Boete voor zonder helm op snorbrommer.

Mr. Maniac

OWJAJOH?!?!
Wat ik vandaag heb meegemaakt is gewoon lachwekkend, en moet ik met andere leden van het forum delen, mede om ze te waarschuwen.

Alhoewel lachwekkend, het kost me wel E 55. :(

Ik heb een puch city 25, een snorbrommertje en het ding gaat ook echt 25 km/u is verder niet opgevoerd. Het ding is netjes verzekerd, dus ik dacht dat ik lekker onbezorgd kan rijden.

Word ik vandaag door een motoragent(ik zal het maar ff netjes houden) aangehouden, en het eerst wat hij doet is kijken naar mijn typegoedkeuringsnummer.
Hij trekt meteen de conclusie dat mijn snorbrommer, geen snorbrommer is maar een bromfiets en dat ik zonder helm rij.

Ik sta helemaal perplex en probeer aan de hand van verschillende voorbeelden te laten zien dat het een snorbrommer is; de aanduiding 25 km op de cilinder, de kappen met city 25 en het typeplaatje op het frame waarop staat dat het een 'maxi 25' is.

De agent blijft erbij dat het een brommer is omdat er als typegoedkeuringsnummer K0007 staat.

Hij schrijft een boete uit voor rijden zonder helm, en zegt dat ik mijn verzekering moet omzetten, geel plaatje erop en dat ik in het vervolg een helm op moet zetten.
Ik vet pissed off en meteen gaan checken of hij geen fout heeft gemaakt.


Via via ben ik erachter gekomen dat de 'K' van K0007 als typegoedkeuring van een brommer geldt, ik kan dus helemaal niks maken.

Mijn brommertje is verder echt niet aan gerommeld, je zou denken dat het typeplaatje waar 'maxi 25' op staat er oorspronkelijk niet op hoort. Maar in dit plaatje is ook mijn framenummer ingeslagen wat corrospondeert met het framenummer wat bij het typegoedkeuringsnummer staat. Het lijkt mij niet dat je zo maar aan zo'n plaatje kan komen en er een willekeuring typenummer in kan slaan.

Ik ga maandag met het RDW bellen of hier mogelijk een fout is gemaakt, en dat er in plaats van een 'S' (voor snor) een 'K' is ingeslagen.

Verder wil ik iedereen erop attenderen dat ze erop moeten letten of het typegoedkeuringsnummer wel goed is als je een snorbrommer koopt.

Kijk ik nog zo kritisch bij het aankopen van mijn brommertje, denk aan framenummer etc en er zat zelf een verzekering bij.............wordt ik alsnog flink genaaid. :(

Hieruit blijkt maar weer eens hoe krom onze wetgeving wel niet is.
 
Advertisement - register to remove this

Dus omdat JIJ een boete krijgt is de wetgeving krom... Het is heel duidelijk: K0007 is een bromfiets en geldt dus de helmplicht. Sterker nog dit is een Puch bromfiets. Dit goedkeurnummer geld alleen voor dit type puch.

Wat zou er misgegaan zijn:

Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar genoeg gehad van zijn helm en heeft zijn bromfiets afgevoerd door er een 25cc cilinder op te gooien.

Zo zie je maar weer, de wetgeving is niet krom, maar mensen proberen er altijd mazen in te vinden!

Btw, type plaatjes zijn te bestellen en helaas zitten die dingen maar met popnagels vast.
 
Unforgiven_nl said:
Dus omdat JIJ een boete krijgt is de wetgeving krom... Het is heel duidelijk: K0007 is een bromfiets en geldt dus de helmplicht. Sterker nog dit is een Puch bromfiets. Dit goedkeurnummer geld alleen voor dit type puch.

Wat zou er misgegaan zijn:

Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar genoeg gehad van zijn helm en heeft zijn bromfiets afgevoerd door er een 25cc cilinder op te gooien.

Zo zie je maar weer, de wetgeving is niet krom, maar mensen proberen er altijd mazen in te vinden!

Btw, type plaatjes zijn te bestellen en helaas zitten die dingen maar met popnagels vast.


dit gaat toch nergens over ... ik zou een klachtbrief sturen naar de kanton rechter ... niet op basis van dat type plaatje. maar gewoon op het feit dat je netjes standaard verzekerd rijd, en niet bewust was van het type plaatje "k"


vind het ronduit zielig dat ze zo'n boete uitschrijven
 
haman said:
vind het ronduit zielig dat ze zo'n boete uitschrijven

Kijk het is jammer dat iemand zo'n boete krijgt die het echt niet weet. Dr zijn ook heel veel mensen die opzettelijk een oranje plaatje op hun brommer zetten om zo zonder helm te kunnen rijden. Die regel is goed, alleen sommige mensen zijn de dupe door vorige eigenaren die hun brommer als snor verkopen terwijl ze beter weten. Daarom moet je goed op de hoogte zijn van de goedkeurnummers:

B, A, K, L of P = Bromfiets
R, S of U =snorfiets
 
mja , hoe moeilijk is het om het frame om te wisselen , bijv. een brom frame pakken en daar alles van een snor-puch op over te zetten , mischien na een ongeluk of gewoon omdat die iemand niet met helm wou rijden oid.. het framenummerplaatje kun je vrij gemakkelijk overzetten , gewoon popnagels uitboren en nieuwe erin...

mja ,vind het wel erg flauw van de agent om daar een bekeuring voor uit te schrijven in dit geval. maar je hebt nog geluk want je zou nog een bekeuring ervoor kunnen krijgen dat je bromframe als snorframe uitgeeft en dat je verzekering niet klopt.
 
