Derbi Senda "crosser"

StuntSnuiver

Slider Invasie!
Ey

Ben dus sinds kort bezig om een senda om te bouwen voor de brommercross. Afgelopen jaar voor het eerst meegedaan met een KTM sx60:

[ir]http://4.media.hyves-static.net/1423652435/6/btLc/0/img1423652435.jpeg[/ir]

Bij thuiskomst naar die cross was er niet zoveel meer van over :p

[ir]http://6.media.hyves-static.net/1423635645/6/HERS/0/img1423635645.jpeg[/ir]

Helaas vond ik dit evenement zo vet dat ik de KTM heb verkocht en een senda er weer voor opgehaald heb met een heleboel leuke spullen er bij. Zo heb ik dus maar 100 euro er bij te hoeven te schieten.

Wrak van een senda dus:

[ir]http://i43.tinypic.com/im71cp.jpg[/ir]

[ir]http://i44.tinypic.com/2myuv43.jpg[/ir]

Een of andere lompe boeren manier van een zogenoemd "pro-link" systeem. Dit werkt dus never nooit niet. Ook als je ziet hoe het gelast is ga je huilen. Nooit niet dat die de cross zou overleven.

[ir]http://i43.tinypic.com/6yfynb.jpg[/ir]

[ir]http://i40.tinypic.com/30l02he.jpg[/ir]

Nou ja, nu moet er dan ook toch ook echt maar goeie onderdelen op ipv half werk. Dus met mijn vader naar een cross zaak geweest waar we dus wat sloper hebben bekeken. Waren het inprinciepe eens geworden betreft een oude kawasaki. Zou de complete achterkant overnemen met remmerij. Maar ik vond de prijs te hoog. Dus wat doe je dan? Internet opstarten, waar ik deze jonge tegen kwam voor 50 euro meer waarvoor ik anders alleen de achterkant had.

[ir]http://i41.tinypic.com/no82rl.jpg[/ir]

[ir]http://i44.tinypic.com/2mcgl8h.jpg[/ir]

Derbi slopen

[ir]http://i44.tinypic.com/5ousmw.jpg[/ir]

Daarna de frames wat vergelijken, balhoofd hoeken opmeten etc met het extra KTM frame dat ik er bij had gekregen:

[ir]http://i41.tinypic.com/35li253.jpg[/ir]

KTM slopen

[ir]http://i41.tinypic.com/nzq98o.jpg[/ir]

[ir]http://i41.tinypic.com/n6f149.jpg[/ir]

Alles moet er perfect recht in natuurlijk en we willen de Derbi zo maken dat die zoveel mogelijk de rijeigenschappen van de KTM krijgt. Natuurlijk zal dit nooit helemaal lukken. Dus mijn vader helpt mij met dit ding en maakt dus een mal voor het apparaat:

[ir]http://i44.tinypic.com/2pt5qar.jpg[/ir]

Past perfect

[ir]http://i43.tinypic.com/ao743k.jpg[/ir]

Rekenen, rekenen, rekenen:

[ir]http://i41.tinypic.com/am6vxy.jpg[/ir]

Goh deze zou je zo in de prullenbak willen gooien

[ir]http://i43.tinypic.com/rkyiys.jpg[/ir]

Het is nu vooral mal werk. De mal moet klaar dan kunnen we lassen. Frame wordt daarna de flex in gezet om deze 2 cm naar buiten te buigen zodat de achterbrug er in kan.

Mooiste is dat met al het extra spul dat bij de senda zat mijn budget eigenlijks zo goed als niet is aangetast en ik nauwelijks nieuw spul hoef te kopen. Zelfs met die KTM er bij.

In September is die zeker weten klaar. Dus doe het rustig aan omdat ik genoeg tijd heb en ik stuntrijden belangrijker vind :p

En helaas is mijn camera overleden dus scherpe foto's zitten er voorlopig niet in. Hoop snel weer een nieuwe camera te hebben.
 
Advertisement - register to remove this

Super vet ! Hou wel van een mooie crosser :) Ben benieuwd wat je er van gaat maken! En wie weet zie ik je wel eens op de brommercross ;)
 
Heb me een ongeluk gezeten op die KTM sx60 toen :p. Was super maar had nu zoiets van dat ik graag wat beter wou zitten en ik wil graag hoog springen zonder dat het stuk gaat. En vind dit een mooie uitdaging.

