Disaster-Master
New Member
Haii,
Ik heb een vraag over het afstellen van de carburateur op m’n Sym Orbit. De scooter is van begin 2014. Kilometerstand heeft net de 10.000 gepasseerd.
Maar voordat ik hierover begin heb ik eerst nog een andere vraag;
Weet iemand wat het partnummer is van de metalen clip welke aan de zijkant van de carburateur (Keihin PD18J) zit gemonteerd en de acceleratiepomp bedient wanneer je het gas open draait? Of waar deze te bestellen is? Hij is afgebroken bij mij en ik kan het onderdeel online nergens vinden. Zie bijgevoegde foto.
Dan over het afstellen: wat is er aan de hand;
De scooter slaat af bij stationair draaien wanneer de motor koud is en slaat ook af wanneer bij koude motor het gas op normale manier word opengedraaid. Bij langzaam/geleidelijk het gas open draaien slaat hij niet af. Dit zou ook kunnen komen omdat de acceleratie pomp nu niet werkt maar zolang de motor koud is moet ik hem bij stationair draaien de eerste 10 minuten met dit koude weer met het gas wel aan de gang houden. En hier heeft het niet functioneren van de pomp geen invloed op. Hij rijd verder wel goed.
De scooter is geheel standaard. Uitgevoerd als snorbrommer.
Als het blok warm is rijd hij ook goed. Trekt goed en vlot op tot aan zn max snelheid; 28 op de teller.
Rollers en variateur ook allemaal standaard.
Bij koude motor start hij zonder gas te hoeven bijgeven. Startmotor hoeft vaak maar 1x rond en hij loopt. Gaat vervolgens door de choke hoog stationair draaien. Dus die werkt. Wanneer ik ongeveer een minuut wacht en de choke uit gaat hoor je het blok inkakken en slaat hij af. Start vervolgens direct weer met 1 druk op de knop, om daarna weer af te slaan na iets van 5-10 seconden.
Het is een originele Keihin CVK carburateur; PD18J.
Stationairsproeier 33, hoofdsproeier 85, gasnaald 18J2.
Luchtschroef staat op 2,5 slagen (900 graden rond) en de clip van de gasnaald zit in het midden.
Toen ik in de zomer de CO meette was deze goed (heb een Gunson G2145 CO meter) en de bougie destijds koffiebruin. Sindsdien daar niet meer naar gekeken.
Stationairschroef staat nu wat hoger afgesteld dan gewenst. Bij warme motor loopt ie voor het gehoor nu eigenlijk iets te hoog stationair. Maar okee; daar kan ik in de wintermaanden wel mee leven. Dit omdat hij anders bij koude start vreselijk loopt te bokken en te laag stationair loopt.
Verder geprobeerd hem wat minder lucht te geven; eerst halve slag en toen nog een halve slag. In koude lucht zit inmers meer zuurstof maar dit hielp niet. Dus weer terug gezet op 2,5 slagen. Als ik de clip van de gasnaald 1 tandje omlaag plaats waardoor de gasnaald dus hoger komt te staan en daardoor meer brandstof door laat rijd de scooter beduidend minder. Komt veel minder snel op gang en loopt dan ook iets minder hard. Denk 1km/uur minder.
Heb hem toen iets meer lucht gegeven en dat hielp een klein beetje maar evengoed slaat hij af bij koude motor. Welliswaar iets minder snel dan voorheen maar het verhelpt het probleem in ieder geval niet.
Veder geen lekkage ofzo bij de carb en naar mij idee is valse lucht ook uitgesloten?
Alles zit goed aangedraaid.
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.
Ik heb zomaar het idee dat de stationair sproeier misschien te klein is? Zou het anders zo 123 niet meer weten..
Ik heb een vraag over het afstellen van de carburateur op m’n Sym Orbit. De scooter is van begin 2014. Kilometerstand heeft net de 10.000 gepasseerd.
Maar voordat ik hierover begin heb ik eerst nog een andere vraag;
Weet iemand wat het partnummer is van de metalen clip welke aan de zijkant van de carburateur (Keihin PD18J) zit gemonteerd en de acceleratiepomp bedient wanneer je het gas open draait? Of waar deze te bestellen is? Hij is afgebroken bij mij en ik kan het onderdeel online nergens vinden. Zie bijgevoegde foto.
Dan over het afstellen: wat is er aan de hand;
De scooter slaat af bij stationair draaien wanneer de motor koud is en slaat ook af wanneer bij koude motor het gas op normale manier word opengedraaid. Bij langzaam/geleidelijk het gas open draaien slaat hij niet af. Dit zou ook kunnen komen omdat de acceleratie pomp nu niet werkt maar zolang de motor koud is moet ik hem bij stationair draaien de eerste 10 minuten met dit koude weer met het gas wel aan de gang houden. En hier heeft het niet functioneren van de pomp geen invloed op. Hij rijd verder wel goed.
De scooter is geheel standaard. Uitgevoerd als snorbrommer.
Als het blok warm is rijd hij ook goed. Trekt goed en vlot op tot aan zn max snelheid; 28 op de teller.
Rollers en variateur ook allemaal standaard.
Bij koude motor start hij zonder gas te hoeven bijgeven. Startmotor hoeft vaak maar 1x rond en hij loopt. Gaat vervolgens door de choke hoog stationair draaien. Dus die werkt. Wanneer ik ongeveer een minuut wacht en de choke uit gaat hoor je het blok inkakken en slaat hij af. Start vervolgens direct weer met 1 druk op de knop, om daarna weer af te slaan na iets van 5-10 seconden.
Het is een originele Keihin CVK carburateur; PD18J.
Stationairsproeier 33, hoofdsproeier 85, gasnaald 18J2.
Luchtschroef staat op 2,5 slagen (900 graden rond) en de clip van de gasnaald zit in het midden.
Toen ik in de zomer de CO meette was deze goed (heb een Gunson G2145 CO meter) en de bougie destijds koffiebruin. Sindsdien daar niet meer naar gekeken.
Stationairschroef staat nu wat hoger afgesteld dan gewenst. Bij warme motor loopt ie voor het gehoor nu eigenlijk iets te hoog stationair. Maar okee; daar kan ik in de wintermaanden wel mee leven. Dit omdat hij anders bij koude start vreselijk loopt te bokken en te laag stationair loopt.
Verder geprobeerd hem wat minder lucht te geven; eerst halve slag en toen nog een halve slag. In koude lucht zit inmers meer zuurstof maar dit hielp niet. Dus weer terug gezet op 2,5 slagen. Als ik de clip van de gasnaald 1 tandje omlaag plaats waardoor de gasnaald dus hoger komt te staan en daardoor meer brandstof door laat rijd de scooter beduidend minder. Komt veel minder snel op gang en loopt dan ook iets minder hard. Denk 1km/uur minder.
Heb hem toen iets meer lucht gegeven en dat hielp een klein beetje maar evengoed slaat hij af bij koude motor. Welliswaar iets minder snel dan voorheen maar het verhelpt het probleem in ieder geval niet.
Veder geen lekkage ofzo bij de carb en naar mij idee is valse lucht ook uitgesloten?
Alles zit goed aangedraaid.
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.
Ik heb zomaar het idee dat de stationair sproeier misschien te klein is? Zou het anders zo 123 niet meer weten..
Attachments
Last edited: