Carter tuning #2

ik heb vaker carterhelften verwisseld zonder problemen , juist met name piaggio.

er zal uiteraard eens een afwijking in zitten...

ik heb overigens weleens een nieuwe scooter gehad waarvan de carters niet goed waren.

en bij minarelli verticaal ook al eens meegemaakt dat carters niet overeen kwamen.

er zullen altijd foutjes tussen zitten..
 
je mag je zin: er zal uiteraard eens verschil inzitten; vervangen door er zit altijd verschil in. Mijn broeder liet eens een cartewr afvlakken bij de voet en het membraan. Nou riep de frezer: dit is echt om te janken. Je moest eens weten wat je tegenkomt als je zo'n carter uitlijnt...
 
Ik ben het absoluut niet met melf eens dat je carterhelften zo kan uitwisselen, bij zowel minarelli als piaggio past het 9 van de tien keer niet goed! Verschil in hoogte bij de cilindervoet en bij het membraan kom je vrijwel direkt tegen. En dat dicht een metalen voetpakkinkje echt niet af!

Verschillende carterhelften passen wel op elkaar maar het is gewoon absoluut niet optimaal, dit is voor een std scooter nog wel te doen, maar zodra je er mee gaat racen en sprinten verlang je wel wat meer van je carter. Of je moet alles dicht willen smeren met vloeibare pakking en blijven kloten met valse lucht en lekkende voetpakkingen.
 
Ik heb mij ook altijd laten vertellen dat piaggio carters per setje worden gemaakt, en het niet de bedoeling is om het zomaar uit te wisselen. Maargoed...LB allemaal, tuning...
 
carthelften uitwisselen heb ik nooit prob's mee gehad maatje van me rijd met n std 6T met 21,3 pk ook met verschillende carters
 
ja , hou nou maar op over dat carters wisselen , word toch alleen maar welles nietes...

nou weer verder met TUNING ?
 
Heb een how-to gemaakt op Scooter-freaks en wil hierover jullie mening horen omdat het hier wat hoger niveau is:p

HowTo .::Carter tuning::. @ Ditech Morini

De carter tunen is op iedere scooterforum een verschillende mening. De ene smeert zijn smeerkanaal dicht (dom natuurlijk want dan krijgt je lagers minder olie), de ene polijst de carter, de andere schuurt het grof met korrel 120.
Allemaal iedeeën hoe je de beste het mengsel zonder/bijna geen weerstand in de verbrandingsruimte krijgt. Zoals ik al zei heeft iedereen zijn eigen mening maar er zijn 2takt racers en net als bij formule 1 word daar naar de maximale vermogen gezocht, nou heb ik gehoord dat er expirimenten zijn geweest hoe je het beste de carteroppervlakte kan tunen. En na zeer veel testen hebben ze het ondekt.

Dit doe ik
Flow maximaal verbeterd richting de spoelpoorten
Carterdruk wordt geoptimaliseerd



Waarom:
Je schuurt de oppervlakte helemaal glad net als bij een boot en hoe gladder ie is hoe minder weerstand je hebt hoe sneller ie gaat. En daarna stralen, je hebt verschillende soorten zand, de ene fijn de andere grof en dit is het belangrijkste in het hele proces en dat hebben ze (natuurlijk) niet verteld :'(.
Er blijft een dun laagje olie achter, en gladder als dat kan het dan niet worden.

Waarom is dit het beste (mijn mening):
Bij porsche gingen ze cilinder gieten met zand erin, en daarna boren en honen enzo en moesten ze al het zand in de cilinderwand eruit halen. Dit was een helse klus en was vroeger ook duur. Maar als al het zand eruit is dan blijft er kleine gaatjes over waar eerst de zandkorrel in zat. Daar komt dan olie in en die smeert de zuiger. Dus je zuiger word perfect gesmeerd en kon niet meer slijten.

Nou stralen wij hier de carter en gieten we geen cilinder, maar met stralen maak je eigenlijk kleine (micro) putjes in de metaal. En daar blijft dan olie liggen en krijg je zo de beste flow.

En van alle meningen en ideeën vind ik dit de beste en duidelijkst.

Resultaat:
Wat ik merkte na een proefritje was,
Beter gasreactie/sneller oppakken
Blijft beter op toeren net als een crossmotor.

Dit is gwn een kleine verschil wat ik voelde maar dit moet je eigenlijk doen als je teveel tijd hebt of ECHT alle vermogen uit je scooter wilt halen.


Benodigheden:
Tijd en geduld & gezondverstand! (begin er anders niet aan!)
Een straalcabine (gwn stralen)
Schuurpapier van korrel 120 t/m 800/1000
Dremel met frees


De carter met VL12 Malossi membraam. Zoals je kan zien past de membraam net.




De orginele membraam


Ik heb mijn eigen morini blok helemaal uitelkaar en gestraald. Ik heb daarna een schuurpapier (korrel 120) over mijn carter heen geschuurd. Jullie kunnen zien dat de afwerking na het gieten slecht is en het niet glad is.






Ik heb een randje omcirkeld met rood. Dit moet je wegschuren.


En zoals je kan zien heb ik dat helemaal weggeschuurd.


