Een scooter voor een betaalbare prijs -> Peugeot kisbee 4t ??? (Word nog verplaatst).

Status
Not open for further replies.

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Under contruction

Zoals altijd kan je in diverse klasse een scooter kopen.. Je hebt voor iedere prijs dus wat wils..
Deze zijn ingedeelt in diverse klasse.. Dit houd in dat als je weinig geld uit wilt geven aan een scooter je dan ook moet inleveren op luxe en kwaliteit.. Alles onder de 1200 euro zijn vaak de slechte scooters die heel goedkoop in elkaar zijn gezet.. Dit gold vooral vroeger. Want de laatste paar jaren zijn de nieuw prijzen behoorlijk omhoog gegaan.. Tegenwoordig is rond de 1700 euro budget (instapper) te noemen. Vroeger had je voor 1400 euro een instapper. Ook moet tegenwoordig de prijs erbij gerekend / kenbaar worden gemaakt hoeveel het kost om de scooter service klaar af te leveren. Dit komt dan nog bij de basis prijs bij geteld hoeveel de scooter dan werkelijk kost.
Anno 2018 is dit omhoog gegaan naar 1700 euro.. Dit heeft vooral te maken met de euro 4 norm.. De nieuwere euro 4 scooters zijn voorzien van een injectie systeem dat ook de scooters duurder maakt.. En deze verhoging van de prijs uiteraard voor de consument is. Dit houd in dat de bestaande voorraad euro 2 scooters ook duurder zijn geworden en dit dus gewoon door berekend word voor de oude generatie als de nieuwe generatie scooters.

Je wilt een budget scooter kopen, maar je wilt niet de aller slechtste china scooter van zeg maar 700 - 900 euro die na enkele maanden kapot loopt omdat je hem vaak wilt kunnen gebruiken..

Je komt dan al snel uit op de volgende lijst aan scooters:

- Kymco agility 4takt
- Peugeot kisbee 4t
- Piaggio zip 4t.
- Sym Fiddle 2S
- Kymco Vp50

De peugeot v-clic zet ik er niet meer erbij want deze word niet meer geleverd door peugeot.. Het was dus echt een low-budget scooter van peugeot, vergelijkbaar is met de kymco VP50.. Alleen de Kymco is kwa kwaliteit een heel stuk beter. De peugeot kisbee heeft het stokje van de v-clic over genomen.. Technisch was het blok van de v-clic wel oke (want hij zit ook onder de kisbee namelijk) Alleen kwa kappen ect was het nogal mindere kwaliteit..

Als je een keuze moet maken dan doe je dat ook door te kijken welke scooter de meeste kwaliteit leverd voor de prijs die je ervoor neer moet leggen en hou je ook rekening mee met de prijs van de onderdelen die kosten als je nieuwe onderdelen zal moeten aanschaffen. Iedere keuze heeft zo ze voor als nadelen..

De beste scooter van de lijst is de piaggio zip 4t... De onderdelen zijn net zo goed als van de liberty of de new fly.
Alleen ik ben van mening dat de 10 inch wielen wel een afbreuk doen aan de scooter en ook een negatief effect hebben bij op hogere snelheid snel af te moeten remmen. Voor de rest is de zit perfect alleen het rijgedrag of kinderkopjes of klinder nerveus te noemen. Je merkt echt dat je met een budget scooter van doen te hebben, maar je krijgt wel de meeste waar voor het geld, al moet je hier wel bijna 1800 euro voor neer tellen.

Bij Kymco kom je uit voor 1700 euro bij de VP50.. Deze is te vergelijken met de v-clic, alleen is de kwaliteit het zelfde als van de agility.. Het is een vrij kleine en lage scooter.. Nadeel is vooral dat de kymco orginele onderdelen best duur kunnen zijn...

Daarnaast kan de sym fiddle 2S een intressant optie zijn voor rond de 1700 euro.. Alleen moet je van de retro look houden.. Maar wat als je vrij lange afstanden wilt rijden en toch een grote benzine tank wilt voor die 1700 euro??

