JohanS
Well-Known Member
Oi,
Ik ben weer eens bezig met wat onderzoek, en toen kwam ik in een document dit grafiekje tegen:
ATDC betekend dus after top dead center, dus hij begint gewoon boven aan, dan gaat de zuiger dus naar beneden, en logischerwijs wordt de druk in het carter dus ook hoger zoals het grafiekje aangeeft. Maar nu gaan de spoelers open, dus dan zou je denken dat de druk meteen wegvalt in het carter omdat het nu in verbinding staat met de cilinder waar een lagere druk heerst.
Maar als je naar de grafiek kijkt, zie je dat hij nog doorloopt, dit snap ik dus niet. Zou de druk dan nog hoog zijn in de cilinder, iig hoger dan in het carter?
Maar nu weer verder met het verhaal, de druk in het carter valt dus weg omdat er een lagere druk in de cilinder is en de uitlaat komt bij +- 180 graden met een zuigende puls aan. En die puls moet denk ik wel doorgaan totdat de spoelers zijn gesloten.
Maar zoals je in de grafiek ziet, gaat de druk na +- 180 graden weer omhoog! Ik snap hier niets van, wie kan dit mij uitleggen?
Deze test was trouwens met een std. piaggio motor, met een gemaakte expansie uitlaat volgens de formules van blair met nog wat aanpassingen.
Ik hoop op serieuze reacties, alvast bedankt, Johan
Ik ben weer eens bezig met wat onderzoek, en toen kwam ik in een document dit grafiekje tegen:
ATDC betekend dus after top dead center, dus hij begint gewoon boven aan, dan gaat de zuiger dus naar beneden, en logischerwijs wordt de druk in het carter dus ook hoger zoals het grafiekje aangeeft. Maar nu gaan de spoelers open, dus dan zou je denken dat de druk meteen wegvalt in het carter omdat het nu in verbinding staat met de cilinder waar een lagere druk heerst.
Maar als je naar de grafiek kijkt, zie je dat hij nog doorloopt, dit snap ik dus niet. Zou de druk dan nog hoog zijn in de cilinder, iig hoger dan in het carter?
Maar nu weer verder met het verhaal, de druk in het carter valt dus weg omdat er een lagere druk in de cilinder is en de uitlaat komt bij +- 180 graden met een zuigende puls aan. En die puls moet denk ik wel doorgaan totdat de spoelers zijn gesloten.
Maar zoals je in de grafiek ziet, gaat de druk na +- 180 graden weer omhoog! Ik snap hier niets van, wie kan dit mij uitleggen?
Deze test was trouwens met een std. piaggio motor, met een gemaakte expansie uitlaat volgens de formules van blair met nog wat aanpassingen.
Ik hoop op serieuze reacties, alvast bedankt, Johan
Last edited: