Chiptuning

Extera

De oude Titera :)
Ola,

Ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn met chiptuning.
Je kan hier in nederland naar een bedrijf gaan welke je auto chipt.

Maar ik zie ook veel (buitenlandse) bedrijven, welke een kastje verkopen.
Simpelweg aansluiten en je auto is gechipt zeggen ze...

Bijvoorbeeld deze

is dit echt zo simpel? Het klinkt te mooi om waar te zijn, van 160 naar 208 PK voor 230 euro, en simpel weg het kastje tussen de datakabel zetten, en klaar.
 
Advertisement - register to remove this

Niet doen, zijn gewoon prutsers. Je garantie ben je ook kwijt. Beter door een pro laten doen.
Leuk die vermogens maar je heb wel direct kans op foutmeldingen.
 
mijn broer had ooit zo'n ibiza tdi waar we met zon stekkerkastje gingen prutsen..kan je zelf afstellen hoeveel die inspuit ofzo
ding ging er wel sneller van lopen, maar zoop als een ketter, rookte als een kolentrein en schoot te pas en te onpas in de storing.. achja :+
 
Dat kastje, de welbekende powerbox, fopt je motormanagement systeem gewoon. Spuit meer brandstof in.

Gewoon niet aan die ongein beginnen en de auto echt laten chippen. Non turbo motoren hoef je niet te laten chippen want daar zit geen winst in, erg weinig.
 
meer dan 20% power
moet je je drijfstangen/krukas/zuigers
enz aanpassen
idd ben je je garanties kwijt

Dus ik laat een Scirocco 1.4 TFSI chippen van 160 naar 220 pk = 37,5% winst en alles draaid in de soep? Onzin, daarvoor hoef je echt geen dingen aan te gaan passen.
 
dan wie houd je tegen?
gewoon doen dan je auto chippen
veel suc6
uiteidelijk kom je er wel achter
natuurlijk zal niet alles in 1 keer kapot gaan
maar je slijtage zal ook met 37,5% toenemen
denk na
 
:D

Ik zou gewoon een specialist opzoeken ipv z'n beun iets, kost wel wat, maar de ontwikkeling ervan bewijst zich wel.

Ik ben toen met de Leon naar JD geweest, prima ervaring, en meer dan zijn geld waard imo.
 
Dus ik laat een Scirocco 1.4 TFSI chippen van 160 naar 220 pk = 37,5% winst en alles draaid in de soep? Onzin, daarvoor hoef je echt geen dingen aan te gaan passen.

Kan het best aan inderdaad. Mijn 2.4 JTD is door een iemand met fatsoenlijke software (Squadra) gechipt van 150 naar 180pk, heb niet het idee dat het blok er minder van is geworden. Ondertussen toch al een ton zo gereden -:- En dan zijn er nog die met een zelfde blok veel verder gaan, denk aan 240-250pk, zonder zuigers/drijfstangen/krukas aan te passen. Alles er omheen is dan wel al aangepakt, dat dan weer wel :+

Weet trouwens niet veel tuners die echt goed zijn, meestal zie je wel dat de goede vaak maar aan beperkt aantal merken doen. Bijvoorbeeld:
Squadra Tuning - Alfa Romeo / sommige Fiats & Lancia's
JD Engineering - VAG (Audi/Seat/Volkswagen/Skoda)
Beek Autoracing - Mini (maar doen ook andere auto's geloof ik)
Rica - Weet niet precies maar schijnen wel goed te zijn, meerdere merken ook..

Misschien handig om een lijstje te maken met goede en slechte? Tunex en Ziptuning kun je volgens mij beter links laten liggen bijvoorbeeld..
 
aha, zo'n ding heet een powerbox :)
ik vind net een mooie uitleg op ziptuning.nl

In tegenstelling tot wat een powerbox verkoper u wil doen geloven kunnen wij u garanderen dat een Powerbox niet goed of slecht werkt op moderne motoren ( EDC17 ) en simpelweg schadelijk is. De nieuwe generatie ecu's detecteert ook het plaatsen van een powerbox. Dus ook al verwijderd u de powerbox voor de servicebeurt dan nog kan de dealer zien dat er een tuning poging is gedaan.
We leggen u kort uit waarom een Powerbox een amateuristische manier van tunen is. Omdat de powerbox maar een klein aantal factoren kan aanpassen is de toepassing onvoldoende veilig te noemen. Door alleen de inspuitdruk ( raildruk ) te verhogen, neemt de ingespoten diesel hoeveelheid drastisch toe, dit levert misschien in eerste instantie meer koppel, maar ook de ingespoten brandstof voor het bovenste dode punt neemt hierdoor toe. Hierdoor ontstaat een situatie die vergelijkbaar is met het vervroegen van het inspuitmoment. De dieselmotor zal dus een hogere tot veel te hoge topdruk en -temperatuur opbouwen. Een standaard dieselmotor zal dit niet lang uithouden. Door de veel te hoge verbrandingstemperatuur in de commonrail en cilinderkamerdruk vertoont de gemiddelde zuiger al snel barsten, waardoor compressieverlies optreedt. De eerstvolgende keer dat de dieselmotor dan zwaarder belast wordt, ontstaan hoge temperaturen in de barst waardoor plaatselijk de zuigerlegering smelt. Met een gat in de zuiger tot gevolg! Powerbox systemen kunnen informatie over de gaspedaalstand niet aanpassen, wat tot abnormaal hoge koppelingsslip lijdt bij auto's met een automatische versnellingsbak. Ook zullen deze dieselmotoren vaak luider draaien (meer ‘dieselklop’). De te hoge koppelslip zal uiteindelijk ook lijden tot schade aan de automatische versnellingsbak zoals bij een multitronic of DSG. Wij raden daarom het gebruik van dergelijke kastjes af.
Er word ook wel eens gesproken over een Powerbox welke alle kenvelden aanpast, deze bestaan niet omdat dit simpelweg niet kan.

