Carter tuning #2

Ik durf ook wel met 100% zekerheid te zeggen dat het een Koopmans carter is, mijn blok heeft er ook altijd ongeveer zo uitgezien. Het opvullen van de tapeind gaten leverde op de bank verder geen winst/verlies op het ziet er alleen netter uit. Vandaar dat dit niet opgevult is. Het is meerdere malen getest met verschillende setups. De afwerking van dit blok ziet er wel minder uit dan wat ik gewend was van Fred, maar hij heeft wel altijd al een "grove" stijl gehad zegmaar :p

Ivm het doortrekken, post eens een foto met de cilinder erop.
Wat ik me dan af vraag is wat de reden is dat Fred Koopmans die 'glijbaan' zo diep trok? Je zegt dat het opvullen van het tapeind gat verder geen winst of verlies gaf, maar gaf de 'glijbaan' waarbij zoveel vlees was weggehakt wel winst ten opzichte van een mindere glijbaan?

Ik vraag je niet alles wat je erover weet te grabbel te gooien, maar er wordt op verschillende wijzen naar gekeken en het is in mijn ogen zeer moeilijk te testen, dus ben erg benieuwd wat de uitkomsten waren van het 'op meerdere carters testen'.
 
Wat ik me nog wel af vraag is het volgende: wat is het effect van meer of minder cartervolume/druk?

Ik las iets over de vorm van de grafiek maar dit was nogal vaag voor mij.
Iemand die mij hier iets meer uitleg over kan geven?

Ook ben ik momenteel bezig aan mijn mina carter, die "put" die er is aan het membraam, mag dit gewoon opgevuld worden?

Vermits ik hier in de buurt geen Devcon vind, heb ik ook zo bizon kneedbaar metaal gekocht, is dit stevig genoeg? (ook als je het carter gaat verwarmen voor de lagers te plaatsen?)
 
dus ben erg benieuwd wat de uitkomsten waren van het 'op meerdere carters testen'.

Heel simpel... Het gat dichtsmeren of niet dichtsmeren maakte in geen van de gevallen winst of verlies uit.. (er iets indoen kan dus enkel nadelig zijn, want het kan loslaten :))

Ik kan je vertellen, dat ik met mijn carters ook met zulke huge glijbanen hebben gelopen en dat die blokken ook gewoon knalde... Mijn 23.3 blok van xx jaar terug had ook zulke extreme glijbanen..

Daarnaast heeft Fred aardig wat blokjes gezien & gemaakt, heeft voor Malossi gereden, etc etc, dus ik denk dat hij niet voor niks voor deze vorm gekozen heeft............:X

Wat mijn huidige visie is?? geen idee.... Ik ga van de winter wel weer eens wat proberen voor seizoen 2008.. Nu gewoon van de zon genieten!! :W
 
Mijn nieuwe blok wordt slechts op de spoelers van de cilindervoet gelijk gemaakt. Voor de rest geen cartertuning voor mij. Niet iets waar ik winst in zie.
 
heeft iemand mss foto's van t tunen van een piaggio carter, of komt dit op ong etzelfde neer,

later, thinuz

tunen is een breedt begrip , dus of het daadwerkelijk tunen is wat je hier op foto's ziet is natuurlijk een discussiepunt , en dat doen we hier in dit topic , discuseren over wat wel en wat niet goed is volgens forummembers , als je even gaat rond kijken @ carter topic 1 en 2 kom je er dan ook wel achter dat iedereen weer een andere kijk heeft op cartertuning.

kortom , als jij hier een foto ziet van hoe 1 iemand het heeft gedaan wil dat niet zeggen dat dat goed is , of beter , dus je moet voor jezelf gaan nadenken , de voor en nadelen afwegen van je acties.

zomaar even een carter uitfrezen zoals een ander dat doet is dus imo niet direct tuning. ik zou zeggen maak er zelf wat van.

ik zelf heb vaak mijn carters wel bewerkt gehad , op verschillende manieren maar nu rijdt ik bijv. met een untuned carter wat ook zeer goed werkt. dus wat nu beter is ;)
 
Daarnaast heeft Fred aardig wat blokjes gezien & gemaakt, heeft voor Malossi gereden, etc etc, dus ik denk dat hij niet voor niks voor deze vorm gekozen heeft............:X
Vast niet... Maar ken ook carters zonder glijbaan die hoger scoren, dan ga ik me toch echt afvragen of het boeit. En elke setup zal best anders reageren op een carter, daar kan ik me niet te veel over uit laten, niet deskundig genoeg voor.
Ieder z'n meug, is mijn mening.
 