De enigste optie is dan of iets meer betalen voor de piaggio zip (dan moet je de 10 inch wielen geen probleem vinden, zou hem gewoon aanraden als je een 25km versie zoekt. Voor een 45km versie zou ik hem niet kunnen aanraden.

Voor 1700 euro en de grootste benzine tank kom je uit bij een peugeot kisbee.. Dat is ook zo ongeveer de enigste optie die er dan nog over blijft.. Het is een prima scooter voor de wat langere afstanden..

Maar waarom in hemelsnaam zou je een peugeot kisbee kopen?? Nou omdat het zo ongeveer het beste is wat je voor dat geld kan kopen.. Nou zou je denken een kisbee?? Dat is toch een China scooter.. Uhm ja hij word inderdaad in China gemaakt zoals meerdere scooters van A-merken vandaag. Alleen deze vallen niet onder de brol exemplaren die van fabrikanten komen waarop je zelf een eigen naam kan zetten.. Peugeot heeft een eigen fabriek in China, waar onder toezicht deze scooters worden geproduceerd.. Ook de v-clic komt daar vandaan, de django overigens ook.. En het zou mij niet verbazen dat de new vivacity en de rest daar ook vandaan komen..

Waar is de kisbee mee te vergelijken?? De kappenset is dezelfde kwaliteit als van de new viva-city.. En dus niet de slechte kwaliteit als van fosti, znen en noem ze maar op.
Daarnaast is het top model van peugeot dat 3400 euro op moet leveren (wat gewoon veelste veel is ) dat de naam django heet dezelfde kwaliteit als van de veel goedkopere broertje de kisbee. Aangezien de django meer premium moet lijken als de vespas van piaggio group..
Ook de new vivacity en de speedfight 3 heeft delen op de scooter zitten waarvan ook gebruikt zijn op de kisbee.. Het blok en subframe van een django bijvoorbeeld zijn hetzelfde van de kisbee... en ook uitwisselbaar..

De v-clic is waarschijnlijk de laatste jaren zo slecht bevallen dat peugeot dit model niet meer in het assortiment heeft zitten, en de kisbee de rol heeft overgenomen

En dan alsnog waarom zou je een kisbee kopen ( ik geeft hieronder wat redenen)

- Voor het geld krijg je 12 inch wielen ( bij zip 4t en kymco vp50 krijg je maar 10 inch wielen)
- Een kunstof brandstof tank, de meeste zijn van metaal, wat bij lange stilstand voor roest vorming zorgt.. Dit gebeurd niet met een kunstof tank..
- 6.5 liter brandstof (de meeste van alle china scooters)
- 139QMB-e blok (er zijn een overvloed aan 3rd party onderdelen voor te krijgen die weinig kosten)
- Het is geen logge scooter, makkelijk met de hand verplaatsbaar, niet heel zwaar en neemt weinig ruimte in.
- Makkelijk te customizen ( diverse verschillende kappensets, kleuren velgen , noem het maar op)
- Een benzine meter (zit niet op alle goedkopere scooters) (vroeger werd er ook vaak alleen een reserve lampje gebruikt.
-De scooter zit vrij goed in elkaar
- Makkelijk opvoerbaar (mits je Pen13 hebt)


Stel je koopt dan toch de peugeot kisbee om een of andere goede reden (dat kan voor iedereen anders zijn). Maar dan loop je tegen het probleem dat de originele fabrieks peugeot onderdelen toch wel schreeuwend duur kunnen zijn.

Daarom wil ik een lijstje maken, voor goede alternatieven die gewoon op je scooter passen en soms ook zelfs beter kunnen zijn dan het originele van peugeot zelf.. Ook wil ik dus aangeven voor welke onderdelen je dan ook het beste kan kiezen kwaliteit gezien. Hierbij komt zowel nieuw als 2ehands ook aanbod.

