Bepalen voorontsteking

Big B NRG

Well, this is awkward
Hallo,

Omdat scooters gevorderen de laatste tijd wat dood is, post ik dit onderwerp.
Ik zou graag eens willen weten, hoe men de voorontsteking bepaald van een ontsteking.

Stel je hebt een volledig programeerbare ontsteking. Je bakt een curve. Hoe weet je dan op hoeveel graden/mm hij moet ontsteken? Ik neem aan dat het iets met je curve te maken heeft.

Ik wil dus dat verband weten. Wie helpt me?
 
Advertisement - register to remove this

Elke ontsteking heeft zijn merktekens.
Op welke positie deze merktekens moeten worden afgesteld staat in de gebruiksaanwijzing van die ontsteking. (Bij programmeerbare ontstekingen is dat vaak op 0 graden)

De curve zelf moet je gaan proberen, maar er zijn genoeg curves te vinden die je als startpunt kunt nemen.
Het voordeel van een programmeerbare curve is dat je in principe nooit meer aan de stator hoeft te draaien.
 
en je kunt dus op een gewenst toerental je punt waarop ie ontsteekt bepalen.. (ofwel een curve maken)

een programeerbare ontsteking kun je dus helemaal zelf een curve mee maken , er zijn verschillende motortjes met verschillende karakters , maar deze karakters kun je dus nog gunstiger maken door de curve nog beter te maken dan dat een "gewone" curve al is..
 
voorontsteking wordt bepaald door de beginwaarde van de curve in je cdi.

bijvoorbeeld: je wilt 30 graden voorontsteking bij 4000 toeren en je curve is bij 4000 toeren 30 graden, dan zet je je voorontsteking op 0mm.
 
In pure theorie zou je voor elk toerental de ideale voorontsteking moeten berekenen. Elk mengsel volume heeft een bepaalde ont- en verbrandingstijd.
En naarmate de het hogere toerental wordt de compressie/verbrandingstijd korter , dus zal je meer voorontsteking moeten hebben.

Wanneer je dit zou uitrekenen kan je met een instelbare ontsteking dus de ideale curve kunnen toepassen.
 
Na topvermogen begint het weer net zo belabberd te worden, alleen laat je daar nooit je motor op draaien.

Maar het berekenen van je tijdstip is dus pure tijdverspilling omdat er te veel factoren meespelen.
 
Ideaal zou zijn wanneer je n vast onstekingstijdstip gebruikt, deze bankt en het tijdstip telkens iets veranderd. Dan Leg je alle grafieken over elkaar heen en programeer je de vooronsteking's curve die je dan verkregen hebt..
 
Latere voorontsteking.

Dus ipv 3 - 2.

dat bedoelde ik dus, de ontsteking geeft 'verlating', maar ik snap niet goed waarom, is het dan bij een 4T anders, want als je daar gaat kijken krijgt hij juist meer voorontsteking ( heb een een strobo op een oude cb 350 gezet en kon je het goed zien) heb dat dan ook effe op mijn magicje gedaan en idd hij 'verlaat' kun je dat even uitleggen??
 
Je pakt een hpi programmeer baar. Je gaat geblokt banken. Elke meting vervroeg je met een halve graad.

Dan ga je testen tot je er bij neer valt. Uit eindelijk weet je van elk toerental de beste voorontsteking. Bouw dat in 1 curve en klaar is henkie.
 
Een curve bepalen kan eigenlijk alleen op een geremde testbank.
Voorontsteking is ook niet nauwkeurig uit te rekenen maar wordt (ook door fabrikanten) op een testbank bepaald.
 
je curve maken bij een digitale programmeer bare onsteking is bijna niet te doen, uitrekenen geeft je richtlijnen, maar zodra je mengsel veranders word, dus ook de ontbrandingssnelheid kun je weer overnieuw beginnen.

zals gezegd werd op een testbank en dan 100 runs maken, maar stel je veranderd daarna de afstelling, is het weer niet de perfecte voorontsteking.

Volgens mij is er geen perfecte voorontsteking, alleen maar die in de richting komen, en ik denk dat de gewone binnenrotors met kromme curve daar wel in die richting zitten.
 
ook niet door slechte cilindervulling? :)

Juist daardoor idd.

In feite zijn de ontstekingen die wij gebruiken eenvoudig aangezien het ontstekingstijdstip alleen afhangt van het motortoerental.

Bij auto's is het tijdstip ook afhankelijk van de belasting, dus heb je te maken met een 3D curve, ook wel kenveld genoemd. Een moderne auto heeft zelfs meerdere kenvelden om zo goed mogelijk bij alle situaties te ontsteken.

Maar omdat wij toch maar 1 gasstand kennen voldoet een enkele 2d curve. De vorm van de curve wordt overigens voor het grootste deel bepaalt door de cilindervulling.
 
Fontio kan jij eens wat van je berekeningen laten zien en de richtlijnen die je daarmee kreeg? Ik ben er namelijk zeker van dat je de tig factoren waar het van afhankelijk is niet in een formule is te krijgen. Ook niet naar een richtlijn oid.

@ mario, waarom per se geremt? Meet een dynamische niet precies genoeg denk je? En al wil je geremt meten zal je dus ook al een tandriem moeten hebben oid :)
 
Back
Top