Elektrische, maximale koppel en de werking

ger69

SP 98 - SF3
Hey,

Ik heb even een vraagje. Het is dus zo dat een elektrische auto zijn maximale koppel levert bij stilstand. Ik doe nu mijn profielwerkstuk over elektrische scooters en hier werkt het dus precies het zelfde, maar waarom is dat zo? Bij een benzine auto / scooter heeft het te maken met het toertntal als ik het goed heb, maar waarom dan niet bij een elektrische scooter?

Verder, weet iemand of net als elektrische auto's ook de elektrische scooters zijn gebaseerd op de Driefasige asynchrone motor / Tesla inductie motor?

Alvast bedankt! Mensen die eventueel goede boeken weten / artikelen over het redelijk nieuwe fenomeen elektrisch rijden, ik hoor het graag.
 
Advertisement - register to remove this

Omdat je bij een elektrische motor geen draaiende delen vooraf moet hebben om moment te krijgen. Bij een elektrische motor ( borstel of borstelloos ) is de kracht er zodra jij de spanning over de spoelen/borstels laat lopen.

Bij een verbrandingen motor moet je krukas al draaien om er uberhaupt vermogen uit te kunnen halen. Daarna moet je dus nog mengsel hebben om hetgeen dusdanig te versnellen zodat er vermogen uit gaat komen. Bij een verbrandings motor kun je dus geen instant vermogen creëren.

Er zitten hier volgens mij ook knappe koppen die hiervoor op school zitten.. Dit is mijn verhaal :p
 
Hey, bedankt!

Weet je toevallig een boek / website waar zulk soort informatie is terug te vinden? Heb gekeken in een boek van een vriend die natuurkunde studeert maar daar gaat het nog niet over elektrisch e.d.
 
Back
Top