Cilinder:

- Als je goedkoop aan een 2ehandse originele cilinder kan komen die er goed eruit ziet, is het naar mijn mening de beste deal i.c.m goedkoop zuigertje. (zuigertje van 10-20 euro)
- Een TNT cilinder is net zo goed eigenlijk.. Het is niks meer dan een stuk aluminium of staal met een lomp gat erin.. (bij 2takt maakt de kwaliteit zeker weten wel uit.

- Als ik andere alternatieven heb laat ik dit hier weten.

Zuiger en zuigerveren:

- Het originele zuigertje is wel goed als deze niet beschadigd is, bij de originele peugeot zuigerveren kan je beter van weg blijven. Deze zijn van zeer slechte kwaliteit en zijn schreeuwend duur.. Zelfs een zuigerveren kitje van 10 - 20 euro op bijvoorbeeld ebay zijn van betere kwaliteit.
(deze ervaring is mij in de praktijk overkomen, besteld via easyparts, kreeg dus nieuwe originele brakke peugeot zuigerveren opgestuurd (prijs was rond de 30-50 euro... slik!)

- Overigens kan ik ook het zuigertje van 101_octane aanraden.. Nummer: BT7005 Piston set 50cc incl rings clips and pin for original cylinder 39mm for GY6 139 QMB/QMA Pen13.. Als je goed zoekt heb je deze voor iets minder als 10 euro nieuw. De bijgeleverde zuigerveren zijn beter als de originele van peugeot.

-Als ik andere alternatieven heb laat ik dit hier weten. Al is de 101_octane zuigerkit kwa prijs het beste kwaliteit / prijsverhouding die maar te vinden is.

Cilinderkop: (oud type o.a v-clic)

- De orginele cilinder peugeot cilinderkop kan ik niet echt aanraden voor het 139qmb-e motorblok.
* Hij is namelijk te duur (want boven de 102 euro koop je alleen een kale kopen zonder de onderdelen erin, en daarnaast is het inlaat en uitlaat kanaal van een kleinere doorgang dan het alternatief dat ik zo geef. De originele kop moet je dus eerst alle losse delen voor kopen, klepveren, kleppen en de hele meuk, en daarnaast moet je hem ook nog in elkaar monteren wat een beetje tijdrovend kan werken.


- Het originele alternatief kan zijn; de cilinderkop van 101_octane Nummer: BT13851 Cylinder head assy incl. valves with SAS/EGR system cilinder head assey.. Deze cilinderkop heeft als grote voordeel; is kant en klaar, kwaliteit is goed, en heeft grotere inlaat en uitlaat kanalen (misschien beetje meer performance uit je blok) (ik had voor de kop rond de 50 euro voor betaald) Prima alternatief dus.

- Als ik andere alternatieven heb laat ik dit hier weten.

Voor het nieuwe type cilinderkop na BJ 2014 zijn geen alternatieven, behalve terug bouwen naar het oude type.
Nieuw type kop heeft een breeder nokkenas inrichting.. Ook kan bij dit type het tandwiel los genomen word, terwijl deze bij het oude type geperst zit, maar met enige inzicht wel te demonteren is.

Nokkenas: (oude type o.a v-clic)

- Het goedkoopste alternatief dat ik gevonden heb is van ( je raad het al !) 101_octane.. Nummer: BT3001 Camshaft for 139qmb / qma. Gevonden voor een prijs van maar liefst 15 euro.. Een originele peugeot kost je 53 euro !

- Als ik andere alternatieven heb laat ik dit hier weten.


