am6 revisie

eenzamewolf

Well-Known Member
Paar vraagjes.
Mijn blok ligt open nu, alleen vraag ik me af of ik nu alle lagers die ik zie moet vervangen. Ik heb een revisie setje gekocht met 2 lagers en 2 keringen, maar ik zie veel meer lagers en keringen. Wat te doen? Ik zag bij josdijkman nog wel een setje keringen die allemaal wat kleiner waren etc.
Of kan je de lagers weer hergebruiken?
Verder zijn er 3 ringetjes waarvan ik niet weet waar ze horen, kzal wel ff zoeken ook waar die horen, maar als iemand het weet.

als derde, mijn krukas zit nog in 1 deel van de karter vast. Hoe kan ik die eruit halen? eruit slaan?

mvg

arwin
 
Advertisement - register to remove this

Carter verwarmen dan zachtjes tikken (niet op schroefdraad) dan komt ie er wel uit..

Over de lagers.... Die 2 die je hebt zijn de krukas lagers.. De andere lagers hoef je niet te vervangen... Maar als het blok toch open is zou ik gelijk het hele blok vers maken
 
juist op het schroefdraad , waar wil je anders op slaan? moer erop en slaan , maar WEL met een kunststof hamer! de rechterkant zou zo los moeten gaan overigens , deze passing zit vrij los in elkaar standaard.

het is overigens altijd verstandig alle keerringen te vervangen, de baklagers hoeven meestal niet.
 
maar wat zijn welke lagers? ik weet alleen wat de krukas lagers zijn :')
en ja met die kunstof hamer is wel handig, kheb de bout voor me vliegwiel al aardig krom geslagen dus dat was dom. Maar de kant dus waarbij de krukas nu vast zitmoet ik de lager verwarmen en er omheen en dan tikke? gaat de lager dan mee of niet? en moet je die lagers er daarna dan uitramme?
 
en ik ahd een revisie setje gekocht, dat zijn 2 lagers en 2 keringen
die zijn alle 4 voor bij de krukas? moet je dan een ander setje kope voor de rest? qua keringen?

mvg
 
als je nu eerst eens begint met ABN , hier is geen touw aan vast te knopen zo!

verder kun je via de search ook wel vinden hoe dit moet!!
 
help, ik heb een keringen setje gekocht, maar nu zie ik er geen 1 die in het gat past waar de secundaire as uitkomt. Ik heb 1 grote met een best klein gat in het midden en de andere grote is volgens mij voor de krukas aan de koppelingskant. Weet iemand het?

edit: deze heb ik gekocht
http://www.josdijkman.nl/shop/index.php?act=viewProd&productId=5378

hier zie je welke er iop hoort
http://wejewel.nl/foto-galerij?func=detail&id=2109#joomimg
dat gat is volgens mij precies even groot als de binnekant van de lager of niet?
 
moet gewoon de onderste keerring in het midden van het setje zijn zoals ik het zie.

mja , meten is weten , en je hebt de oude keerrringen nog ;)
 
he bedankt voor de snelle reactie
ik heb de oude kering gepakt en ja idd, hij zit er tussen qua maat. ( kheb gemeten en dus geweten :p )
maar ik vraag me af waar dan die keringen voor zijn, apart toch?
maar ik kan de oude kering gebruiken? is dat niet slecht?

of moet ik hem proberen door dat gat van de kering ( op de foto de onderste grote ) heen te drukken?
 
ik ging me lager plaatsen, dus ik warm maken me carter. Dus ik na een tijdje lager erin gedaan, gaat ie er maar een heel kleine stukje in. Kwilde hem weer terughalen maar hij zit nu ook weer vast. wat kan ik doen? :O
 
ja maar hoe krijg ik me lager die er half in zit erut of verder erin? want alles is nu weer koud...

edit: lager eruit getikt en nu allebei eerst in de vriezer gedaan. Kga wel eerst de rest opbouwen
 
Last edited:
Moet je niet doen, sla je heel je lager kapot ;) Probeer hem via de andere kant eruit te tikken als je er bij kunt met een drijvertje, en daarna gewoon je carter goed heet stoken met een verfafbrander oid, keer erop spugen en als het meteen begint te borrelen is het heet genoeg. Dan je lager er in slaan met een drijvertje op de BUITENSTE ring, tot hij niet meer verder gaat.

Krukas in de diepvries leggen en daarna proberen alleen de binnenste ring een klein beetje te verwarmen. Op die manier had ik het bij mij ook gedaan en de krukas viel er zo in, hoefde niets meer aan te gebeurden :p
 
nog een vraagje, lagers zitten erin. Als ik ze draai maken we wel een geluidje. Niet echt een ratel geluid maar meer een soorte geluid wat je normaal hoort als er iets rolt oid.
Moet hij geruiseloos zijn?

mvg

btw ik ga nu wel gewoon beginnen met opbouwen als me carters koud zijn, beetje nog schoonmaken erom heen en dan zie ik het wel gewoon.
 
de versnellingsbak zit erin. Alleen nog 2 kleine snelle vraagjes, dan kan ik verder.
http://www.wejewel.nl/projecten/minarelli-am6-blok-revisie
bij deze how-to zie je een foto ergens in het midden van de schakelpookas. Er wordt gezegd: let op de 2 ringetjes. De bovenste zat er nog op bij mij maar de onderste niet.
Onderaan zit een soort verdikking, onder de verdikking gaat hij de carter in. Moet de ring dan om de verdikking heen passen of daaronder? ( zodat de verdikking op de ring rust )

tweede vraagje: op dezelfde foto zie je op de schakelwals boven op een ring, die zit er bij mij niet. En den ring gaat onder dat stangetje door volgens mij. Is dat nodig?

bvd
 
je moet voor je de carters sluit toch ook iets met de koppelingshevel doen? ik zie er niks van in de how to, ook is het gat bij hem heelmaal leeg. Raar?
 
Back
Top