Benzine/Olie uit carburateur

[C]hristian

Well-Known Member
bij mijn scooter (Yamaha aerox '02) komt tijdens het rijden een mix van benzine en olie uit de poort waar de lucht filter zit aangesloten
dus met gevolg dat na een paar dagen rijden de luchtfilter vol zit e dat die raar loopt
niet te spreken over de ontzettende benzine dampen die rondom mijn scooter hangen.
Maar hij deed dit dus zomaar van het ene op het andere moment.
Wie weet hoe dit kan?
Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

ws. membraan klepjes versleten of ze zijn in loop der tijd te ver gaan openstaan...

omdat ze te ver openstaan kan er meer mengsel terug gespuwd worden.

dit kan je makkelijk controleren door je luchtfilterbuis van de carb af te halen en de scoot zo te starten.
als je dan gas geeft dan mag er niks of bijna niks uit de carb komen.
als je een dikke wolk nevel(benzine) eruit ziet komen dan staan je kleppen te ver open.

let wel dat je zo niet gaat rijden want op die manier loopt je scooter te arm en kan hij makkelijk vastlopen al gezwegen over het vuil wat je carb in kan gezogen worden.
dus maar eventjes zonder filter gasgeven ter bevestiging.
 
Dit kan je makkelijk controleren door je luchtfilterbuis van de carb af te halen en de scoot zo te starten.
als je dan gas geeft dan mag er niks of bijna niks uit de carb komen.
als je een dikke wolk nevel(benzine) eruit ziet komen dan staan je kleppen te ver open.

Wat bedoel je precies met 'luchtfilterbuis'
Zonder luchtfilter kan ik ook 'gewoon' starten
hij rijd ook wel maar zuigt gewoon te veel lucht aan.
maar tijdens stationair sputtert het alsware een beetje
en als ik gas geef word dat meer
maar niet echt dat je zegt van Dikke wolk/nevel
Gewoon meer gesputter
Maar ik rij nu gewoon dagelijks met luchtfilter er op dus vuil komt er niet echt in
maar die gaat dus na een tijd denk ik wel weer volzitten.

Maar het is ook gewoon van de 1 op de andere dag gebeurd en niet langszaam aan erger?
Vooral in de stad rijden bij snelheden tot ong 10 a 15 is het verneembaar.
en telkens gas en rem.
Tijdens een constante snelheid heb ik er geen last van
En rond mijn top is hij al helemaal normaal zoals anders...?
 
Last edited:
hmm ja
Dat word dus voor mij een ritje naar de lokale dealer. :(

is niet moeilijk joh, heb vorige week nog een aerox 12mm carb zuiver gemaakt op een uurtje was ik klaar(kappen afhalen, buddy eruit, carb eruit + zuivermaken en alles terug monteren).
maar ik doe dit bijna wekelijks, jij zal er ws een uurtje of 2 mee bezig zijn dus das de kop niet af en spaart je toch weer wat geld.
 
Daar hoeft hij geen dag stil voor te staan joh... kappen eraf, maximaal een half uurtje werk inclusief buddy. Spruitstuk eraf is ook simpel, 3 inbus boutjes en je kan hem er al af pakken. Dan kan je je membraan er zo uitpakken en hem tegen het licht in houden en vervolgens kijken of er veel licht tussen de klepjes door komt. Zorg overigens wel dat het een beetje schoon is er omheen want zand in je carter is niet zo heel goed voor je cil/lagers etc.
 
Last edited:
Ik kan er wel naar gaan zitten te kijken maar ik weet ook niet waarnaar ik moet kijken.
En jullie weten ook niet eens zeker of dat het probleem wel is.
Dus dan probeer ik dat toch nog maar even niet uit.
 
Gewoon kijken of er geen licht tussen de membraan kleppen door komt? google op een plaatje van een membraan en je zult me begrijpen.

Iig, jij gelooft dat als je hem naar de dealer brengt hij binnen een dag terug is? En rijden met een beetje benzine en olie uit de carb kan best en is redelijk normaal.
 
En rijden met een beetje benzine en olie uit de carb kan best en is redelijk normaal.

idd spnk, maar hij heeft last van een luchtfilter vol met smurrie waardoor hij beroerd gaat lopen, dus er is duidelijk sprake van een probleem.

het is idd normaal dat er wat mengsel word teruggeblazen maar teveel is teveel en dat moet zsm verholpen worden.

als het je membraamklepjes zijn dan zijn deze ondertussen veel te soepel geworden(versleten dus) en kunnen ze sneller afbreken.
dit kan je hele motor vernielen en dat kost een boel euri's, zéker als je alles origineel yamaha/minarelli koopt... (en dat door een setje membraanklepjes die maar 2 tientjes kosten)
 
idd spnk, maar hij heeft last van een luchtfilter vol met smurrie waardoor hij beroerd gaat lopen,

Dat was de eerste keer zo ja maar waarschijnlijk was het ook veel vuil wat hij normaal naar binnen zuigt
maar uit die poort zelf komt blijkbaar niet zo veel benzine/olie als ik zei
Het komt ergens vandaar maar ik weet niet waar
als ik een stuk heb gereden en dan met mijn hand aan de onderkant van de luchtfilter voel dan hangt daar allemaal benzine
En dat komt daar ergens weg bij de carburateur.

Dus ik weet niet of het dan nog steeds wel die klepjes zijn maar de carburateur zelf?
 
Dat was de eerste keer zo ja maar wss was het ook veel vuil wat hij normaal naar binnen zuigt
maar uit die poort zelf komt blijkbaar niet zo veel benzine/olie als ik zei
Het komt ergens vandaar maar ik weet niet waar
als ik een stuk heb gereden en dan met mijn hand aan de onderkant van de luchtfilter voel dan hangt daar allemaal benzine
En dat komt daar ergens weg bij de carburateur.

Dus ik weet niet of het dna nog steeds wel die klepjes zijn maar de carburateur zelf?


dat komt juist door die klepjes, het mengsel word teruggeblazen door de carb. omdat die kleppen waarschijnlijk versleten zijn en dat loopt het filter in.
op een gegeven moment zal het gewoon uit het filter lekken.

als de carb lekte dan zou de carb vanonder en de cilinder aan de carb zijde ook nat moeten zijn.
 
mwa ik denk niet dat een carb echt slijt, hoogstends de gasschuif die wat bekrast raakt maar dat maakt ook niet zoveel uit... membraan moet je daarentegen wel vervangen. (klepjes iig)
 
Back
Top