    Voordeel:

    1: Bijna geen geluid.
    2: Geen benzine en olie verbruik ( Goed voor het milieu )
    3: Minder onderdelen die kunnen slijten of kapot kunnen gaan.
    4: Goede acceleratie.

    Nadelen:

    1: Niemand hoort je aankomen.
    2: De scooter is zwaarder door de accu's.
    3: Accu opladen kost gemiddeld 8 uur ( Kassa voor de energie leverancier )
    4: Berijk is zoon 50 km voor de accu's leeg zijn.
    5: Onderdelen zijn duur omdat er nog niet veel productie van is.
     
    #2
  4. Advertenties - Gesponsorde links (Sign-up to remove)

  5. hertog

    hertog FRESH POT!!!!

    Joined:
    17 November 2008
    Messages:
    355
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    ik werk zelf op electrische scooters.

    ze trekken als een beest op maar dat is het dan ook.
    de technologie is gewoon nog niet ver genoeg.
    wanneer je gas los laat en weer vol aan doet gaat hij heel hard remmen op de motor.
    en dan gaat hij pas weer verder.
    daarbij moet je wel een verschrikkelijk grote accu hebben.

    kort om het zal nog veel beter moeten worden om mensen te laten overwegen
     
    #3
  6. Jasper V

    Jasper V Hej nog rol'n?

    Joined:
    30 September 2001
    Messages:
    3,209
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Dit gaat alleen maar op als de energie duurzaam is opgewekt, anders is het nog maar zeer de vraag of het uberhaupt een voordeel is.
    Wat altijd nog veel goedkoper is dan een volle tank benzine.
     
    #4
  7. Mafs

    Mafs New Member

    Joined:
    31 August 2009
    Messages:
    1,960
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    En minstens 500 keer zo lang duurt.
     
    #5
  8. Jasper V

    Jasper V Hej nog rol'n?

    Joined:
    30 September 2001
    Messages:
    3,209
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Met de elektromotoren zit het wel goed (rendementen van ver boven de 90%).

    Voor de accu's moet nog iets bedacht worden in de vorm van "tankbare" accu's, zodat je net zoals bij het huidige tanken binnen 10 minuten weer verder kunt.
    Dan zullen de elektrische scooters pas echt doorbreken verwacht ik.
     
    #6
    Last edited: 14 September 2010
  9. Jasper V

    Jasper V Hej nog rol'n?

    Joined:
    30 September 2001
    Messages:
    3,209
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Overdrijven is ook een vak...

    De gemiddelde opgevoerde scooter loopt 1:20.
    Als er 5 liter in je tank past, kun je dus 100km rijden.
    Met een volle accu haal je de 50km wel.
    Nu mag jij uitrekenen wat goedkoper is.
     
    #7
  10. Mafs

    Mafs New Member

    Joined:
    31 August 2009
    Messages:
    1,960
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Had het over tanken ;)
     
    #8
  11. Just Me

    Just Me Tauris

    Joined:
    17 November 2006
    Messages:
    299
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Nou ben even aan het rekenen geslagen en heb de AGM Retro als voorbeeld genomen, omdat hier een 4T en E model van is.

    Retro 4T

    Advies prijs: 1375,00 ex afleverkosten
    Verbruik zal rond de 1:35 liggen.



    E-Retro

    Advies prijs 2995,00 ex afleverkosten.
    Verbruik 50km op een volle accu.

    Deze maakt gebruik van een 48v 60ah accu met een laadtijd van 8 uur.

    60ah / 8uur = 7,5 amp per uur.

    48*7,5*8 = 2,880 kwh, bij deze berekening zit je op 70% lading: 2,880 + 30% = 3,774 kwh. Met een gemiddelde Kwh prijs van 0,21 cent kost een volle lading 79 cent.

    Als je elke dag 50km rijd:

    E-Retro: 365* 0,79= 289,27 euro.

    4T Retro: 365* 50= 18250km / 35 = 521 liter * 1.40 = 730 euro

    verbruik kosten verschill: 440,73 euro op jaarbasis.

    De 4T retro is 1620,00 goedkoper, dus 440,73 / 1620,00 = 3,67 jaar voor je de kosten eruit hebt van een E-scooter.
     
    #9
  12. Jasper V

    Jasper V Hej nog rol'n?

    Joined:
    30 September 2001
    Messages:
    3,209
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ah in tijd bedoelde je. :)
    Ook dan overdrijf je: 8*60/10=48 keer zo lang. ;)
     
    #10
  13. Jasper V

    Jasper V Hej nog rol'n?

    Joined:
    30 September 2001
    Messages:
    3,209
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ik ben niet zo thuis in de aanschafprijs van die dingen.
    Op zich lijkt het een eerlijke berekening, maar afhankelijk van de accutechniek kan deze berekening nog veel slechter uitkomen voor de elektrische scooter.
    De levensduur van b.v. een lithium ion batterij ligt ergens tussen de 500 en 1000 laadcycli.
    Dus in het ergste geval is je accu na 1,5 jaar al afgeschreven.
     
