Cornelis
Well-Known Member
Op aanvraag van WESLEY! Open ik hier een appart topic over krukassen met 90mm drijfstangen. Heeft het nut? Wat zijn de voor- en nadelen? etc...
Brand maar los :W
we hebben het niet over een slag dus de mensen die er geen versdtand van hebben, ga eens een boek kopen sterker nog,
een mens met een IQ van circa 80 weet dat nog wel, maar goed.
de lijnbaankrachten zijn een stuk minder, dus op hoge toeren zou het in principe beter zijn, en voor de wijsneuzen hierzo, rijden de kreidlers al 20 jaar met 95mm drijfstanglengtes!
en die gaan wel tot 200 km per uur met 50cc en GEEn nos
Goed punt Heiko.
Maar we hebben niks aan top snelheid op de 150 meter sprints
Daar is koppel en toeren verloop belangrijker !
Oke dan reageer ik ook maar even
Het zit zeg maar zo: Ik heb een goed gesprek met heiko gehad aan de telefoon over de verschillende assen die mensen gebruiken tijdens het sprinten. Toen kwam het 90mm ter spraken en ben ik dus een beetje gaan searchen en ook even in het boek van A.Graham Bell over carterdruk enzo.
Ook las ik ergens dat het verschillend uitpakt bij verschillende blokken, en het leek mij en heiko wel een leuke uitdaging om dit gewoon te proberen. Het zal dan een Stage6 90mm As worden op een speed
Heiko heeft zoals de meeste wel weten een andere visie op het motorblok van een scooter en die heeft hij mij lichtelijk uitlegt. Maar binnenkort ga ik even langs en dan word alles pikfijn aan me uit gelegt. Zelf heeft hij dit ook al getest met de scooters die hij klaar maakt voor 2008, en hij zal mij dus in de praktijk uitleggen / laten zien hoe het werkt en dat ik er ook wat van opsteek en niet alles door een tuner laat doen zonder dat ik weet wat er gebeurt zeg maar
Dus zelf heb ik er veel vertrouwen in, en ben zoals jullie ook benieuwd hoe dit op de 150m gaat uitpakken
Zeg dat dan meteen wes, nu heb je alweer een pagina vol kleine discussies
@ heiko, ik ben ervan overtuigd dat het op dit type sprint scooter weinig uithaald Maar ben wel erg benieuwd naar het resultaat aangezien ik eerst ook het idee had om met een s6 90mm krukas te gaan rijden maar hier toch vanaf ben gestapt omdat ik niet echt directe positieve dingen hierin zag op een sprintscooter.
Succes ermee iig!
Ik probeer geen ruzie te zoeken, maar ik wil hier toch even op reageren.
Ten eerste wil ik kwijt dat je in geen enkel geval kreidler schakelblokken met scooter blokken mag vergelijken. Er zitten gewoon te veel verschillen in.
Daarbij hadden de kreidler circuit racers een zeer hoge carterdruk, wat volgens mij bij scooters niet meer in trek is, de ophoog plaatjes onder membraam worden steeds populairder.
Je zit ook met de balans van je krukas. Door de langere drijfstang heb je een hogere oscilerende massa, waardoor je (om trillingen te voorkomen en meer vermogen te bereiken) je krukas opnieuw moet balanceren (berekenen, gaten frezen in de wangen, en opvullen tot de gewenste massa met nylon, alu of wolfraam).
En over de lijnbaankrachten, de winst die je daarmee behaalt zal je niet tegenkomen in je testbankuitdraai. Hooguit een uurtje langer met je zuiger doen oid.
Verder no offence, jullie zijn goed bezig, maar ff een 90mm drijfstang krukas erin zetten komt wel meer bij kijken waar volgens mij maar erg weinig mensen aandacht aan besteden.
ik kan verzekeren dat er in de race meer mensen rijden met een een 90mm dan je denkt en wat je zegt klopt, je moet de as uitbalanceren...
maar tedeschi monteerd ook 4 verschillende drijfstangen qua lengte,
90mm stage 6 / nec italy
85mm de bekende met het kleine lager en die daarop volgde de uitgeboorde met weinig vlees,
4 stuks en tedeschi rijd zelf ook met 90mm en ik met 94mm
en omdat de toeren van een sprinter hoger liggen heeft het met genoeg toeren en vermogen wel nut ennnn je kan t carter veel smaller houden dus snelle spoelgang vanuit t membraan.
dit rijd naar behoren, dus dat is UIT DE PRAKTIJK gebleken,
en wie zegt dat er een speedzuiger in komt, cross kan ook
ps no offence een goede discussie is prima
MAAARRR nu komt de vraag, heb jij daar wel testervaring mee???
groeten heiko
Ik heb het zelf nooit kunnen testen op scooters vanwege een gebrek aan een geldboom in de tuin en wat andere projectjes. Verder werk ik in een gespecialiseerd cross/tunings bedrijf met al meer dan 25 jaar ervaring op het gebied van tuning/revisie van 2- en 4-takt crossmotoren.
Ook heb ik een aantal kennissen, die allemaal al meer dan 10jaar ervaring hebben in de tuning, sobw, en andere racerijen.
Ik heb veel moois mogen bewonderen de laatste jaren en er is mij altijd veel geleerd en bijgebracht mbt 2takt tuning, niet alleen cilinders en carters, maar van carburateurs tot gemodificeerde balansassen en uitlaten tot zelfgemaakte ontstekingen(met een andere curve voor elke versnelling).
Maar het is natuurlijk wel leuk dat er nu echt mee getest gaat worden in de scooter wereld. Mijn ervaringen bestaan 75% uit schakelblokken.
mvg, Corné > en succes ermee!
Brand maar los :W
Last edited: