Carter tuning #2

vtec :'(

maar bedoel je op een scooterblok? een 80cc crossercilinder met powervalve aanpassen moet lukken, maar of je wat aan zo'n brede powerband hebt? begrijp wel dat je er waarschijnlijk door de rare opbouw van uitlaatkanaal qua topvermogen op achteruit zal gaan.
 
houdt er wel even rekening mee dat een crosser andere toerentallen draait , en dat het vermogen op een lager toerental ligt , dus is de contructie van de motor ook iets anders , zo kun je met een laagtoerige motor makkelijker met een hoge carterdruk rijden dan met een hoogtoerige , is de carterinhoud echt te klein kan ie gewoon inhouden. (al vaker gemerkt bij sommige blokjes en daar dus mee geexpirimenteerd)

mja , dat is allemaal per situatie anders.

imo is het maximaal groter maken van de spoelpoort niet meteen in verband te brengen met vermogenswinst. bovendien is vaak de cilinder ook niet groter , ga je dit verbouwen (wat ik ook vaak genoeg heb gedaan) haal je eigenlijk alleen maar de cilinder door de war , imo levert het niks op.

en zoveel groter zijn de spoelpoorten ook niet btw van een crosser ,dat valt ook wel mee, en nog wat anders , de slag van een 80cc crossblok is vaak ook groter , dus ook weer een ander effect!

en bedenk ook even dat de zuiger met de slag omhoog het mengsel aanzuigt , en pas bij het naar beneden gaan het mengsel in de spoelpoorten duwt.

wat Martinus zegt klopt ook , over het mengsel dat niet echt in het carter komt , zo is het bij mijn crossblok dus ook dat het carter gewoon bijna helemaal is afgesloten :


http://i230.photobucket.com/albums/ee194/melf500/rm2501.jpg
http://i230.photobucket.com/albums/ee194/melf500/rm2502.jpg


mja , zoals alles in de wereld van tuning , je kunt er wel over lullen , maar als je het niet probeert weet je het nooit , en nogmaals , elk blok zal anders reageren , elk blok zit anders in elkaar...

verder ben ik het met EGT eens dat een goeie uitlaat ook heel erg belangrijk is voor een tweetakt in het hele proces..

Vraagje tussendoor, wat voor merk crossmotor is dat?

En je hebt een prox drijfstang :)
 
De bredere powerband komt behalve door de uitlaat, ook door de powervalve (variabele uitlaatpoorttiming) Ook de afgave van het koppel word hier sterk door beïnvloed.

Het topvermogen per cc en de toeren van wat ik hier heb liggen scoort 41pk bij 11.8k
Het koppel kan ik je niet zeggen.
41pk zal voor een 250cc zijn, dan zit je dus op 164pk per liter, de meeste sprint/race scooters zitten daar al ver boven.
 
@ ruud, ik vind het al prachtig dat je hem aan het lopen hebt, toch zou die extra centreergroef wel handig zijn, aangezien hij met een hpi/eprom sneller beter zou lopen imo.

Hij kan gewoon die curve in zijn carmo zetten, daarvoor is die centreerrand niet nodig.
Door het kleine vliegwiel heeft hij alleen dusdanig weinig massa aan zijn krukas dat ik me afvraag of het daardoor niet slechter gaat lopen.
 
dan heb je het niet over een crossmotor denk ik...
de ktm 250cc 2takt heeft 42-44pk.
(top van zijn klasse)
of je moet het nu over 125cc wegracers hebben (GP).
die hebben wel 50-55pk aan de krukas maar draaien ook een stuk meer toeren.

maar ok, dan heb je het over 41pk op 125cc, dat zou 23pk zijn voor een 70cc, nog steeds niet extreem revolutionair.

ik praat hier wel over achterwiel pk's, op de krukas heb je al gauw 20% meer.
 
Een ktm 250cc heeft echt wel meer als 42-44pk aan het achterwiel.
Een gemiddelde 250cc crosser zit rond de 58/65 pk aan het achterwiel, een 125 zit gemiddeld wel rond de 42/50 hoor.
 
125 cc crossers kunnen getuned wel rond de 40 achterwielpk's hebben hoor.
Echter gemiddeld haalt een crosser dat bij lange na niet aan het achterwiel!
Standaard zitten ze rond de 30-35 achterwielpk's.
Waarschijnlijk ben je in de war met krukaspk's J&M.