Mitch, het alleen al zeggen dat je jezelf niet deskundig genoeg vindt vind ik al deskundig 8)

Het feit is dat de combinatie van onderdelen goed moet zijn en er bepaalde dingen zijn die op elke setup werken.
 
ik rij nu met een volledig onbewerkt carter, zelfs de spoelers zijn niet pas gemaakt op de cilinder, en het vermogen ligt al ruim 1pk boven wat ik ooit had durven dromen...

imo zorgt cartertuning niet voor meer vermogen.
voor zover ik heb gezien kun je er eigenlijk alleen de powerband mee bepalen, dus zal het afhankelijk zijn van de uitlaat en cilinder of het carter bewerken wel goed uitpakt of niet.
 
Frees voor de gein eens de spoelkanalen op maat en kijk wat het verschil is...
Kan me niet voorstellen dat een volledig standaard carter winst geeft tov een goed bewerkt carter.
 
ik rij nu met een volledig onbewerkt carter, zelfs de spoelers zijn niet pas gemaakt op de cilinder, en het vermogen ligt al ruim 1pk boven wat ik ooit had durven dromen...

imo zorgt cartertuning niet voor meer vermogen.
voor zover ik heb gezien kun je er eigenlijk alleen de powerband mee bepalen, dus zal het afhankelijk zijn van de uitlaat en cilinder of het carter bewerken wel goed uitpakt of niet.

Grafiekjes ? Kom op met dat bewijs :p
 
Wat ik me dan af vraag is wat de reden is dat Fred Koopmans die 'glijbaan' zo diep trok? Je zegt dat het opvullen van het tapeind gat verder geen winst of verlies gaf, maar gaf de 'glijbaan' waarbij zoveel vlees was weggehakt wel winst ten opzichte van een mindere glijbaan?

Ik vraag je niet alles wat je erover weet te grabbel te gooien, maar er wordt op verschillende wijzen naar gekeken en het is in mijn ogen zeer moeilijk te testen, dus ben erg benieuwd wat de uitkomsten waren van het 'op meerdere carters testen'.
Om nog even wat duidelijkheid te scheppen. Ik heb het over mijn blok, maar dan wel in 2003 ofzo, dus alweer even geleden. Waarom Fred de "glijbaan" zo diep maakte, gewoonweg omdat hij daar toen de beste ervaring mee had en je kan zeggen wat je wilt, maar toendertijd liepen de scooters hard en kwam er een bak vermogen uit.
Later zijn we idd gaan testen met verschillende cartervolumes, diepe/ondiepe glijbanen, zelfs een glijbaan met een bult erin maar daar kan ik idd niet teveel prijs over geven, het testwerk heeft ons vele uren en cartersets gekost namelijk.
Ik durf iig wel met 100% zekerheid te zeggen dat het aanpassen van een carter niet alleen voor verplaatsing/verandering van de powerband zorgt maar ook zeker wel vermogenswinst op kan leveren.
Het probleem is alleen dat het om een totaalplaatje gaat, de combinatie van carter/cilinder/uitlaat en inlaattraject hebben allemaal met elkaar te maken.
Dus dat bij Mark een std. carter meer vermogen geeft dan dat hij ooit had kunnen dromen betekent nog niet dat als jij dezelfde onderdelen koopt het bij jou ook zo gaat.
Welkom in de wondere wereld van 2takt :p
 
ik heb een maand geleden mijn 2fast carter verkocht, was ook door Fred gedaan.

ik zie veel overeenkomsten met de foto hierboven, ook zeer diepe glijbanen en best grof freeswerk en dit carter was niet oud ofzo. als een carter toch hoog vermogen geeft, dan vind ik het niet uitmaken hoe het eruitziet.
 
Back
Top