Carterdruk

JohanS

Well-Known Member
Oi,

Ik ben weer eens bezig met wat onderzoek, en toen kwam ik in een document dit grafiekje tegen:

Dsc01778.jpg


ATDC betekend dus after top dead center, dus hij begint gewoon boven aan, dan gaat de zuiger dus naar beneden, en logischerwijs wordt de druk in het carter dus ook hoger zoals het grafiekje aangeeft. Maar nu gaan de spoelers open, dus dan zou je denken dat de druk meteen wegvalt in het carter omdat het nu in verbinding staat met de cilinder waar een lagere druk heerst.
Maar als je naar de grafiek kijkt, zie je dat hij nog doorloopt, dit snap ik dus niet. Zou de druk dan nog hoog zijn in de cilinder, iig hoger dan in het carter?
Maar nu weer verder met het verhaal, de druk in het carter valt dus weg omdat er een lagere druk in de cilinder is en de uitlaat komt bij +- 180 graden met een zuigende puls aan. En die puls moet denk ik wel doorgaan totdat de spoelers zijn gesloten.
Maar zoals je in de grafiek ziet, gaat de druk na +- 180 graden weer omhoog! Ik snap hier niets van, wie kan dit mij uitleggen?

Deze test was trouwens met een std. piaggio motor, met een gemaakte expansie uitlaat volgens de formules van blair met nog wat aanpassingen.

Ik hoop op serieuze reacties, alvast bedankt, Johan
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Tweede antwoord weet ik al, het is op 5000 rpm, en dan werkt die uitlaat natuurlijk nog niet goed, logisch dus.
 
Nou, je ziet dus bij EO (Exhaust Open) dat de druk hetzelfde blijft, das logisch. Vervolgens kom je bij TO (Transfers Open) dan gaat de druk wel degelijk zakken. Niet zoveel als jij denkt, maar dat komt denk ik omdat de terugkomende golf uit de uitlaat het zaakje wel een beetje dicht houdt, enkel de verbrandingskamer wordt dan gevuld. Dat is dan dat verlies.

Na 180 graden gaat je zuiger weer omhoog, dan gaat hij weer zuigen, misschien dat je dan in het begin (door een ophoping van mengsle voor je mebraan ofzo) ff een puls 'druk' krijgt, die verdwijnt dan weer omdat de spoelers nog open staan. Nadat die zijn gesloten zal er in principe niet veel meer gebeuren met je druk nee, dat zie je in de grafiek. Gaat je zuiger weer omlaag begint het weer...

Je ziet nu ook duidelijk dat de vulling van de verbrandingskamer dus de hoeveelheid 'druk' is die hij ook zakt nadat de spoelers open gaan, kijk maar hoeveel hij opbouwt (dus het volume van de verbrandingskamer wordt opgebouwd) en hoeveel hij er dan heen transporteert.
 
Je ziet toch dat je druk nog ff doorloopt nadat de spoelers open gaan. En dit kan niet komen doordat de teruggaande puls het uitstromen tegenhoudt, want die puls hoort pas te komen bij +- 180 graden.
Maar ik heb ff een stukje verder gelezen en zeggen dat de pijp te kort was en dat dit het spoelprocess nogal tegen is gegaan. Dus wat jij zegt zou best weleens kunnen kloppen.
Later hebben ze een nieuwe pijp gemaakt dat wat langer was ( de header, diffuser en de baffle zijn 5% verlengd). En toen kwam een behoorlijke winst bij van 6500 tot 9000, alleen het toptoerental lag lager, logisch dus. Alleen daarvan heb ik het crankcase pressure diagram niet.
Maar je laatse alinea begrijp ik niet helemaal Sjoerd, kan je dat nog ff uitleggen?

Ik heb trouwens nog ff verder gezocht in wat documenten, en toen kwam ik op dit uit:

Dsc01780.jpg


Hier zie je dus ook dat de druk nog ff opbouwt, en dit is wel een goeie expansie.
 
