Alsnog keerringen vervangen?

Robin Tiemersma

New Member
Beste lezers,

In een vorig topic heb ik om jullie advies gevraagd wat betreft mijn gestrande Sym blok. Dit blok kon niet 6000 km op dezelfde olie rijden en werd dus veel te heet wat zorgde voor een puinhoop in 't blok. Daaruit heb ik de krukas en andere onderdelen zoals de zuiger een aandrijfketting vervangen. Uit onwetendheid en gebrek aan ervaring ben ik vergeten krukaskeerringen te vervangen. Achteraf ben ik er dus achter gekomen dat dit altijd vervangen moet worden bij een lager/krukasvervanging.

Nu heb ik het internet al afgezocht naar in hoeverre dit een probleem kan veroorzaken maar hier is niks over te vinden (of ik doe iets fout). Het blok wordt nu 'afgemaakt' bij de dealer waardoor ik hem theoretisch gezien onder het frame kan hangen en rijden. Alleen maak ik me dus zorgen om de keerringen. Gaat deze vergissing leiden tot meer gedoe en moet het blok maar weer helemaal uit elkaar worden gehaald om een setje keerringen te vervangen of valt het allemaal wel mee en moet ik maar wat vaker mijn oliepeil checken? Ik hoop natuurlijk dat het helemaal niet zo'n ramp is maar ik moet dit soort onderdelen natuurlijk niet onderschatten.

Dus, blok weer uit elkaar en alsnog keerringen vervangen of de gok nemen en ervan uitgaan dat het allemaal niet zo erg is? Ik hoor graag van jullie!
 
Advertisement - register to remove this

Dit blok kon niet 6000 km op dezelfde olie rijden en werd dus veel te heet wat zorgde voor een puinhoop in 't blok.


Je hebt een probleem met de motor olie... Je vervangt wel de rest? Maar je vergeet de oliepomp te vervangen? Heb namelijk zelf het idee dat de oliepomp defect is dan.. Want dan is de circulatie van de olie blijkbaar niet goed.. En daarnaast staat er in de handleiding van je scooter wat de kilometer standen zijn wanneer je de motorolie moet vervangen.. Wat ik begrepen heb is dat dit om de 3000 / 4000km dus nieuwe olie erin gedaan moet worden.. En als je dan hoopt dat je er 6000km ermee kan doen, dan rijd je dus veelste lang met je oude motorolie rond...

Dat blok wat jij hebt is geen piaggio 4t 2v blok die langere service intervallen heeft..


Voor de linker keering hoeft het blok niet uit elkaar.. Voor de rechter keering hoeft je alleen de motor olie af te tappen en het 3de carterdeel los te halen.. Waarna je de keering via de buiten kant eruit kan tikken.. Carter bestaat namelijk uit 3 delen.. Het linker grote deel.. Een middenstuk en een deksel gedeelte waar de ontsteking op zit (de stator en het vliegwiel) achter dat deksel zit de oliepomp..
Zou heb direct gelijk erbij pakken.. Want het zou jammer zijn als alles in elkaar zit de boel weer stuk loopt..
 
Je hebt een probleem met de motor olie... Je vervangt wel de rest? Maar je vergeet de oliepomp te vervangen? Heb namelijk zelf het idee dat de oliepomp defect is dan.. Want dan is de circulatie van de olie blijkbaar niet goed.. En daarnaast staat er in de handleiding van je scooter wat de kilometer standen zijn wanneer je de motorolie moet vervangen.. Wat ik begrepen heb is dat dit om de 3000 / 4000km dus nieuwe olie erin gedaan moet worden.. En als je dan hoopt dat je er 6000km ermee kan doen, dan rijd je dus veelste lang met je oude motorolie rond...

Dat blok wat jij hebt is geen piaggio 4t 2v blok die langere service intervallen heeft..


Voor de linker keering hoeft het blok niet uit elkaar.. Voor de rechter keering hoeft je alleen de motor olie af te tappen en het 3de carterdeel los te halen.. Waarna je de keering via de buiten kant eruit kan tikken.. Carter bestaat namelijk uit 3 delen.. Het linker grote deel.. Een middenstuk en een deksel gedeelte waar de ontsteking op zit (de stator en het vliegwiel) achter dat deksel zit de oliepomp..
Zou heb direct gelijk erbij pakken.. Want het zou jammer zijn als alles in elkaar zit de boel weer stuk loopt..

Door een dolgedraaide aftapbout was het niet mogelijk om olie te vervangen. Dit hoopte ik dan iets later te kunnen doen maar dat liep dus anders. Door met een spuit en een slangetje bij de peilstok het blok leeg te zuigen heb ik nog een paar dagen voor het incident de olie grotendeels kunnen vervangen. Naar mijn idee doet de pomp het daarom ook nog omdat die vervanging het blok rustiger deed klinken. Het aandrjjftandwiel op de krukas was alleen zodanig versleten dat de ketting na een paar dagen er tijdens het rijden van af is gegleden.

Het blok staat momenteel bij de dealer, zij weten niet van de keerringen en dergelijke. Het vliegwiel is een gedoe om eraf te krijgen.

Ik zit er dus inderdaad mee dat de boel misschien weer in de soep loopt. Maar hebben die keerringen daar zo'n grote invloed op? Kan de boel achteraf weer helemaal uit elkaar omdat ik geen keerringen heb vervangen?
 
Een keering kan ook uitgelubberd zijn.. Want als de krukas lagers zoveel speling hebben dan gaat de krukas ook meer heen en weer en daarom lubbert die keerringen ook mee uit..
Een keering hoef niet perse nat te zijn om slecht te zijn..

Alleen als een keering wel nat is weer je wel dat er iets echt niet goed is.

Je wilt echt niet een nieuwe verse gemonteerd krukas in oude uitgelubberde keeringen hangen..

Ik zou ze persoonlijk vervangen (het is het geld zoiezo niet) 4,50 euro per keerring.

Je weet dan in ieder geval zeker dat de nieuwe keeringen weer goed aansluiten op de krukas.
 
Back
Top