In tegenstelling tot wat een powerbox verkoper u wil doen geloven kunnen wij u garanderen dat een Powerbox niet goed of slecht werkt op moderne motoren ( EDC17 ) en simpelweg schadelijk is. De nieuwe generatie ecu's detecteert ook het plaatsen van een powerbox. Dus ook al verwijderd u de powerbox voor de servicebeurt dan nog kan de dealer zien dat er een tuning poging is gedaan.
We leggen u kort uit waarom een Powerbox een amateuristische manier van tunen is. Omdat de powerbox maar een klein aantal factoren kan aanpassen is de toepassing onvoldoende veilig te noemen. Door alleen de inspuitdruk ( raildruk ) te verhogen, neemt de ingespoten diesel hoeveelheid drastisch toe, dit levert misschien in eerste instantie meer koppel, maar ook de ingespoten brandstof voor het bovenste dode punt neemt hierdoor toe. Hierdoor ontstaat een situatie die vergelijkbaar is met het vervroegen van het inspuitmoment. De dieselmotor zal dus een hogere tot veel te hoge topdruk en -temperatuur opbouwen. Een standaard dieselmotor zal dit niet lang uithouden. Door de veel te hoge verbrandingstemperatuur in de commonrail en cilinderkamerdruk vertoont de gemiddelde zuiger al snel barsten, waardoor compressieverlies optreedt. De eerstvolgende keer dat de dieselmotor dan zwaarder belast wordt, ontstaan hoge temperaturen in de barst waardoor plaatselijk de zuigerlegering smelt. Met een gat in de zuiger tot gevolg! Powerbox systemen kunnen informatie over de gaspedaalstand niet aanpassen, wat tot abnormaal hoge koppelingsslip lijdt bij auto's met een automatische versnellingsbak. Ook zullen deze dieselmotoren vaak luider draaien (meer ‘dieselklop’). De te hoge koppelslip zal uiteindelijk ook lijden tot schade aan de automatische versnellingsbak zoals bij een multitronic of DSG. Wij raden daarom het gebruik van dergelijke kastjes af.
Er word ook wel eens gesproken over een Powerbox welke alle kenvelden aanpast, deze bestaan niet omdat dit simpelweg niet kan.