Last edited:
Ik denk dat dat dan komt omdat het nu eenmaal 200 keer per minuut gebeurd, anders zou ik het ook zo 1,2,3 niet weten...

Die laatste alinea, ja ik dacht al dat het niet zo duidelijk zou zijn, was moeilijk onder woorden te brengen, nog een keer:

Ik dacht te hebben gelezen dat jij vond dat bij TO de druk niet veel zakte, jij verwachte dat hij totaal wegviel. Ik denk dus dat dat niet zo is. Neem bv die laatste grafiek. Begin bij 0 graden, je ziet dat de druk oploopt tot 1,43 bar oid. Dan gaan de transfers open (ja dit klopt dus niet helemaal, laten we even buiten beschouwing) en zou volgens jou de druk weg moeten vallen. Ik denk dat dan de druk blijft, het wordt alleen meer volume, dus daarom zakt je druk. Nu pak je dus de verbrandingskamer ook mee. Dus zal het mengsel daar ook in moeten komen. En dat extra volume in je verbrandingskamer is precies evenveel, als wat hij opbouwt wanneer hij vanaf 0 naar 135 graden toe loopt. Dat is dus wat hij zakt in de grafiek. Is heel logisch.

Nu ik je post beter bekijk, zie ik dat je dit ook doorhebt, maar dat je er vooral me zat hoe het kwam dat hij nog doorliep.

Kun je hier trouwens ook je spoelsnelheid mee bekijken? Vast wel, dat ozu wel interessant zijn, kun je mooi mee testen. Jammer dat je zon test niet in je eigen schuurtje kan uitvoeren, kun je bv goed zien wat het nut is van scherp of bol maken van de spijlen, of bredere spoeltunnels schelen, etc.
 
als je de carterdruk verhoogd door bijvoorbeeld een kortere cilinder te nemen (en dan wel met alle goed, slag timing etc etc), moet je dan ook grote aanpassingen doen aan de uitlaat vanwege die drukgolf?
 
Nee, als jij de timing van je cilinder hier op aanpast hoef je daar geen rekening meer mee te houden.
 
Originally posted by Sjoerd
Ik denk dat dat dan komt omdat het nu eenmaal 200 keer per minuut gebeurd, anders zou ik het ook zo 1,2,3 niet weten...

Die laatste alinea, ja ik dacht al dat het niet zo duidelijk zou zijn, was moeilijk onder woorden te brengen, nog een keer:

Ik dacht te hebben gelezen dat jij vond dat bij TO de druk niet veel zakte, jij verwachte dat hij totaal wegviel.
klopt
Ik denk dus dat dat niet zo is. Neem bv die laatste grafiek. Begin bij 0 graden, je ziet dat de druk oploopt tot 1,43 bar oid. Dan gaan de transfers open (ja dit klopt dus niet helemaal, laten we even buiten beschouwing) en zou volgens jou de druk weg moeten vallen.
Nee, dit klopt helemaal nietwant bij +- 1.34 bar (bij 115 graden) gingen de spoelers open, en bij 135 graden behaald hij de top (1.43)
Ik denk dat dan de druk blijft, het wordt alleen meer volume, dus daarom zakt je druk.
de druk zakt dus niet, die gaat nog omhoog
Nu pak je dus de verbrandingskamer ook mee. Dus zal het mengsel daar ook in moeten komen. En dat extra volume in je verbrandingskamer is precies evenveel, als wat hij opbouwt wanneer hij vanaf 0 naar 135 graden toe loopt. Dat is dus wat hij zakt in de grafiek. Is heel logisch.
dit snap ik echt niet
Nu ik je post beter bekijk, zie ik dat je dit ook doorhebt, maar dat je er vooral me zat hoe het kwam dat hij nog doorliep.
idd, ik snap er niet veel van dat ie nog doorloopt, ik denk dat de druk in de cilinder dan nog hoger is dan in het carter. Maar de zuiger gaat wel tegerlijker tijd omlaag, dus de carterdruk wordt wel hoger, en de druk in de cilinder wordt lager omdat de verbrande gassen eruit stromen. op een gegeven moment is dus de carterdruk sterker dan de druk dan de cillinder en stroomt het verse mengsel in de cilinder


verder vindt ik het jammer dat iemand van scooterbase die pics eraf heeft gehaald, blijkbaar willen ze op een beginnersniveau blijven hangen.
 