    #11
  14. Mafs

    Mafs New Member

    Joined:
    31 August 2009
    Messages:
    1,960
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Heb je een erg grote tank :)
    Maar goed, tot dat de elektromotoren beter worden, en de accu's een langer levensduur hebben en meer kracht kunnen afgeven denk ik dat we voorlopig nog even op onze benzine aangedreven voertuigen rondtuffen ;)
     
    #12
  15. JohnB

    JohnB ik bedoel maar

    Joined:
    25 March 2001
    Messages:
    2,678
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    38
    de actie radiussen zijn aan het oplopen naar de 100km , er is een grote doorontwwikkeling in de accu technologie. Lithium polymeer oid

    En er zijn van bepaalde merken ook snelladers verkrijgbaar , grootste probleem van die dingen is dat het allemaal ching chang bende is qua opbouw.

    En het actieradius verschilt ook verbruiksplaats. Veel optrekken is sneller leeg.

    dingen zijn trouwens redelijk makkelijk op te voeren
     
    #13
  16. Mafs

    Mafs New Member

    Joined:
    31 August 2009
    Messages:
    1,960
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Redelijk makkelijk op te voeren, doormiddel van schakelingen aanbrengen/verwijderen etc?
    Zullen je accu's ook snel leegraken ben ik bang.

    Maar goed, de aanschafprijs is nog te duur voor de meeste mensen ben ik bang.
    Persoonlijk zou ik dan een 4 takt ZIPje kopen, als ik een bejaarde was. (Grapje;))
     
    #14
  17. Tinus_070

    Tinus_070 Haagse Koning*

    Joined:
    22 October 2009
    Messages:
    2,502
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Aanschafprijs is niet rendabel tegenover brandstofkosten die je bespaart.
    Alleen zijn ze nog niet zo ver dat dit in jou voordeel is.

    Net zoals er al word aangegeven, je moet gewoon die accu vol kunnen 'tanken' en weer door rijden.

    Als mensen die brommer 8 uur moeten laten opladen dan zijn er weinig mensen die zoiets kopen.
    Ik heb wel bij een elektrische auto een handig wissel systeem gezien.
    Dus misschien dat je in de toekomst een soort ruil systeem krijgt bij benzine pompjes.
    Net zoals met gasflessen.

    Maar daar zal natuurlijk wel weer een prijskaart aan hangen.

    -

    Tot dusver hebben ze in ieder geval nog geen goede methode gevonden om een accu snel op te laden, geloof dat de minimale tijdsduur 1 uur was, en dan zat hij 75 % vol, de overige 25 % duurde nog eens 3 uur.
    Zie het maar als je telefoon batterij, het eerst streepje gaat net zo lang mee als de andere 2-4 streepjes.
     
    #15
  18. Just Me

    Just Me Tauris

    Joined:
    17 November 2006
    Messages:
    299
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0

    Een ruil systeem werkt ook niet omdat er teveel verschillende accu's worden gebruikt.

    Tenzij de laadtijd aanzienelijk verkort wordt zie ik er nog geen toekomst in.

    Wat wel een leuk alternatief is: Vespa LX 50cc HyS.
    De eerste 50cc hybrid scooter van de Pia groep (helaas nog niet verkrijgbaar in NL)
     
    #16
  19. Tinus_070

    Tinus_070 Haagse Koning*

    Joined:
    22 October 2009
    Messages:
    2,502
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ja maar dan maken ze toch één soort accu voor elektrische scooters? ;)
     
    #17
  20. Just Me

    Just Me Tauris

    Joined:
    17 November 2006
    Messages:
    299
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    dat gaat niet werken omdat:

    - Er zijn nu al te veel verschillende accu types gebruikt, 24V / 48V.

    - Dan moeten alle accu formaten het zelfde zijn en heel gemakkelijk uitneembaar zijn.

    - Je zit ook met de garantie van de accu: Stel je hebt een nieuwe scooter gekocht en je moet je accu bij de pomp omruilen voor een accu die al een paar 100 keer is opgeladen.
     
    #18
  21. Tinus_070

    Tinus_070 Haagse Koning*

    Joined:
    22 October 2009
    Messages:
    2,502
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Types en formaten zijn nog wel te doen.

    Maar vind je garantie verhaal erg sterk, en denk dat zoiets inderdaad een probleem gaat geven.
     
    #19
  22. JohnB

    JohnB ik bedoel maar

    Joined:
    25 March 2001
    Messages:
    2,678
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    38
    enig idee hoe lomp die accu's zijn?
    Dat is een teringwerk om die ff om te wisselen
     
    #20
Advertenties - Gesponsorde links (Only for visitors)

Share This Page