Dus gewoon naar een specialist dus.

// edit: Ziptuning ook niet goed lees ik hierboven? Why?
 
Last edited:
dan wie houd je tegen?
gewoon doen dan je auto chippen
veel suc6
uiteidelijk kom je er wel achter
natuurlijk zal niet alles in 1 keer kapot gaan
maar je slijtage zal ook met 37,5% toenemen
denk na

Pim rijd met z'n VR6 met stock internals en een dikke turbo erop. Doet om en nabij de 400 pk ( 192 std? ). Die slijtage ligt er maar net aan hoe je ermee omgaat ( warm rijden en vroegtijdig verversen met GOEDE olie ).
 
Inderdaad met verstand mee omgaan, een gechipte auto zal door onkunde (nog) meer te lijden hebben dan een standaard auto. Als je alleen maar koud hard gaat rijden, of extra je best doen bij het stoplicht, dan heeft hij meer te voorduren, als je het extra vermogen goed benut met tussenacc dan verbruik je alleen wat meer brandstof...

Joost, Rica doet ook veel Volvo...
 
Gewoon niet aan die ongein beginnen en de auto echt laten chippen. Non turbo motoren hoef je niet te laten chippen want daar zit geen winst in, erg weinig.

Ik heb ook een auto op het oog, een caddy, gewoon diesel.
Maar heeft dus geen nut volgens jou? Ik zag op internet een winst van ~20 pk. Niet dat het me om die 20 pk gaat, maar ze zeggen dat een auto er ook zuiniger op word.

Omdat hij het vermogen afgeeft op een lager toerental, of vergis ik me hierin?
Heb me dit ook maar laten vertellen en heb verder ook weinig verstand van chippen oid.
 
dan wie houd je tegen?
gewoon doen dan je auto chippen
veel suc6
uiteidelijk kom je er wel achter
natuurlijk zal niet alles in 1 keer kapot gaan
maar je slijtage zal ook met 37,5% toenemen
denk na

wh-double-facepalm.jpg
 
Ga naar een bekende specialist toe die ook op maat kan chippen enz. Niet naar een chipflasher.. dan kan je net zo goed zelf een kabel halen en files van inet inflashen.. kost het maar 15euri :p
 
Ik heb ook een auto op het oog, een caddy, gewoon diesel.
Maar heeft dus geen nut volgens jou? Ik zag op internet een winst van ~20 pk. Niet dat het me om die 20 pk gaat, maar ze zeggen dat een auto er ook zuiniger op word.

Omdat hij het vermogen afgeeft op een lager toerental, of vergis ik me hierin?
Heb me dit ook maar laten vertellen en heb verder ook weinig verstand van chippen oid.

Indien je er 20pk bij krijgt, is het een TDI neem ik aan? Dan is het wel degelijk interessant, koppel zal ook flink toenemen... Een atmosferische motor krijgt er d.m.v. chiptuning +/- 7-15pk erbij, en loopt dan wat soepeler... Dat is vaak die 400-600 piek niet waard imo... Bij een turbomotor chip je er zo 30/40pk bij...
 
dan wie houd je tegen?
gewoon doen dan je auto chippen
veel suc6
uiteidelijk kom je er wel achter
natuurlijk zal niet alles in 1 keer kapot gaan
maar je slijtage zal ook met 37,5% toenemen
denk na

ik heb nu 2 tdi`s gehad beide gechipt en mijn 3de gaat straks ook weer, en ik heb nooit gedonder gehad of wat dan ook...het is maar net hoe je er mee omgaat, als je hem niet warm draait en uitlaat lopen na de tijd zal de slijtage ook hoger zijn.

met normaal gebruik is er niks aan het handje.

de goede adressen voor het chippen:

JD (vag)
Van Vught Tuning (vag)
Sqaudra ( met name alfa`s)

Vw golf 3 110 pk TDI --> 140 pk en 330 Nm TKR
Seat Cordoba Coupe 110 pk TDI --> 141 pk en 356 Nm (chip op maat) Van Vught Tuning
 
Last edited:
Dat kastje, de welbekende powerbox, fopt je motormanagement systeem gewoon. Spuit meer brandstof in.

Gewoon niet aan die ongein beginnen en de auto echt laten chippen. Non turbo motoren hoef je niet te laten chippen want daar zit geen winst in, erg weinig.

Het scheelt bij atmosferische motoren vooral in motor karakter.
Fabriekant maakt altijd een afweging tussen emissie, vermogen en brandstof verbruik.

Bij een e30 325i met een goede chip merk je het koppel dipje onderin er wat meer uit is.
Motor loopt echt een stuk soepeler door in het gebied van 2500rpm tot 3500rpm.
Dit was al merkbaar met een beun chip van 3 tientjes :p
Toerenbegrenser na 7200rpm is ook wel leuk voor het geluid :+!
 
Back
Top