Carburateur ultrasoon gereinigd

Tonyyy

KymTon
Ik heb de carburateur van een Kymco People S in de ultrasoon reiniger gestopt en wilde de resultaten hier delen voor mensen die hier wellicht ook over nadenken:

Carburateur kwam van een scooter die geruime tijd buiten heeft gestaan en niet meer lopend was.

Zie:
vies 1.jpeg
vies 2.jpeg
vies 3.jpeg
vies 4.jpeg

Vervolgens alles uit elkaar gehaald, in de ultrasoon reiniger gestopt met 5% mengverhouding T33, 15 minuten laten 'degassen' en vervolgens 25 minuten laten reinigen op 60-65 graden:
IMG_7782.jpg
IMG_7781.jpg

Resultaat na het afspoelen met warm water en met de compressor afblazen:
schoon 1.jpeg
schoon 2.jpeg
schoon 3.jpeg
schoon 4.jpeg
 
Advertisement - register to remove this

Even mijn rommeltje verwijdert.

Resultaat is gewoon afhankelijk van de basis waar je mee werkt, als de carb al ingevreten is dan valt er natuurlijk minder mee te beginnen, maar zo op het eerste zicht valt het mij iets tegen; zo vind ik de veer niet heel bijzonder schoon geworden. Wil ik echt goed kunnen vergelijken moet ik er nog een paar schoonmaken om het effect te zien, ik zat namelijk zelf in twijfel om een speciaal reinigingsmiddel te kopen maar vraag mij af wat voor nut het heeft vergeleken met wat ander spul wat ik in huis heb.

Kijk, oxidatie en roest krijg je niet zomaar weg en voor dat soort dingen wil ikzelf testen met soda blasting. De vraag is natuurlijk wel of je voor het uiterlijk gaat of het functionele. Voldoende schoon is het zeker wel wat je nu hebt, maar het zou beter kunnen denk ik.
 
Last edited:
volgens mij is ultrasoon meer voor het inwendige, had je met schrobben met een tandenborstel in een bakje diesel meer effect gehad voor de buitenkant, waarná je hem uit elkaar (vlotterbak eraf, sproeiers los) in je ultrasoonbadje had kunnen doen.
 
Scooter carburateurs gaan hier ook in de ultrasoon, wel grotendeels gedemonteerd.
Choke sowieso niet, die is elektrisch, vlotterbak eraf en alle sproeiers e.d. eruit.
Zelfs de carburateur van een 86er Volvo 740 is erin geweest, wel in delen, die is wat groter
Vooraf schoongemaakt met remmenreiniger en een tandenborstel.
Dan op volvermogen en op 60 gr. een paar uur ! in bad..
 

Attachments

  • IMG_4885.jpeg
    IMG_4885.jpeg
    178.7 KB · Views: 9
  • IMG_4886.jpeg
    IMG_4886.jpeg
    186.2 KB · Views: 9
  • IMG_4887.jpeg
    IMG_4887.jpeg
    159.5 KB · Views: 9
Back
Top