Robin Tiemersma
New Member
Beste lezers,
In een vorig topic heb ik om jullie advies gevraagd wat betreft mijn gestrande Sym blok. Dit blok kon niet 6000 km op dezelfde olie rijden en werd dus veel te heet wat zorgde voor een puinhoop in 't blok. Daaruit heb ik de krukas en andere onderdelen zoals de zuiger een aandrijfketting vervangen. Uit onwetendheid en gebrek aan ervaring ben ik vergeten krukaskeerringen te vervangen. Achteraf ben ik er dus achter gekomen dat dit altijd vervangen moet worden bij een lager/krukasvervanging.
Nu heb ik het internet al afgezocht naar in hoeverre dit een probleem kan veroorzaken maar hier is niks over te vinden (of ik doe iets fout). Het blok wordt nu 'afgemaakt' bij de dealer waardoor ik hem theoretisch gezien onder het frame kan hangen en rijden. Alleen maak ik me dus zorgen om de keerringen. Gaat deze vergissing leiden tot meer gedoe en moet het blok maar weer helemaal uit elkaar worden gehaald om een setje keerringen te vervangen of valt het allemaal wel mee en moet ik maar wat vaker mijn oliepeil checken? Ik hoop natuurlijk dat het helemaal niet zo'n ramp is maar ik moet dit soort onderdelen natuurlijk niet onderschatten.
Dus, blok weer uit elkaar en alsnog keerringen vervangen of de gok nemen en ervan uitgaan dat het allemaal niet zo erg is? Ik hoor graag van jullie!
In een vorig topic heb ik om jullie advies gevraagd wat betreft mijn gestrande Sym blok. Dit blok kon niet 6000 km op dezelfde olie rijden en werd dus veel te heet wat zorgde voor een puinhoop in 't blok. Daaruit heb ik de krukas en andere onderdelen zoals de zuiger een aandrijfketting vervangen. Uit onwetendheid en gebrek aan ervaring ben ik vergeten krukaskeerringen te vervangen. Achteraf ben ik er dus achter gekomen dat dit altijd vervangen moet worden bij een lager/krukasvervanging.
Nu heb ik het internet al afgezocht naar in hoeverre dit een probleem kan veroorzaken maar hier is niks over te vinden (of ik doe iets fout). Het blok wordt nu 'afgemaakt' bij de dealer waardoor ik hem theoretisch gezien onder het frame kan hangen en rijden. Alleen maak ik me dus zorgen om de keerringen. Gaat deze vergissing leiden tot meer gedoe en moet het blok maar weer helemaal uit elkaar worden gehaald om een setje keerringen te vervangen of valt het allemaal wel mee en moet ik maar wat vaker mijn oliepeil checken? Ik hoop natuurlijk dat het helemaal niet zo'n ramp is maar ik moet dit soort onderdelen natuurlijk niet onderschatten.
Dus, blok weer uit elkaar en alsnog keerringen vervangen of de gok nemen en ervan uitgaan dat het allemaal niet zo erg is? Ik hoor graag van jullie!