Benzinemeter werkt niet

danoontje

Well-Known Member
Hallo, ik heb een Aprillia SR waarvan de benzine meter het niet doet. Teller heeft het nooit gedaan sinds ik hem heb. Ik heb de tank vlotter vervangen en de kabels gaan volgens mij gewoon naar het dashboard. Maar bij een meervoudige aansluiting die net vanaf het stuur komt zijn 2 kabeltjes door geknipt. Een Rode en een blauwe. Bij het elektrische schema van de scooter kwam ik echt niet uit. Het gaat om een Aprillia SR LC uit 2000.

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Blauw moet je zoiezo verbinden,dit is je massa.
rood is dit toevallig rood/groen of rood.geel?
rood/groen is van je diode die zit op je 2tolie levelmeter aangesloten
rood/geel is voor je feul indicator in je dashboard.Kan geen kwaad om die ook aan te sluiten dus.Blauw moet je aansluiten en kijk gelijk je lampjes na van je dashboard.
 
Blauw moet je zoiezo verbinden,dit is je massa.
rood is dit toevallig rood/groen of rood.geel?
rood/groen is van je diode die zit op je 2tolie levelmeter aangesloten
rood/geel is voor je feul indicator in je dashboard.Kan geen kwaad om die ook aan te sluiten dus.Blauw moet je aansluiten en kijk gelijk je lampjes na van je dashboard.

Het is een totaal rode kabeltje. En aan wat moet ik de blauwe aansluiten?
 
Die rode kan overal van zijn.
knipperlichten,startrelais,noem t maar op.
Je zal toch echt ergens een ander los draadje moeten zien hangen.
Ik heb nu 4 verschillende manuals bekeken en kom geen rood tegen in je sensorcirquit.
alleen in de cirquits van de bovengenoemde.Even zoeken dus.
succes
 
Ik heb net de hele kabelboom uitgepluist en geen andere losse kabeltjes gevonden. De benzine meter is het enige wat het niet doet verder werkt alles.
 
maak die bauwe even een stukje kaal en leg m eens tegen je frame aan.kijk dan of hij het wel doet.doet hij het dan wel,weet je dat je hem aan je frame moet bevestigen.
wel vreemd trouwens die rode kabel.
 
het lijkt wel alsof dit zelf is aangebracht.misschien heeft er een onderbreker,begrenser of alarm op gezeten.
Als je op de draden die van de vlotter afkomen(die op je dashbord zitten)de weerstand meet,meet je dan wat.Misschien zit er ergens een breukje.Lampje al nagkeken.
teller niet kapot?ik zou alles even goed doormeten.
 
Ik heb het dashboard je er af gehaald. Waar het benzine lampje zit is het wel roestig. En het printplaatje zit best wel los. Zal dit het misschien kunnen zijn?
 
Heb het dashboardje schoongemaakt en roestige contactjes geschuurd. heeft helaas niet geholpen. Maar volgens mij zijn de blauwe en rode kabeltjes echt niet zelf aangebracht. De kabeltjes zitten in een soort van sokje. 2 rode waarvan 1 naar het dashboard gaat en 1 blauwe die ook naar het dashboard gaat.
 
Nou ik ben er van overtuigd van wel.
Als je goed kijkt horen die draden 1 geheel te zijn naar de stekker.
De fabrikant gaat dat niet op zon manier verbinden.
Als je het krimpkousje doorsnijd zal je het zien.
Maar dat neemt niet weg dat je meter het nog steeds niet doet.
heb je nog gemeten?
Laat je motor lopen en meet de spanning op de draden bij je meter in je dashboard.
als daar gewoon spanning op staat dan is je meter kapot.staat er geen spanning op,dan moet er ergens een onderbreking zitten.die zal je dan moeten opsporen.
 
Ik heb een ander dashboardje geprobeert. Geen verandering, kabelboom afgelopen op kapotte kabeltjes of scheurtjes. Ook niks. Ik kan helaas niet mijn kabeltjes doormeten omdat ik zelf geen meter heb (vrienden famillie ook niet).

EDIT: Na een uur rijden is de temp meter niet van zijn plek gekomen. Misschien hoort dat ook bij het probleem?
 
Last edited:
Ik woon een enorm eind van Rotterdam af helaas. Maar het is weekend dus ik haal de complete kabelboom van de scooter af en ga het rustig nog eens nalopen.
 
Back
Top