Bedankt voor jullie antwoorden,
Helaas zit het niet mee en denk ik dat ik een 139QMB-E blok heb. Ik weet dit niet zeker want ik heb het niet kunnen vinden en het blok heeft een revisie gehad door iemand anders dus zijn er onderdelen evt aangepast. Ter info revisie is gebeurd bij 13000km er staat nu 15xx op. Het model Kisbee is uit 2013. Ik weet dus nu al vrij zeker dat opvoeren hem niet gaat worden. Evt met een “racing” cdi maakt dat nog verschil met een ontgrensde cdi? En wat zijn dan goede cdi’s Naraku?
Over het 139QMB-E blok heb ik het volgende gelezen:
Als je de onfortuinlijke bezitter van een Chinese Peugeot bent, en er blijkt ook nog eens Kisbee op je scooter te staan, dan heb je een aardig probleem als je hem op wilt voeren.
De Kisbee heeft een blok waarbij enkele onderdelen zijn veranderd ten opzichte van een doorsnee chinees. Dat zijn helaas net die onderdelen die wel betrouwbaar waren. De aanpassing lijkt dan ook meer een kostenbesparing, aangezien de 'nieuwe' delen eenvoudiger en lichter van constructie zijn.
De verschillen:
-De normale Kymco / Chinees krukas heeft een 13mm pistonpen. Een Kisbee heeft een 10mm pistonpen, en daardoor zijn zowel de zuiger als de drijfstang iets lichter / goedkoper. Je kan er dus geen vervangende of snellere kymco cylinder op zetten zonder de krukas te verwisselen. Bijkomend nadeel: De losse 50cc zuiger van een Kisbee kost net zoveel als een complete nieuwe cylinderset voor een Kymco.
-De cylinderkop van een Kymco / Chinees heeft een losse klephevelbrug en een nokkenas waar het tandwiel op vast zit gelast. Een Kisbee heeft de klephevelbrug in de kop gegoten en een los nokkenastanwiel. (zelfde als een Piaggio blok). Dit is goedkoper van constructie, en betekent dat je geen kymco nokkenas in een kisbee kan zetten tenzij je de kop zelf ook vervangt.
Als je dus meer trekkracht uit een Kisbee wilt halen ben je veroordeeld tot de aankoop van een nieuwe Kymco krukas en cylinder+kop+nokkenas+klephevelbrug+pasbussen. Dit kost op zijn minst 250 euro aan onderdleen (uitgaande van Naraku krukas, R70 85cc kit en bijhorende klephevelbrug.) U bent gewaarschuwd.
Ik ben daarom eigenlijk van plan een andere scooter te kopen. Ik denk weer 4t, want dat beviel me zo slecht nog niet. Ik dacht aan een zip zijn die een beetje makkelijk op te voeren? Of Aerox 4T, maar dat vind ik een beetje apart.
Andere suggesties?