Beta ark, rijdt niet volgas, behalve op de bok

Mr_fx

New Member
Ik heb hier een Beta ark ac, deze heb ik als schade brommer opgekocht en ben ik aan het opknappen.

Volgens mij is ie geheel origineel. Km 10500

Nu doet, zich een probleem voor.

Stationair loopt ie prima, en op de bok kan ie volgas. Maar als ik wil rijden krijg ik bij cq 20/25 kmh het bwoap geluid

Acties ondernomen,
Nieuwe bezine
Nieuwe bougie
Carb schoongemaakt
Sproeier schoongeblazen (66)
Na starten zelfde probleem

Andere uitlaat yasuni z plus sproeier 72 geprobeerd, zelfde probleem.

Extra massa aangelegd, zelfde probleem

Vanavond ga ik de bobine verwisselen, hopende daarmee verder te komen

Iemand suggesties?
 
Advertisement - register to remove this

Heb je al gecontroleerd op valse lucht?? Ik weet niet wat het bouwjaar van de scooter is, maar vind 10500km zelf nog wel een beetje aan de lage kant..
 
Bouwjaar is 2006, de voorkant was totaal weg door ongeluk.
Weet niet wanneer het o geluk is geweest want die gene van wie ik hem heb, heeft hem weer van een ander (wou hem zelf opknappen) niet aan toe gekomen.

Ga zo straks valse lucht checken

Thx
 
Is het een lucht gekoelde ark of een vloeistof gekoelde ark. Want als het een vloeistof gekoelde is zou die ook vloeistof moeten geen lekken bij het lek. Dit is uiteraard niet het geval bij een luchtgekoelde cilinder..

Let er wel even op bij het monteren dat je dit goed doet, anders heeft het vervangen geen zin... Controleer of dat de cilinderkop aan de onderkant dat op de cilinder komt vlak is.. Als dat niet geval is raad ik aan om voor een andere kop te te kijken die wel recht is..


Bij het aandraaien moet je dit kruislinks aandraaien met dezelfde hoeveelheid kracht... Met de hand is het prima te doen, een moment sleutel heb je niet perse nodig.. Want het komt niet zo precies als het bij een 4takt motor wel precies moet.

Beste wat je kan doen is de moeren zo draaien dat de moer licht tegen de kop komt.. En dan kruislinks de moeren even veel aandraaien zoals dit:

velg-aandraai.jpg


Maar met een moment sleutel is het wel makkelijker te doen zonder snel een fout te maken.. Stel je moet de kop op 15nm draaien. Stel je de moment sleutel eerst op 7nm af.. En dan draai je alles kruislinks aan.. Hebben ze allemaal 7nm bereikt dan stel je hem af op die 15nm en dan trek je ze allemaal nog even na. Hoeveel nm je aan moet draaien staat normaal gesproken in de service manual voor beta ark of eentje voor het minarelli horizontaal blok.


Bij het aandraaien mag je ook eerst bij 3 beginnen dan 4, dan 2 en 1..

Of eerst 4, dan 3, dan 1, dan 2. als je maar het kruis patroon aanhoud.. Dit zorgt ervoor dat je de kop niet bij 1 en 4 te strak hebt zitten en de boel dus iets schuin komt te zitten.
 
Het is een lucht gekoelde beta.

Eerder gisteren gecheckt op valse lucht en hij/zij (?) leek trok valse lucht bij de koppakking.

Gisteren nieuwe pakkingen geplaatst, maar hetzelfde probleem is er nog steeds.

Vanavond krukas keerring bekijken.

Thxs voor je reactie
 
Als je gaat ckecken voor valse lucht moet je een zeepsopje maken waaar veel bellen in zitten , neem dat schuim en smeer het op de plek die je denkt dat lekt, als je hem dan probeert te starten zie je dat er kleine bubbeltjes ontstaan, als hij veel lekt vliegt het schuim gewoon weg .neem een poetsmiddel en wat water voor je zeepsopje , denk eraan gebruik alleen het schuim ervan
 
Een sopje, die hoor ik voor het eerste.
Heb gechecked met rem reiniger, rond de cilinder ging hij duidelijk anders lopen, viel zelf uit

Dacht dat ik hem had, blijkbaar niet
 
Het is een lucht gekoelde beta.

Eerder gisteren gecheckt op valse lucht en hij/zij (?) leek trok valse lucht bij de koppakking.

Gisteren nieuwe pakkingen geplaatst, maar hetzelfde probleem is er nog steeds.

Vanavond krukas keerring bekijken.

Thxs voor je reactie

Ook geen scheurtjes in het spruitstuk (dat ding waar de carburateur in zit) Als het al een kleine scheur is dan kan dit al valse lucht opleveren.
 
Alles weer gechecked (ook met schuim)
Ziet er momenteel naar uit dat er een lek zit bij de uitlaatpakking.

Bij het plaatsen van de nieuwe kop en voet pakking viel me op dat ze best veel vloeibare pakking haden gebruikt bij de uitlaatpoort (leek zelf ook niet 100% vlak)
Zelf een normale pakking terug gestopt

De bobine is het niet, die héb ik geheel vervangen door een ander

Spruitstuk lijkt het ook niet te zijn, vanavond eerst vloeibaar of evt dubbele pakking monteren bij uitlaat
 
Back
Top