elec. Vs. mech.

Aerox-Evo70 said:
je weet dat bij ac de zuigerspeling (in koude toestand) kleiner mag zijn ?

Klopt, een ac-cilinder zet relatief meer uit dan een watergekoelde versie.
1-2 honderdsten zuigerspeling blijkt schijnbaar goed te gaan in een luchtkoeler.
 
ABT said:
Klopt, een ac-cilinder zet relatief meer uit dan een watergekoelde versie.
1-2 honderdsten zuigerspeling blijkt schijnbaar goed te gaan in een luchtkoeler.

Dat is wel heel krap...

Die koude speling hangt natuurlijk ook sterk af van de gebruikte zuiger.

/edit scooterzuigers zijn bagger vergeleken met de gesmeden exemplaren die in racekreidlers worden toegepast.
 
Ik wil het prestatie verschil wel is weten als je zonder je std waterpomp rijdt.
Misschien wil ik het zelfs ook wel, zown elec. ding.
 
ABT said:
Klopt, een ac-cilinder zet relatief meer uit dan een watergekoelde versie.
1-2 honderdsten zuigerspeling blijkt schijnbaar goed te gaan in een luchtkoeler.


idd. Op mijn ac 50 vlinder, bedraagt die ook 2 hondersten
 
Speed*BasZ said:
Ik wil het prestatie verschil wel is weten als je zonder je std waterpomp rijdt.
Misschien wil ik het zelfs ook wel, zown elec. ding.
Volgens mij had kossuh een verschil van 0.5pk op dedemsvaart, enige wat dus was veranderd was die pomp:)

-edit-ff nagevraagd en had idd half pk verschil en 600 toeren meer-edit-
 
Last edited:
Raceroxie said:
-edit-ff nagevraagd en had idd half pk verschil en 600 toeren meer-edit-

Dan slaat de meting als een lul op een drumstel. Toerenverschil = de winst...

Je kan het verschil tussen elec en mechanisch best meten.. GEBLOKKEERD dan wel. Daarnaast is het al gemeten, en is de winst met een 20 pk-blok rond de 0.3 a 0.4 pk.

Ikzelf heb er nooit gebruik van gemaakt, omdat het een hele hoop gezeur met ontluchten, bedrijfstemperatuur & accuspanning met zich meebrengt.
 
Sander said:
Dan slaat de meting als een lul op een drumstel. Toerenverschil = de winst...

Je kan het verschil tussen elec en mechanisch best meten.. GEBLOKKEERD dan wel. Daarnaast is het al gemeten, en is de winst met een 20 pk-blok rond de 0.3 a 0.4 pk.

Ikzelf heb er nooit gebruik van gemaakt, omdat het een hele hoop gezeur met ontluchten, bedrijfstemperatuur & accuspanning met zich meebrengt.

Ik ken zelfs gevallen die niets meer scoorde met een elektrische pomp, op mina nog wel. Het blijkt in de praktijk toch nog wel eens setup gevoelig te zijn wat de winst/verlies is.
Overigens ben ik van mening dat bedrijfstemperatuur juist een groot voordeel is van de elektrische pomp, aangezien je je scooter sneller op temp kan laten komen en na kan laten koelen met de motor stil. Ontluchten is ook niet moeilijk mits je zorgt dat de pomp op een laag punt houdt bij het vullen. Het enige nadeel is de accu die je mee moet slepen.
 
Joël said:
Ik ken zelfs gevallen die niets meer scoorde met een elektrische pomp, op mina nog wel. Het blijkt in de praktijk toch nog wel eens setup gevoelig te zijn wat de winst/verlies is.
Overigens ben ik van mening dat bedrijfstemperatuur juist een groot voordeel is van de elektrische pomp, aangezien je je scooter sneller op temp kan laten komen en na kan laten koelen met de motor stil. Ontluchten is ook niet moeilijk mits je zorgt dat de pomp op een laag punt houdt bij het vullen. Het enige nadeel is de accu die je mee moet slepen.

Klopt Joel, ik heb ook niets meer gemeten met een elektrische pomp. Echter moet je je dan even achter je oren krabben en nadenken of je meting wel klopt. Dan kom je tot de conclusie dat het nooit kan dat het niet scheelt en dat er iets mis is met je meting, of door een andere toerental of andere omstandigheden of wat dan ook.
Want iets aandrijven kost altijd energie...
 
Johan... said:
Klopt Joel, ik heb ook niets meer gemeten met een elektrische pomp. Echter moet je je dan even achter je oren krabben en nadenken of je meting wel klopt. Dan kom je tot de conclusie dat het nooit kan dat het niet scheelt en dat er iets mis is met je meting, of door een andere toerental of andere omstandigheden of wat dan ook.
Want iets aandrijven kost altijd energie...

Ik zal je nog eens iets sterkers vertellen: een scooter die met elektrische pomp een paar tienden gecorrigeerd minder scoorde dan met een mechanische, en met het originele waterpomphuis er terug op (dus niet aangesloten) weer op zijn oude score zat. :D
Je ziet af en toe de meest gekke dingen op de testbank...
 
Joël said:
Ik zal je nog eens iets sterkers vertellen: een scooter die met elektrische pomp een paar tienden gecorrigeerd minder scoorde dan met een mechanische, en met het originele waterpomphuis er terug op (dus niet aangesloten) weer op zijn oude score zat. :D
Je ziet af en toe de meest gekke dingen op de testbank...


miss had hij ietsie te lichte rollen zitten
 
Hey!
Jullie reglement laat het gebruik van een batterij toe?
Of werken jullie met een spanning geleverd door een spoel bij onsteking?
 
Wij mochten in de verste verte niet met een batterij op het tarmac komen.
Dan lijkt een goeie pomp mij het beste.
Zeker regelbaar maken!
Want te koude motor is nog slechter dan een iets te warme...
 
Back
Top