Unforgiven_nl said:
25cc cilinder op te gooien.
8P
maargoed, ik zou in ieder geval in hoger beroep gaan als je de boete binnenkrijgt, misschien dat de rechter wel begrip heeft voor jouw situatie...!
 
Wel vaag. Zoiets moeten ze toch zien tijdens het verzekeren? Want eigenlijk mag je dat frame met een bromfiets framenummer, helemaal nie verzekeren als een sorfiets. Maar dat is wel gelukt.
 
In het typeplaatje zit cker ook gelijk het framenummer geslagen.8P

Denk eens ff na wie gaat er nou bij een brommer,
1 een ander blokje eronder gooien
2 oranje plaatje erop doen, (is zo gedaan maarja)
3 een ander typeplaatje bestellen, hier het framenummer in slaan en het oude plaatje verwijderen, het nieuwe plaatje erop bevestigen met potnagels en hier het framenummer in slaan.

In theorie is het misschien mogelijk, de praktijk lijkt me heel anders. Het is anders verdomd veel moeite om zonder helm te rijden, het is dan makkelijker deze ´brommer´ te verkopen en een ´echte´ snorbrommer te kopen.

Het zou wel logisch zijn als men een snorframe neemt en hieronder een 45 km/u blokje doet met oranje plaatje en dan zonder helm rijd met een gangetje van 45.

Volgens mij is er toen met het importeren van deze puchjes bij alle snoruitvoeringen die K0007 ingeslagen, de politie weet dit gewoon, want toen de agent mij aanhield was het eerste wat hij deed naar dit nummer kijken ipv naar mijn papieren vragen.

Ik heb vandaag al het RDW gebeld, maar zij vertelden mij dat ik contact op moest nemen met de fabrikant/importeur.

Ik ga 100% een bezwaarschrift indienen, want in principe heb ik de wet niet overtreden ik rij gewoon met een snorbrommer met een constructiesnelheid van 25 km/u.
Een 45 km/u bromframe zou zelf veiliger zijn, omdat deze over het algemeen sterker zijn. (bij alle puch is deze voor alle uitvoering hetzelfde, maar goed)

Ik heb nog wat foto´s van mijn puchje toegevoegd om duidelijk te laten zien dat er niet mee gerommeld is.

Maar dit verhaal krijgt nog een staartje.....................
 
En hoe is het afgelopen met het verhaal? Ik ben namelijk bezig met het uitzoeken van de gegevens voor het schouwen en wat denk je, op mijn City 25 staat dus ook de K0007 goedkeuringsnummer. Terwijl bij mij ook ook op het type plaatje MAXI-25 staat en het gewoon een ori City 25 is. Dus ik hoop dat je me wat goed nieuws kan vertellen.
 
Spatie said:
En hoe is het afgelopen met het verhaal? Ik ben namelijk bezig met het uitzoeken van de gegevens voor het schouwen en wat denk je, op mijn City 25 staat dus ook de K0007 goedkeuringsnummer. Terwijl bij mij ook ook op het type plaatje MAXI-25 staat en het gewoon een ori City 25 is. Dus ik hoop dat je me wat goed nieuws kan vertellen.

Bezwaarschrift heb ik toendertijd ingediend en is afgewezen. Agent heeft zijn gelijk gekregen. Boete heb ik dus gewoon moeten betalen.

Komende maand moet ik mijn puchje ook laten schouwen en ik zie de bui dus al hangen. Blijkbaar stond 25 jaar geleden K0007 gewoon voor snorbrommer en is door de gare wetgeving in Nederland dit veranderd en zijn wij dus de lul.

Ik heb op het nieuws ook wel eens gezien dat de klassieke solexrijders ook de lul zijn omdat zij hun solex ook niet op kenteken kunnen zetten.

Je puch kun je straks bij het grof vuil zetten of met een helm op gaan rijden.
 
Het is gewoon een brommerframe, dusja de politieagent heeft gewoon gelijk.. zie een 2e hands Snorframe te fixen op marktplaats.nl o.i.d. :)
 
Ik ga toch proberen mijn gelijk te krijgen. Bij piaggio zijn hopelijk de framenummers goed genoteerd, aan de hand van het framenummer moeten ze kunnen zien of het een snor of een brom is. Ik denk dat er vroeger een fout is gemaakt bij de RDW, dus dat ze bij een serie van die city 25 het verkeerde goedkeuringsnummer hebben ingeslagen. Het is te hopen dat dit een veelvoorkomende klacht wordt. Ik vind het wel erg idioot, want mijn brommer is echt als snorfiets geleverd dus moet er gewoon ergens een fout zijn gemaakt.
 
gewoon een s erin in slaan :p k heel klein beetje wegvijlen en dan zn inslag letter kopen kan je wel ergens krijgen bij een goede bouwmarkt en dan frame opnieuw spuiten en dan klacht indienen.

Nee er is gewoon niets tegen te beginnen want er staat gewoon een k in en is gewoon alles op overgezet van een brom naar snor
 
Back
Top