Elektrische Probleem

Thij_apd

Well-Known Member
Ik heb een motorhispania Ryz, met een beetje vaag probleem. Normaal gesproken als je de brommer op contact zet gaat het neutraallichtje branden, kan je de startmotor gebruiken en werken je knipperlichten. Deze werken allemaal niet als is mijn contact aan doe. Pas als de brommer rijdt en toeren maakt krijgen deze dingen ook stroom.

Spanningsregelaar is vervangen, contactslot was nog goed, en accu is ook nog goed. (ook andere getest) Zekering is niet doorgebrand.
 
Advertisement - register to remove this

Pas als de brommer rijdt en toeren maakt krijgen deze dingen ook stroom.

Dit betekent toch dat de stroom vanuit de accu deze onderdelen niet kan bereiken.
Deze zaken worden dus wel van stroom voorzien door de spanningsregelaar die pas stroom begint te leveren als de motor draait.
MAW de laadspoel in de stator en de spanningsregelaar en de bedrading van de spanningsregelaar naar je contactslot zijn in orde maar de verbinding tussen accu en verbruikers niet.

Er kunnen dus 3 zaken niet in orde zijn:

1. De min-pool van de accu is niet goed verbonden met de massabedrading van je kabelboom.
2. De plus-pool van de accu is niet verbonden met de spanningsregelaar en contactslot.
3. Er zit nog ergens een zekering die stuk is of de zekering die je gevonden hebt is toch stuk.

Dus ik zou beginnen de zekering, waarvan je denkt dat deze in orde is , te vervangen voor een nieuwe.
Is dit niet de oorzaak, dan punten 1 en 2 controleren en hiermee bedoel ik meten met een multimeter op het laagste Ohm-bereik.
 
Soms brandt de smeltdraad niet gewoon door maar scheurt.
De eindjes liggen dan wel gewoon tegen elkaar maar vormen dan een overgangsweerstand.
Bij de minst of geringste belasting zakt dan de spanning achter deze zekering in elkaar.
Meet je de spanning achter zo'n zekering met uitgeschakeld contact, dus zonder belasting, meet je gewoon 12Volt en lijkt de zekering in orde.

Bedankt voor de terugkoppeling, altijd fijn om te horen dat iemand geholpen is en wat nog belangrijker is dat we er allen iets van leren.
 
Back
Top