Krukas PEN 10 en PEN 13

- Zo ver ik weet is peugeot de enige fabrikant die zowel Pen 13 als Pen10 gebruikt in hun motor blokken. Pen 13 is het oude type krukas en het zelfde als elke andere china scooter krukas.. Dus als je een 3rd party krukas koopt zal deze 99% een pen 13 krukas zijn. (tenzij anders aangegeven)
Peugeot gebruikt pen 10 krukassen na bj 2014 en zelfs bij de peugeot django.. Dit is gedaan om opvoeren moeilijker te maken.. Je kan dan niet meer zo makkelijk een big-bore cilinder erop plaatsen.. Ik raad daarom altijd aan, mocht de krukas vervangen worden, stap liever terug naar pen 13.
Want je kan alleen bij peugeot aan een pen 10 krukas komen met een pen 10 zuiger.. Alleen deze originele onderdelen zijn erg prijzig.. (krukas kost je iets meer als 200 euro en de zuiger rond de 60 euro. (het alternatief Pen 13 is veel goedkoper (voor 40 euro heb je al een krukas en voor 10 euro al een zuiger) Kwa prestaties merk je er niks van, wel in de portomonee!.


- Betreft de goedkope krukassen en de ietsie duurdere sport assen. Vind zelf dat er weinig verschil is kwa kwaliteit.. Kan zijn dat de lagers een graadje hoger van kwaliteit zijn.. Maar zelfs een goedkope krukas van 30 a 40 euro zal het prima doen.. Meestal zijn de problemen echter de krukas lagers en de gebruikte motorolie... Om het probleem van de krukas lager zelf te tackelen is de krukas zelf te voorzien van SKF of een ander goed merk.. Hierbij moet er wel erop gelet worden dat het ketting tandwiel (stuurketting) dat deze op tijd staat en dus niet zomaar los gehaald kan worden (je moet dus goed opletten wat je doet, en dit is niet zonder risico.. Het oliepomp tandwiel kan je zo eraf halen en voorzien van een beter lager..

- Als alternatief kan ik de 101_octane krukas aan raden Pen13.. Hij zit in dezelfde categorie als de naraku krukas voor dit blok. (heb het alleen even geen nummer van en zal deze even moeten opzoeken.

- Als ik andere alternatieven heb laat ik dit hier weten.



Carburateur:

- Ik raad aan om bij de originele Deni DPD18J te blijven (het is japanse kwaliteit) en je zal geen betere vinden.
Beste is 2ehands op speur tocht uit te gaan.. Soms vind je ze wel rond de 30 - 40 euro.. (een nieuwe kost je gauw 230 euro)



Cilinder koelingskappen onder en boven 139qmb-e:

* Tip mocht je deze de originele willen hebben en je zoekt dan bij easyparts.nl dan raad ik aan om bij
Peugeot Django 50 4T HERITAGE te kijken in de exploded views.. Kosten 8 euro per stuk wat goed gaat.
Die van de kisbee zijn duurder geprijst, maar het zijn dezelfde kappen.





Under construction
 
Advertisement - register to remove this

Originele peugeot kisbee onderdelen die niet aan te raden zijn vanwege te hoge prijzen en makkelijk uitwisselbaar is met iets goedkopers:

- Ventilator: koste bij easyparts.nl 45,34 euro (er niks hier niks speciaals aan, eentje van een Gy6 blok kost je hoogstens 5 euro.
- Ketting spanner: Een nieuwe kost (origineel) 19,50.. Voor rond de 5 - 10 euro vind je een aftermarket ketting spanner die dezelfde kwaliteit heeft.
- Een originele cilinderkop is niet echt de moeite waard aangezien je hem zelf moet opbouwen.. Alle onderdelen bij een kost je snel 150 - 200 euro)
goed zoeken en voor 45euro heb je een aftermarket kop die compleet geleverd word.
- Orginele startmoter (bij easyparts vragen ze er 140 - 224 euro voor (net waar je kijkt.. Net zo slechte kwaliteit als een chinees van 40 euro)

-Koelings kap ventilator origineel kost bij easyparts.nl ; 44.34 euro.. Ergens anders is er wel iets goedkopers te vinden.
-Originele peugeot krukas ; kost je
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top