Benelli 491 minarelli horizontaal benzine probleem

mayke smits

New Member
Hallo!

Ik heb sinds een jaar of zo een Benelli 491.
Dit is dezelfde scooter die ik had toen ik 16 was. Nu zo´n 16 jaar geleden.
Vroeger klusten we er met vrienden aan en werden problemen meestal snel opgespoord, maar nu zit ik met een probleem dat ik niet opgelost krijg.

Specs scooter:
Benelli 491 uit 1999
Minarelli horizontaal
50cc, ring in de vario, sitoplus uitlaat, 72 sproeier, voor de rest alles origineel.

Het probleem dat ik heb is het volgende:

Als ik rij, lijkt het alsof de scooter geen benzine krijgt. Voor m\'n gevoel rij ik de carb leeg en dan stopt hij ermee.

De dingen die ik al heb gedaan:
- Carb opengedraaid en schoongemaakt. Kleinere sproeier erin want scooter liep veel te rijk. Daarom pikzwarte bougie. Van maat 78 naar maat 72 gegaan. Sproeier kleur is nu stukken beter.
- Carb afgesteld naar normale luchttoevoer (360 + 180 graden draai open), want de scooter gaste een beetje na.
- Luchtfilter losgedraaid. Deze was echter schoon en droog.
- Nieuw spruitstuk (hier zaten scheurtjes in).
- Nieuw membraan met plaatjes.
- Nieuwe benzinefilters (er komen bij een 491 2 benzineleidingen aan weerkanten uit de tank).
- Nieuwe stukken benzineleiding vanaf de filters naar de vacuumpomp en vacuumpomp naar carb.
- Nieuwe vacuumpomp. Deze leek mij defect te zijn.
- Vacuum gecheckt door slang van de vacuumpomp af te halen en te voelen of deze \'zoog\' wanneer de scooter loopt.

Zoals jullie kunnen zien heb ik geprobeerd alles te checken en indien nodig te vervangen.
Helaas zonder resultaat.
Het lijkt me dat er iets met het vacuum te is, want op de foto die ik heb toegevoegd zie je dat er lucht in de leidingen staat.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Thanks voor jullie hulp!









 
Advertisement - register to remove this

Je zou eens naar je vlotter naald kunnen kijken, of die nog 100% zijn werk doet of vervangen voor de zekerheid. zelf moet ik wel bekennen dat ik niet bekent ben met benelli motoren, maar denk wel dat hij erin zit.
 
Kennenth,

Bedankt voor je antwoord.
De carb. die erop zit is een standaard dell'orto.

Dus je denkt dat de vlotternaald niet goed zit waardoor de vlotter niet zakt?
 
Last edited:
Het lijkt me dat er iets met het vacuum te is, want op de foto die ik heb toegevoegd zie je dat er lucht in de leidingen staat.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?



Enigste wat ik me zou kunnen bedenken is dat de vacuum pomp op een of andere manier lucht in je leiding laat.. (misschien een billig goedkoop china kut pompje..) (ik kan het merk niet lezen maar zie dat er een betere paioli erop heeft gezeten (een A merk dus)

Als de motor loopt, dan krijg je dus een pulserende werking door de vaccuum leiding (zuigen / blazen en dan steeds op nieuw)

Hierdoor zal het diafragma wat in de vaccuum pomp zitten gaan `klapperen`.. Hierdoor krijg je een pompende beweging.

Het kan zijn dat er lucht langs dit diafragma gaat en dus niet goed afdicht.. Deze lucht die via de vaccum leiding zit komt dan via de vaccuum pomp in de benzine leiding..

Ik kan mij er weinig bij voorstellen dat de lucht uit de benzine tank zou moeten komen, tenzij die misschien lek is...

Maar als dit pompje prima werkt zou ik eerder het probleem in de carburateur gaan zoeken.
 
@eurokit
De nieuwe vacuümpomp is idd een Chinese imitatie, maar die oude zag er niet meer goed uit en ook met testen met slangetjes erop leek deze het niet 100% meer te doen. De nieuwe heb ik met dezelfde slangetjes getest en dit leek gewoon goed te werken.

@Brute-Force
Dat zou mooi klote zijn. Maar klinkt logischer dat ik de carb niet goed in elkaar gezet heb met schoonmaken.
Want er is wel degelijk vacuum, dat kon ik goed voelen. Maar ik rij dus de vlotterbak leeg en dan stopt 'ie ermee.

De lucht zit in de leidingen omdat de scooter na het aansluiten alleen maar een stukje heeft gereden. Dus denk ook dat het dan aan de carb moet liggen. Omdat 'ie dus meteen uitvalt kan hij ook niet die lucht er doorheen zuigen.
 
Dat zou mooi klote zijn. Maar klinkt logischer dat ik de carb niet goed in elkaar gezet heb met schoonmaken.
Want er is wel degelijk vacuum, dat kon ik goed voelen. Maar ik rij dus de vlotterbak leeg en dan stopt 'ie ermee.


Nou het zou best kunnen wat ik al aangaf dat hoe harder de vaccuum pomp moet werken hoe meer lekkage er ontstaat (dus ook meer lucht in de leidingen).. En daardoor het pompje op hogere toeren te veel lekkage heeft dat de benzine niet meer fatsoenlijk word gepomped naar de carburateur.


Je kan mij niet vertellen dat ooit een china product beter is geweest dan een europees model.

Feitelijk gezien is het gewoon oplichting wat china doet.. Een billig product voor geld verkopen..

Als de vlottenaald gewoon goed zit en ook goed afdicht en heen en weer gaat, de sproeier buizen en sproeiers open zijn, dan zou de carburateur gewoon moeten werken..

Anders moet je even een testje doen...

Gewoon een tank pakken zonder vaccuum gedoe maar met een benzine kraantje..
En deze op de carburateur aansluiten.. Als hij het dan wel doet is het een vacuum probleem..

Dat er vacuum is wilt niet direct zeggen dat hij het echt goed doet, lage toeren hoef je opzicht niks raars te ontdekken, kan zijn dat het op hogere toeren erger word.. Benzine moet dan ook sneller naar de vlotterbak lopen.
 
Last edited:
Alles gecheckt, carb nog eens uit elkaar gehaald en daarna alles opnieuw aangesloten.

Voordat ik de benzineslang op de carb heb aangesloten heb ik eens goed pulserend aan de vacuumslang gezogen. Hier kwam direct redelijk wat benzine erop.

Heb er nu een kilometer of 2 op gereden en alles lijkt het te doen.

Bedankt voor jullie hulp!
 
Back
Top