Algemeen voorvork topic!

De lagers voor die velgen bestaan niet iig. (35x12 of 32x12, weet niet exact meer wat de diameter van de lagerschalen voor roxvelgen is)

Maar er zijn pasbussen voor. Busjes van 1mm dik (2 kanten, dus 2 x 1mm = 2mm:+) Die kun je zo in je lager persen waardoor het mogelijk is om van de 12mm binnendiameter 10mm te maken. :)

Oke, dat probleem heb ik dus, heb vandaag setje rox velgen gekocht voor onder me firefox.....en wou dus vragen of dat uber houdt wel ging passen :p nu ik je verhaal lees, kan ik dus concluderen dat dit niet past? Weet je mischien waar ik zulke pasbussen kan krijgen??? :)

Edit:

Ik heb zojuist gekeken, de voorvork as is 12mm, en het gat van het lager is 10mm, dus de voorvork as is te groot! Nu denk je mischien van ik douw er een 10mm as in MAAR............de as zet je vast in de voorvork pot met m12 draad +pippi+ dus dat gaat niet. Het makkelijkste is nu om een lager te vinden met een gat van 12mm erin, of de binnenste ring van het lager uit te boren (van 10mm naar 12mm). Denk ik?
 
Last edited:
uhm.. ik heb een aerox uit 1998 en daar zit ook al het nieuwe type voorvork in ..
dus ik denk dat het verschillend is ..
 
Het makkelijkste is nu om een lager te vinden met een gat van 12mm erin, of de binnenste ring van het lager uit te boren (van 10mm naar 12mm). Denk ik?

35x12 bestaat niet. Heb ik ook al naar gezocht.

Een lager uitboren zou ik niet aan beginnen als ik jou was. Al helemaal niet als het gaat om lagers die in je voorvelg komen. Dan zou ik eerder de lagerschaal uitdraaien naar een lagermaat die wel bestaat.

Je kan ook nog andere vorkpoten monteren in je kroonstuk. Dus je kroonstuk aanpassen (opvullen/uitdraaien) zodat de velgen wel passen.

Dat heb ik ook gedaan met mijn kroonstuk. Malossi (runner) vorkpoten in SR kroonstuk met beta velgen. Wiel-as is 15mm van de malossi vork. Gelukkig wist ik dat die lagers wel bestaan. (32x15) :W




Geef de moed niet op. Na een beetje brainstormen en passen/meten is alles pas te maken. :)
 
Last edited:
indd of de as die door je velg gaat af draaien ..

Dat gaat niet :X Firefox poten zit schroefdraad in, dus op de as zit M12 draad, als je die af gaat draaien.....weg draad :p

Bojt: waarom lagers niet uitboren? op me werk hebben we echt een perfect apparatje daarvoor :W zou mooi gaan inpreciepe.
 
Hey.

Weet hier toevallig iemand hoe ik een nrg voorvork moet verlagen?
Ik ben bezig met een sprint frame en moet de voorvork poten ingekort hebben.
 
Bojt: waarom lagers niet uitboren? op me werk hebben we echt een perfect apparatje daarvoor :W zou mooi gaan inpreciepe.

Het zou in principe kunnen. Maar het is en blijft een onderdeel waar ik niet teveel aan zou "verneuken". De kogels in de lager zetten hun krachten op 2 punten. De binnenste en de buitenste ring.

Als je de binnenste ring wil uitboren verliest die wat in stevigheid. Kan best zijn dat het goed gaat hoor. Maar ik zou er in iedergeval niets mee doen. :)
 
ooit gehoord van een tapsetje? :p

Ja Petrik :p maar als je een as heb van 10mm, kan je toch geen M12 op tappen :henko:

Bojt: Binneste ring van het lager is vrij dik dus 2mm eruit boren/ruimen zou in mijn ogen wel kunnen :)

Ik heb ook een Aerox voorvork gekocht, enkel verschilt het kroonstuk met een Aerox best veel :X, firefox poten passen ook niet in kroonstuk van fox, en andersom ook niet 8P
 
Ik heb ook een Aerox voorvork gekocht, enkel verschilt het kroonstuk met een Aerox best veel :X, firefox poten passen ook niet in kroonstuk van fox, en andersom ook niet 8P

Ik heb een Aerox vooras gekocht, en mijn poten aan de ene kant uitgeboord. Vervolgens heb ik gaspijp (12 mm doorsnee, met een wand van 1 mm) in de poten gestopt.

Ik rijd nauwelijks op de scooter, maar het voelt allemaal stevig aan. voordeel is t.o.v. Aerox voorvork is dat je met die bout aan de onderkant te boel stevig klem kan zetten.

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben en anders hoor ik graag van je!
 
Ik heb ook een Aerox voorvork gekocht, enkel verschilt het kroonstuk met een Aerox best veel :X, firefox poten passen ook niet in kroonstuk van fox, en andersom ook niet 8P

Busje van 1,mm draaien. heb er eventueel wel 2 voor je

dus het is wel mogelijk, aerox pootjes (10mm) in een firefox vork 12mm)?
Busje alleen gaat niet, door dat schroefdraad?
 
Back
Top