Betere koppel op mijn piaggio blok

RoiiB

Well-Known Member
Hallo allemaal,

Scooter: Gilera Typhoon 1999, Piaggio 2t Blok luchtgekoeld.

Ik ben al een tijdje aan het zoeken door forums voor een goede setup waaruit ik veel koppel kan halen zonder al te veel snelheid. Ik rijd momenteel vrij standaard:

> 50cc std
> Dellorto 17.5mm
> Uitlaat std (ontgrenst)
> Vario std (ring eruit)
> Koppeling std
> Krukas std

Topsnelheid teller: 78 (60 op GPS)

Alles is goed afgesteld en heeft tot mijn verbazing al erg veel koppel en trekt goed en fel door voor m'n setup (krijg ik ook van andere te horen).

Wat ik wil bereiken:
- Meer koppel.
- Onopvallend (std uitlaat behouden)
- Niet al teveel topsnelheid erbij (liefst maximaal 70 op GPS).

Ik zit er nu aan te denken een DR70 aan te schaffen. Ik lees dat deze vrij laagtoerig is (ong. 9k) en daardoor ook niet veel herrie maakt en te snel zal lopen. Ook schijnt hij makkelijk overweg te kunnen met me standaard ontgrensde uitlaat en standaard Krukas. Kan iemand met ervaring dit bevestigen?

Iemand anders vertelde me dat een DR70 op een piaggio blok wel veel meer top zal produceren in tegen stelling tot een Minarelli, klopt dit? Lijkt me sterk namelijk.

Mocht iemand een soort gelijke setup hebben of hebben gehad kan je mij dan vertellen hoe jouw ervaring was ook met je topsnelheid?

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

hallo,

Ik zit er nu aan te denken een DR70 aan te schaffen. Ik lees dat deze vrij laagtoerig is (ong. 9k) en daardoor ook niet veel herrie maakt en te snel zal lopen. Ook schijnt hij makkelijk overweg te kunnen met me standaard ontgrensde uitlaat en standaard Krukas. Kan iemand met ervaring dit bevestigen?

deze setup is mogelijk, en het zal vrij veel koppel opleveren, alleen niet wat deze cilinder zou moeten leveren met de aangeraden extra's.. uitlaat, carburateur e.d.
het volgende is dat als je deze cilinder zet ga je je krukas veel meer belasten als met een 50cc. en je zal alles moeten afstellen, je benzinetoevoer aanpassen zodat je kan blijven rijden, en je rollen en veren in je vario aanpassen zodat je het nieuwe extra vermogen op de weg kan zetten.
veel mensen zullen zeggen dat je een net zo goed rersultaat behaalt met een goede terugloop uitlaat en een grotere carb (17,5mm/19mm) omdat bij een vario automaat de "trekkracht" en topsnelheid altijd met elkaar verbonden zijn. er valt wel iets te spelen, maar dit is het algemene idee bij een vario.
hierbij kan je denken aan je drukveer te veranderen, maar dit gaat in combinatie met je rollen, dus dat word veel rollen testen.
je kan ook je trekveren veranderen, maar het enige wat je hiermee veranderd is het aantal toeren waarmee je motorblok begint te "rijden".

als je het zelf wil gaan doen zijn er nog veel meer dingen waar je mee te maken gaat krijgen, dus het is verstandig om nog wat topics hierover op te zoeken



ik hoop je hiermee te hebben geholpen, en dat je je keuze kan maken

mvg, stefan
 
Met de 70cc zal je top alleen maar hoger worden in verhouding met meer koppel.. Dan zit je al rond de 90 km op de teller..
Dat bij piaggio je harder zal gaan als bij minarelli is niet waar.. Met beide zal je flink hoger eindigen in top..

Vergeet niet dat je met een 50cc ook niet onbeperkt door kan gaan om meer koppel te krijgen.. De boring is dan gewoon te klein.. Je zou nog wel wat met vertandingen (origineel snor) kunnen spelen, misschien dat je dan nog iets aan koppel kan winnen.. De enige andere optie op 50cc is een andere goede koppel uitlaat.. En eventueel wat sport varios proberen.. Voor de rest is de rek er dan wel eruit.
 
Back
Top