125 cc GP racers gaan trouwens wel over de 50 achterwielpk's heen, is ook een iets ander niveau van de techniek.
 
vtec :'(

maar bedoel je op een scooterblok? een 80cc crossercilinder met powervalve aanpassen moet lukken, maar of je wat aan zo'n brede powerband hebt? begrijp wel dat je er waarschijnlijk door de rare opbouw van uitlaatkanaal qua topvermogen op achteruit zal gaan.

in (sommige) gp racers (125 bijv.) zitten ook wel powervalve's ...
 
dat zeg jij , ik denk dat er wel winst in zit , alleen is een powervalve niet zomaar even erop te bouwen.

en velen zullen de geringe winst van zo'n systeem opwegen tegenover de tijd die erin gaat zitten en dus zoiets niet doen..

ook bij een scooter werkt dit systeem ook wel , en zeker bij sprints waar elke tiende van een seconde telt kan dit zeker wel helpen in het gehele plaatje.
 
dat zeg jij , ik denk dat er wel winst in zit , alleen is een powervalve niet zomaar even erop te bouwen.

en velen zullen de geringe winst van zo'n systeem opwegen tegenover de tijd die erin gaat zitten en dus zoiets niet doen..

ook bij een scooter werkt dit systeem ook wel , en zeker bij sprints waar elke tiende van een seconde telt kan dit zeker wel helpen in het gehele plaatje.

ik denk dat t niet helpt, omdat je tegenwoordig al met zo veel snelheid en dus ook al wielspin/wheelie wegrijdt, dat je het vermogen anders niet erop krijgt en door de vario etc heb je al een enorm toerenverloop.
daarbij komt het ook, dat een schakelbak een bredere powerband nodig heeft dan een scooter.
 
ik denk dat t niet helpt, omdat je tegenwoordig al met zo veel snelheid en dus ook al wielspin/wheelie wegrijdt, dat je het vermogen anders niet erop krijgt en door de vario etc heb je al een enorm toerenverloop.
daarbij komt het ook, dat een schakelbak een bredere powerband nodig heeft dan een scooter.

Inderdaad. Aleen de eerste meters kan er meer vermogen behaalt worden, maar daar is totaal geen gebrek aan. In topvermogen lever je alleen maar in. Met een powervalve zou het opzich wel mogelijk zijn je uitlaat wat meer volume te geven. Mogelijk levert dat nog wat op

Gr,
Tom
 
Last edited:
ik denk dat t niet helpt, omdat je tegenwoordig al met zo veel snelheid en dus ook al wielspin/wheelie wegrijdt, dat je het vermogen anders niet erop krijgt en door de vario etc heb je al een enorm toerenverloop.
daarbij komt het ook, dat een schakelbak een bredere powerband nodig heeft dan een scooter.

ja , maar aan de andere kant zou je dan eigenlijk de powerband nog net iets smaller kunnen maken op topvermogen omdat de powervalve je dan toch nog iets meehelpt.

teminste , lijkt mij ..

en dat wheelspin probleem moet je eigenlijk gewoon oplossen , aangezien steeds meer vermogen uit de blokjes word gehaald en dus in de toekomst dit toch aangepalt moet worden.

en als ik kijk naar dikke brommers (dragrace motoren) , die spinnen ook vreselijk maar halen daar soms nog best goeie tijden , of winnen zelfs met spinnende banden!

en daar zit even wat meer pktjes in ;)
 
Inderdaad. Aleen de eerste meters kan er meer vermogen behaalt worden, maar daar is totaal geen gebrek aan. In topvermogen lever je aleen maar in. Met een powervalve zou het opzich wel mogelijk zijn je uitlaat wat meer volume te geven. Mogelijk levert dat nog wat op

Gr,
Tom

hoezo lever je op topvermogen in dan?
 
Op een voertuig met een versnellingsbak denk ik dat het wel werk, omdat je daar een brede powerband wilt. Voor een scooter is het imo niet echt bruikbaar, wat pronk en tom ook al zeggen.
 
powervalve klapt al omhoog bij 9/10K en dan is ons overbrenginkje net uit de slip dus zoown powervalve voegt naar mijn id niets toe

bij een crosser is het eigenlijk ook niet nodig enkel bij de start als je in de valve rijdt rijd je dus niet goed en hoor je een tand lager te gaan.
 
Back
Top