Om dit topic toch nog een beetje leven in te blazen, ook omdat ik me heel erg verveel op me stage, en me dus op internet bezig ga houden met mijn grote liefde...
Iedereen heeft wel eens foto's gezien van de zogenaamde 'De Jager' uitlaatpoorten, zoals ik ze noem. De ene tuner doet het wel, de andere niet. Terwijl ik dan wel over echte tuners praat, dus de mensen die weten waar ze mee bezig zijn, en niet alles gewoon even wat groter maken
Met de 'de Jager' uitlaatpoort bedoel ik de uitlaatpoorten met de knik erin, dus ipv een 3 hoeksvorm bijna een 4 kante uitlaatpoort maken. ipv een puntige onderkant eentje die net zo recht loopt als de bovenkant, met een plotselinge knik naar omhoog, weer iets de breedte in, en dan tot aan bovenkant uitlaatpoort.
Beetje lastig geformuleerd allemaal, maar ik heb even geen plaatje als voorbeeld.
Omdat deze vorm uitlaatpoort aardig afwijkt van de poorten van een cilinder die uit de doos komt, vraag ik me af wat nou precies jouw mening/ondervinding hierover is.
Wat wil men dus bereiken met zoveel poortoppervlak als het grootste gedeelte van het ontbrande mengsel al de uitlaat in is verdwenen. Het moet dus sowiezo iets te maken hebben met het mengsel dat terugkomt uit de uitlaat, of om de negatieve puls in de uitlaat (de zuigende)meer effect te geven, zodat het beter mengsel aan kan zuigen vanuit de spoelers.
Bijkomend probleem is dan weer dat je veel vers mengsel verliest, maar icm een daarvoor bestemde uitlaat kan dat mengsel weer terugkomen.
Positief gezien zou het dus zo kunnen zijn, je hebt een sterkere zuigende puls vanuit de uitlaat, waardoor je extra mengsel de uitlaat in zuigt Wat dankzij deze uitlaat weer terugkomt, en je dus meer vers mengsel binnen krijgt dan atmosferisch mogelijk is (wat Saint ookal aangaf, alleen is dit er nog een stapje bovenop)
De getunede de Jager cilinders die ik heb gezien waren allemaal voorzien van zo'n soort uitlaatpoort, en het lijkt me duidelijk dat zij weten waar ze mee bezig zijn. Laat het even duidelijk zijn, ik vraag om theoretische onderbouwing, ik wil niets met deze vraag in de praktijk bereiken, ik heb me alleen altijd al geinteresseerd in deze uitlaatpoorten, en ik vraag me af of een van jullie ze wel eens heeft geprobeerd, getest etc. Er zijn nadelen aan, en er zijn voordelen, ik vraag me alleen af hoe deze tegen elkaar opwegen.