En dit keer het blok beter afstellen. Zit aan deze setup te denken trouwens:

Airsal 50cc (heeel misschien de gilardoni)
Dopler krukas (of power 1 iets in die trans)
16mm carb
MK thrower uitlaat (zit er namelijk al bij)
HPI ontsteking

Verder twijfel ik er nog aan of ik een alu subframe van een crossmotor er op moet plakken

En @ melf16: vast wel :)
 
Heb er idd een subframe bij, maar die kappen die daar op horen te zitten heb ik niet, en wil niet zo'n old skool look hebben.

Het moet een normale brommer zijn tot zover. Dus blok moet origineel zijn met het frame. Voor de rest wat restricties betreft motorische dingen. Dus 16mm carb en 50cc. En twijfel dus of ik wel een alu subframe er op mag drukken of niet. Denk het wel maar weet het niet zeker.
 
kappen zitten allemaal ongeveer hetzelfde , dus besteld je gewoon een stel kappen voor een nieuwer type , complete kappensets kosten geen drol en ziet er meteen degelijk uit :)

verder , het is een SUB-frame.. dus niet HET frame..
 
Ben ik met je eens melf. Zal het overwegen en passen etc, maar mijn voorkeur gaat naar een ander merk subframe aangezien ik niet met oranje kappen wil gaan rijden. Moet mij er nog even in verdiepen betreft plastic etc, aangezien ik ook wil dat het zadel redelijk gaat aansluiten. Anders lijkt het nog nergens naar.

Zal mijn best doen om hem netjes en degelijk op te bouwen :)
 
wat is er mis met de kappen die er al op zitten? Je kunt trouwens het beste ook ff een beschermbeugel aan je radkappen maken zodat je radjes niet meteen krom zijn als je 1x op je gezicht gaat (als er nog geen beugel op zit tenminste)
 
Bescherm beugels heb ik er nog niet omheen. Komt nog een extra radiateur bij. Dus gewoon een soort kooi er omheen lassen?

En volgensmij bespaart het nogal gewicht als ik het subframe vervang voor een alu exemplaar. En daarbij vind ik die van een echte crossmotor net wat sportiever :)
 
een "echte" crossmotor zit ook geen bescherming op voor de radiateur , alleen maar onnodig gewicht :p

de kappen houden al veel tegen ,en bovendien is het stuur zo breedt dat die het meeste opvangt.

een lichtere motor kun je beter mee springen.

ik zou btw niet kiezen voor een 93-er suzuki kwa kappen enz. is moeilijk aan te komen :p

de nieuwere motoren kun je vrijwel alles zo voor kopen , ook gebruikt meer..
 
Dat is ook het eerste waar ik na kijk idd: zien tot in hoever je makkelijk aan de kappen kunt komen. Maar probeer een honda kontje te regelen.

Edit: gooi de brommert nog wel ff op de grond neer zodra beide radjes er op zitten. Even zien hoe dat gaat....
 
Radiateurbeugels van aluminium wegen niet zoveel hoor. En weet niet waar je woont ? Maar bij Laurense motors in Boekel hebben ze heeeeeel veel gebruikt plastic, wat je echt voor een prikkie kunt meenemen. Spatborden voor € 5,- enzo, die er nog zgan uit zien.
 
Hmm daar heb je gelijk in haha :p Balen! Maar wellicht zijn er daar in de buurt ook wel motorzaken waar ze dat soort spul gebruikt in goede staat hebben liggen.
 
Ja weet er wel 1. Waar ik in eerste instantie de achterkant van een kawa zou kopen. Maar is toen uiteindelijk de ktm via marktplaats geworden aangezien die 50 euro duurder was maar dan had ik alles.

Kwa kapwerk is die niet zo duur :p
 
weet niet waar je in friesland zit, anders moet je eens bij henk pel in grootegast kijken, die hebben ook veel 2e hands/sloop spullen.
 
Klopt. Daar ben ik toen ook geweest voor die achterkant. Als de brug en voorvork en de radiateurs etc er op zitten, kijk ik dan daar weer eens voor eventueel een subframe en plastic werk.
 
Back
Top