Last edited:
Originally posted by JohanS

Nee, dit klopt helemaal nietwant bij +- 1.34 bar (bij 115 graden) gingen de spoelers open, en bij 135 graden behaald hij de top (1.43)


Dat wilde ik dus ff buiten beschouwing laten... Snap je? Jij zegt dat je het raar vind dat er na die piek (het klopt dus niet precies met spoelers open ja / nee) hij niet HELEMAAL wegvalt, in mijn inziens is dat logisch, het volume wat je opbouwt doordat je zuiger omlaag gaat, wordt dan namelijk gevuld, dus kom je weer op dezelfde druk uit. Maardit is dus neit de verklaring voor hetfeit waarom hij nadat de spoelers open zijn gegaan door blijft stijgen. Dat komt denk ik gewoon omdat het dus 200 keer per minuut gebeurd.
 
Het eerste wat in mij op kwam toen ik dit las was: De zuiger opent de spoelpoorten, op dat moment zit de zuiger tegen zijn maximale snelheid aan. Het mengsel in het carter "reageert" als het ware traag op de opening van de spoelpoorten, waardoor de druk nog iets toeneemt.
 
Volgens mij wordt de zuigende werking die ontstaat in de cilinder een beetje onderschat.

Denk er eens aan als je een glas volledig onder water houdt, en je het daarna anders om uit het water tilt.

Zuiging zorgt er naar mijn mening dus voor dat het mengsel de cilinder in gaat, en niet het verschil in carterdruk door de positie van de zuiger.

Denk wel dat er wel degelijk winst in zit in het opvoeren van de carterdruk, hoe minder het mengsel kan gaan zitten in loze ruimte, hoe sneller het naar de cilinder toe moet.
 
Originally posted by Sjoerd
Maardit is dus neit de verklaring voor hetfeit waarom hij nadat de spoelers open zijn gegaan door blijft stijgen. Dat komt denk ik gewoon omdat het dus 200 keer per minuut gebeurd.

Als de spoelers open gaan. kan / gaat er mengsel vanuit het carter de cilinder in, op hetzelfde moment staan je membraamkleppen open, en die vullen het carter met vers mengsel.

Inprinciepe zou er dan meer mengsel in je complete blok moeten zitten waardoor de druk nog kan doorstijgen. ( redelijk vage uitleg, maar zo zie ik het)
 
Originally posted by BurN
Volgens mij wordt de zuigende werking die ontstaat in de cilinder een beetje onderschat.

Denk er eens aan als je een glas volledig onder water houdt, en je het daarna anders om uit het water tilt.

Zuiging zorgt er naar mijn mening dus voor dat het mengsel de cilinder in gaat, en niet het verschil in carterdruk door de positie van de zuiger.

Denk wel dat er wel degelijk winst in zit in het opvoeren van de carterdruk, hoe minder het mengsel kan gaan zitten in loze ruimte, hoe sneller het naar de cilinder toe moet.

in het carter ben je niet met een vloeisof bezig maar met een gasmengsel, gasmengsel is samendrukbaar een vloeistof niet

dus gaat jou theorie niet geheel op
 
daarnaast is een drukverschil de veroorzaker van een "zuiging" zoals jij dat noemt.

Wat me trouwens opvalt is dat nergens bij timingen waarop een poort open of dicht gaat een duidelijke verandering in de grafiek is af te lezen.

Het waarschijnlijkst lijkt me dat het te maken heeft met de gebruikte uitlaat.
 
Back
Top