Accu meter

Anne

mannelijke versie
Kort gezegd, wil ik weten hoe vol of hoe leeg mijn accu is.

Volgens mij moet ik daarvoor een ampere meter kopen, maar ik vroeg me af welke schaal handig is. Stel dat ik een accu heb van 4Ah, dan wil dat zeggen dat die bijvoorbeeld 2 uur lang, 2 ampere kan leveren, of 1 uur lang 4 ampere etc. Maar aangezien ampere meters niet aangeven hoeveel Ah je hebt, maar hoeveel A, kwam ik een beetje in de knoop. Kan iemand helpen?
 
Advertisement - register to remove this

Ja ik heb wel een druppellader, maar ik zou gewoon graag een meter hebben zodat ik kan zien wat de status is. Weet je heel zeker dat het aantal Volt aangeeft hoe leeg die is? Ik heb het idee dat een 12V accu altijd rond de 12V levert, maar dat het aantal Ah afneemt.
 
ja zakt wel terug naar 11.8 oid, als die ver daar onder zit is er een cel kapot en kan je m weggooien.

ik heb ooit een ampere of voltmetertje bij conrad besteld, maar dat moet je dan zelf solderen (de printplaat)
En in automaterialen shops heb je ook heel veel accu meters e.d
 
Kort gezegd, wil ik weten hoe vol of hoe leeg mijn accu is.
Dat is niet simpel te meten, eigenlijk is dat helemaal niet te meten.

Stel dat ik een accu heb van 4Ah, dan wil dat zeggen dat die bijvoorbeeld 2 uur lang, 2 ampere kan leveren, of 1 uur lang 4 ampere etc.
Ongeveer, ten eerste zal een oude accu minder capaciteit hebben dan een nieuwe, tevens behouden accu's hun capaciteit slechter bij koud weer.
Ten tweede, bij zware belasting zal de capaciteit minder zijn doordat de accu warm wordt en daardoor de interne weerstand stijgt -> meer warmteontwikkeling = meer verlies (Een gedeelte word dus in warmte omgezet).

Maar aangezien ampere meters niet aangeven hoeveel Ah je hebt, maar hoeveel A, kwam ik een beetje in de knoop. Kan iemand helpen?
Je kunt de capaciteit van een accu meten, maar dat gaat niet met een ampère meter.
Om de capaciteit van een accu te meten heb je een (ont)lader nodig die de capaciteit kan meten tijdens het laden of ontladen, er is een klein verschil en dat is dat er tijdens het laden gemeten wordt hoeveel er in de accu gaat, maar er wordt geen rekening gehouden met het verlies. Tijdens het ontladen kun je behoorlijk nauwkeurig de capaciteit meten.

De spanning is tot op zekere hoogte gerelateerd aan de capaciteit alleen zou ik er niet op rekenen, een goede accu levert ook als hij bijna leeg is rond 12V, alleen kan het zijn dat hij te weinig stroom kan leveren en daardoor de elektrische start net niet hard genoeg rond gaat b.v.
 
Nee want volt blijft ook nog wel ongeveer hetzelfde als die bijna leeg is, als ik mezelf en KoB moet geloven, dus dan heeft dat geen zin om te meten denk ik?
 
Het is beter als niks, het is een beetje als een benzinemeter leren lezen (Kloppen ook zelden, mijn meter zegt dat de tank leeg is als er nog 2-3 liter van de 7 in zit ;(), echter kun je er nooit 100% zeker van zijn.
 
een volle accu zal 13,4volt geven ongeveer, een lege om en nabij de 12v.
dat moet toch voldoende indicatie zijn? (neem aan dat het om een waterpomp oid gaat waarop je het wilt aansluiten)
 
Ik wil er ook een ontsteking op aansluiten, dus vandaar dat die altijd voldoende vol moet zijn. Ik zal in ieder geval zorgen dat ik genoeg Ah heb dan.
 
ik rij met een een 12aH accu, met me ontsteking, elek. start en een waterpomp.
kan ik 2x naar een sprint mee, dus dat is ongeveer 20 keer starten met de elek. start, en de waterpomp en ontsteking constant aan.

ik denk dat je met een 7 of 9ah accu makkelijk een dag kan doen, ontsteking trekt niet zo heel veel stroom van de accu (ignitech iig niet)
 
Ik denk dat je prima een simpel volt metertje kunt gebruiken. Zorg dat de accu vol is en kijk hoeveel volt hij geeft met draaiende motor,
het voltage zal zakken naarmate de accu leger raakt.
 
Die link van Maartuh, dat is wel wat opzich. Is alleen niet echt een weg te werken ding of iets voor op je stuur, maarja. Ik zal zelf ook even verder zoeken dan m'n neus lang is. En Edwin ik wil ook geen supergrote accu ofzo, dus het is een beetje afwegen hoeveel Ah accu ik wil nemen.
 
Back
Top