Je hebt smeergaten om de lagers tesmeren. Nou is de rare dat ik hier 2 smeergaten heb bij de spoelpoorten. Maar voor de membraam zit een smeergat gleuf maar geen gat naar de lagers. De lagers worden via die gleuf niet gesmeerd en doet eigenlijk niks, vind het maar raar dat ze daar een gleuf hebben gemaakt. Ik ga dus die gleuf dichtsmeren met Devcon (AKA kneedbaar metaal), dit is van epoxy gemaakt en zeer sterk en zal niet loslaten.

Belangrijk:
Als je goed kijkt in de gleuf, (foto boven je) dan zie je dat ik met een frees er hoekjes in heb gemaakt. Dit doe ik zodat ik cker weet dat de kneedbaar metaal niet loskomt door trillingen of iets dergelijks.


Dit is de Shizzle (vloeibaar metaal) die ik gebruik om de gleuf mee tevullen. Dit is mij aangeraden en kost ook wat maar het is de beste.


Als ij dit zelf gaat doen is 5 gram genoeg om de gleuf tevullen. En het duurt 8/10 uur voordat het goed hard is, maar je kan al schuren na 5/6 uur.


Schuren (korrel 120) en dan krijg je dit.




Laag nummer 2. Ziet er wat beter uit.




Daarna gaan schuren en krijg je een zeer mooi resultaat.




Ik had op de laatste 3 foto's eerst met korrel 120 geschuurd en daarna met korrel 240. Hij voelt nu al glad aan en voel geen onevenheden. Maar dat is dus af :cheer:. Ik ben zeer tevreden met de vloeibaar metaal en dit is gwn de shit die je moet hebben.

dsc02625hm8.jpg

Geschuurd met korrel 240 :)
dsc02637hu2.jpg

Geschuurd met korrel 600 :D

dsc02628pj6.jpg

Me carter helemaal geschuurd tot korrel 600 en ben nu ''officeel'' klaar met schuren.

dsc02645jd3.jpg

Ik heb de spoelpoorten gestraald en bij de membraam.

dsc02647bh5.jpg

Heb ff de flits aangezet zodat je goed kan zien wat ik niet gestraald heb en wat wel.

dsc02649vp0.jpg


dsc02653ux4.jpg


dsc02655oh0.jpg

VL12 membraam op zijn plaats.

dsc02657fq6.jpg


Me andere carterhelft




Daarna gestraald.






Daarna me blokje laten poedercoaten en dit is het resultaat :D
 
Last edited:
ben benieud naar het vervolg !

en over de olie kanalen dicht smere .. ben niet met je eens .. het megnsle vernevelt in heel het blok .. ik denk dat dat voldoende is om ook je lagers te smere ..

wat is jou thoeri hier van ?
 
ben benieud naar het vervolg !

en over de olie kanalen dicht smere .. ben niet met je eens .. het megnsle vernevelt in heel het blok .. ik denk dat dat voldoende is om ook je lagers te smere ..

wat is jou thoeri hier van ?
Het zou ook goedkoper zijn geweest om de blok temaken zonder de oliekanaal, maar ze zitten er toch in, dus ze zitten erin voor een rede.

Ik denk dat je bij sprinters dat wel kunt vullen, aangezien ze rijden op 1:35. Maar het is zo een kleine oppervlakte wat je vult dat je die resultaat niet zult zien op de bank. Vind het eigenlijk raar dat er niemand is die testbank resultaten heeft van en voor het vullen/wegwerken van oliekanaal.

Bij alledaags gebruik zal ik het niet doen!
 
Ik denk dat het wel of niet vullen van een olie kanaal zo weinig verschil op zal leveren dat je het niet kunt ontdekken in je grafiek. Aangezien deze nooit 3 runs achter elkaar het zelfde is.
De meting wordt pas eerlijk als alles in PRECIES de zelfde omstandigheden wordt gemeten (weer, temp van je cilinder/overbrenging/uitlaat enz.) en dat is onmogelijk om te realiseren.
 
Ik denk dat het wel of niet vullen van een olie kanaal zo weinig verschil op zal leveren dat je het niet kunt ontdekken in je grafiek. Aangezien deze nooit 3 runs achter elkaar het zelfde is.
De meting wordt pas eerlijk als alles in PRECIES de zelfde omstandigheden wordt gemeten (weer, temp van je cilinder/overbrenging/uitlaat enz.) en dat is onmogelijk om te realiseren.

of gewoon een geblokeerde meeting:W
 
idd niet te vergelijken, en alsof je met een geblokkeerde meting alle omstandigheden gelijk houdt.., Ik weet wel dat ik niet zoveel moeite meer in mn carter ga steken. Overigens je kon die lagerpassing ook best (parel)stralen hoor.
 
En ik ben juist van mening dat je flink wat aandacht in je blok kan stoppen... Vulling is namelijk een belangrijk onderdeel wat invloed heeft op de plaats powerband...

Hoe lager in toeren je powerband start, hoe meer profeit je er van hebt...

Ik zou dus daadwerkelijk flink wat aandacht aan je carter besteden :!
 
Sjah... de grens.. de grens..

Ik weet in ieder geval, dat het verschil tussen enorm veel, en enorm weinig cartervulling/druk een redelijk te zien is op de bank.... (niet 1,2,3 qua topvermogen, wel in de vorm van de lijn)
 
Last edited by a moderator:
Carterdruk/volume zie je ook in vermogen..

Uit je carter kan je nog best wel veel halen, daar zul je van opkijken.
Je carter stralen is genoeg, schuren hoeft niet, dan soort dingen merk je allemaal niet. Alleen meer moeite voor niks meer.
 
Back
Top