Eigenwijze CPI Hussar

dropshot1965

Well-Known Member
Allereerst een goeiedag allemaal.
Ik ben net over gestapt van Scooterfreaks naar hier. Want dat forum is op sterven na, helemaal dood.
Ik ben dus nieuw hier op dit forum en een groentje op scootergebied.
Maar nu mijn probleem......
Ik heb een niet lopende CPI Hussar snorscooter gekocht.
Na het schoonmaken van de carb. en het plaatsen van een nieuwe bougie doet ie het wel.
En loopt ook mooi stationair.
Maar met gasgeven begint de scooter te ploffen en te sputteren.
Maar een nieuwe CDI gekocht en die er in gezet.
Starten en.........nog hetzelfde probleem.
Iemand enig idee waar ik het verder moet zoeken?
Ik heb ook nog effe met de pickupspoel lopen prutsen.
Naar mijn idee stond ie te ver van het vliegwiel af. ik heb 'm er dichter op gezet, maar helaas zonder resultaat.

Hallo, daar ben ik weer.
Heeft even geduurd want ik moet zelf ook werken en geen tijd gehad voor de scooter.
Heb inmiddels de complete ontsteking incl. pickup ook maar vervangen.
Maar het probleem blijft bestaan.
Dus weer een hoop geld voor niks uitgegeven.
Wat moet ik nu nog meer allemaal vervangen zodat dat k..ding het eindelijk is fatsoenlijk gaat doen.
Membraanplaatjes? Sproeier? Spanningsregelaar?
Ik weet het niet meer......:confused:
Ik wordt er een beetje chagrijnig van :mad:
Ik wacht de volgende tip wel weer af.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Van die pickup spoel had je van af moeten blijven.. Deze staat niet voor niets zo hoog. Want nou maak je de kwaal wellicht alleen nog maar erger. Ploffen is vaak de ontsteking die niet meer op tijd staat.. Dus te vroeg of te laat ontsteking...

Sputteren gebeurd als het benzine mengsel te veel word of je een te grote sproeier hebt..

Het kan best zijn dat de ontsteking overslaat en dus ontbrandingen mist.. En dus er mengsel niet ontbrand word en dus dan het sputter effect krijgt.

Ik zou zeggen haal je stator en vliegwiel eens eraf.. En kijk vooral of dat de vliegwiel spie niet gebroken is.

Trek ook even de stekkers bij de ontsteking naar de kabelboom even los en kijk even of er geen groene oxidatie in de stekkers zitten.. Om weer beter contact te krijgen raad ik aan de stekkers in te spuiten met contact spray.

Betreft de stilte hier, dat komt omdat men tegenwoordig allemaal een auto en druk bezig zijn met studie of werk.. Kwestie van even geduld hebben.
 
Zou het ook een kapotte spanningsregelaar kunnen zijn?
Aangezien de CDI die er in zat een smeltgaatje(brandgat) had.
Als de spanning niet goed is, dan werkt de ontsteking toch ook niet optimaal?
 
spannings regelaar zit volgens mij direct achter de stator.. Die zorgt ervoor dat de spanning gelijk blijft

De stator maakt alleen maar wisselspanning (dat heeft te maken dat spoelen langs een magneet van het vliegwiel gaan)

Spannings regelaar is niks meer als een gelijk richtiger zodat er een stabiele spanning ontstaat.. De spanning kan niet zakken of teveel stijgen dan.. Maar bij een defecte spannings regelaar zie je meteen echt simptomen zoals verlichting dat gek doet, dashboard verlichting dat gaat storen of knipperen.. En bij overspanning klapt dan ook je gloeilampen kapot..

Dat de CDI een gaatje heeft zegt niet veel, kan ook een luchtbelletje zijn met het gieten van dat vul spul erin..

Een CDI gaat eerder kapot omdat de condenstor versleten is.. Electrolytisch condensators kunnen uitdrogen naar lagen duur of kunnen gewoon lekken of door branden..

De stator bepaald normaal gesproken de timing (althans de pickup, )

Je kan uiteraard wel even de spanningsregelaar even nakijken, vaak als deze wit uitgeslagen is (oxidatie) dan kan je er wel vanuit gaat dat hij vroeger of later kapot zal gaan.. (zelfde als bij een accu die ineens oxidatie (groene troep aan de polen heeft zitten)

Het zou best goed kunnen zijn of dat de spanningsregelaar de boosdoener zou kunnen zijn..

Een CDI heeft spanning nodig om deze door te kunnen geven aan de bobine, die weer van een lage voltage een hoge voltage van maakt door heeft veel lage voltage in een spoel te versterken zodat het hoge voltage word.

De voeding voor de cdi komt van de spanningsregelaar omdat deze dan al ongeveer 12volt leverd.

Een CDI direct op de stator aansluiten lijkt me persoonlijk niet slim omdat je dan geen over volt beveiliging meer hebt.. Alleen het signaal van de pickup gaat wel direct naar de CDI.
 
Last edited:
Back
Top